F2 a F3 nasazují pokročilá udržitelná paliva na cestě k uhlíkové neutralitě

Vozy v šampionátech formule 2 a formule 3 poprvé použijí v závodě pokročilá udržitelná paliva.

Štítky: Pohonné jednotky Technika Zveřejněno 3. 03 2023 — GPF1.cz

Tento víkend se na okruhu Bahrain International Circuit poprvé v soutěžních závodech použijí pokročilá udržitelná paliva ve všech vozech formule 2 a formule 3, v začínající sezoně 2023. Tuto inovaci, vyvinutou globálním partnerem formule 1, společností Aramco, zavádí šampionáty FIA Formule 2 a Formule 3 předtím, než F1 v roce 2026 přejde na pokročilá udržitelná paliva v souladu s novými předpisy pro motory.

Jak bylo schváleno Světovou radou motoristického sportu, F2 a F3 budou po dobu trvání šampionátu v roce 2023 používat 55 % pokročilých udržitelných paliv, protože juniorské šampionáty budou i nadále pomáhat utvářet budoucnost F1. Formule 2 a Formule 3 budou postupně meziročně zvyšovat podíl udržitelných prvků, než dosáhnou 100 % v sezóně 2027, a to po zavedení 100 % udržitelných paliv do mistrovství světa formule 1 v roce 2026.

Vývoj a zavedení pokročilého udržitelného paliva je klíčovou součástí širší strategie udržitelnosti, kterou vyhlásila formule 1 s cílem stát se do roku 2030 uhlíkově neutrální.

Společnost Aramco pracuje na vývoji nízkouhlíkových paliv, jejichž cílem je překonat standardy FIA jako “drop-in” technologie, což znamená, že by mohla být zavedena do stávajícího světového vozového parku – což by pomohlo snížit emise z globální dopravy. Pokročilé udržitelné palivo je nejnovější z řady inovací, které formule 1 a odvětví motorsportu nadále vyvíjejí, aby sehrály zásadní roli v tom, jak bude doprava vypadat v budoucnosti.

Jezdci F2 a F3 během předsezónního testování minulý měsíc absolvovali více než 8000 kol na 55 % paliva Advanced Sustainable Fuel. Šampionáty F2 a F3 začínají tento víkend souběžně s mistrovstvím světa.

Stefano Domenicali, prezident a generální ředitel formule 1, řekl:

“Vytvoření pokročilých udržitelných paliv, která budou letos používat vozy F2 a F3, bylo věnováno mnoho výzkumu a úsilí a jsme rádi, že je nyní můžeme vidět v akci na závodní dráze. Úloha šampionátů F2 a F3 nebyla nikdy důležitější, protože nadále vychovávají novou generaci talentovaných jezdců a inspirují k inovacím, které mění pravidla hry. Udržitelnost je pro nás v F1 velkým tématem, protože podnik pokračuje v cestě k dosažení čistých nulových emisí uhlíku do roku 2030, a vývoj pokročilých udržitelných paliv spolu s naším globálním partnerem, společností Aramco, je obrovským krokem, díky němuž se sport i celý automobilový průmysl přiblíží udržitelnější budoucnosti.”

Mohammed Ben Sulayem, prezident FIA, řekl:

“FIA je dlouhodobě zastáncem toho, že motoristický sport může prostřednictvím technologií přinášet pozitivní změny. Zavedení pokročilých udržitelných paliv schválených Světovou radou motoristického sportu do formulí 2 a 3 FIA je významným mezníkem na cestě našeho sportu k uhlíkové neutralitě a je klíčovým prvkem našeho pokroku na cestě k zavedení 100% udržitelných paliv ve formuli 1. Náš sport je lídrem v nabídce inovativních a proaktivních řešení, která mají obrovský potenciál pro budoucnost veškeré dopravy.”

Bruno Michel, generální ředitel FIA Formule 2 a FIA Formule 3, uvedl:

“Dnešní den je velmi důležitý. Znamená mimořádný průlom v motoristickém sportu: F2 a F3 se stávají prvními šampionáty, které zavádějí pokročilá udržitelná paliva na tratích. Je to další významný krok k tomu, aby se náš sport stal udržitelnějším. V zákulisí jsme s naším partnerem, společností Aramco, tvrdě pracovali a jsme hrdí na to, že všech dvaapadesát vozů nyní úspěšně jezdí na tato paliva.”

Ahmad Al-Khowaiter, technologický ředitel společnosti Aramco, řekl:

“Dosažený milník ukazuje, že investicemi do paliv, která pohánějí spalovací motory, můžeme dosáhnout nižších emisí během jejich životního cyklu. Výzkumníci společnosti Aramco a naši partneři usilovně pracují na tom, aby se motorizace plně poháněné nízkouhlíkovými palivy staly realitou. Společnost Aramco je odhodlána zkoumat praktická řešení, která mohou umožnit dekarbonizaci odvětví dopravy, od nízkouhlíkových paliv a účinnějších motorů až po špičkové materiály a technologie zachycování uhlíku.”