Fanoušci mají od tankování falešná očekávání, ale vrátit by se mělo

Šampionát formule 1 zvažuje, že by do závodů vrátil tankování. Poté, co jej po roce 2009 z ekonomických a bezpečnostních důvodů zrušil. Nostalgické vzpomínky na všelijaké incidenty velí širokému publiku návrat tankování podpořit. A možná by se tankování do formule 1 vrátit mělo. I když ze zcela jiných důvodů.

Štítky: FIA Pravidla Tankování Zveřejněno 23. 07 2019 — Tomáš Richtr

Dnes vozy F1 potřebují nádrž přibližně na 140 litrů benzinu, aby dojely do cíle velké ceny, během kterých je v současnosti tankování zakázáno. Zrušit toto omezení a suše dovolit týmům dočerpávat, by navzdory velkým očekáváním nějakou dramatizaci do průběhu velkých cen nepřineslo. Benzinové strategie by velice rychle konvergovaly k té jedné ideální, a zastávky v boxech by se paradoxně staly více předvídatelné než v dnešní éře neoblíbených pneumatik Pirelli.

Před tím, než uvedu další odstavec, bych rád vyjádřil následující přesvědčení, které vychází z romantické představy mnohých o tom, jak dříve byla formule 1 pro chlapy, kteří se nebáli riskovat své životy: pro žádný sport na světě, včetně F1, neplatí, že s větším rizikem zranění nebo smrti je sport atraktivnější. Pokud se dopustí sportovec chyby, uznávám, že následný spektakulární pád nebo havárie vypadají atraktivně, ale nejsou tím, co dělá sport sportem. Ano, chyba musí bolet. Avšak sportovně. Ne zdravotně. Jsem si jist, že mí kolegové – závodníci během přenosů F1 na stanicích Sport1 a Sport2 Josef Král nebo Richard Gonda by se mnou souhlasili.

https://twitter.com/TomRichtrF1/status/1149738952418635777

Ze stejného důvodu nesouhlasím s návratem tankování, protože to snad občas byl pěkný průšvih kvůli plamenům. Že někdo riskuje zdraví, protože nevyjde pitstop, to objektivně v moderním pojetí světa asi nemá opodstatnění. Pokud ale z neúspěšného tankování vzejde podobný problém, jako nepovedené střídání v hokeji nebo třeba v Le Mans, proč ne?

Návrat tankování do F1 by se za účelem zatraktivnění závodů musel zatížit nějakými parametry, které by zabránily jakési “standardizaci” průběhu velkých cen. Něco jako 80 litrů paliva pro start závodu a pak si dělej, co chceš. Ale jak moc by to fungovalo, a jaké vedlejší účinky by to mělo, to podle mého názoru neumí dnes nikdo předpovědět a prezident FIA Jean Todt přiznal, že na to ani neexistují žádné odborné simulace.

Ale:

Ať už jezdíme, čím chceme, má-li to jiný než lidský pohon, pak se to musí nějak dotankovávat nebo dobíjet. Znovunabytí potřebné energie, ať už skrze benzin, naftu, elektriku, plyn, vodík… pro to, co běžně potřebujeme, je běžnou denní problematikou našich životů. S ohledem na věčně proklamovanou relevanci mezi závody F1 a běžným provozem je tedy záhadou, že něco jako tankování chybí v něčem, co si říká královna sportovního automobilismu.

Takového mediálního a diskuzního prostoru, co za posledních 10 let dostaly pneumatiky, které dnes vlastně v běžném provozu nepředstavují problém, si formule 1 nezaslouží. Ale podstatně více přemýšlíme nad tím, jaký je rozsah naší dojezdové vzdálenosti a s jakou efektivitou té vzdálenosti dosáhneme v extrémním nasazení špičkového motoristického sportu. Tohle téma trochu nepochopitelně uniká jak FIA tak vedení F1.

Takže ano. Vraťme do F1 tankování. Nebo jakoukoli obdobu téhož v daleké budoucnosti.

Diskuse k článku

Napsat komentář