F1 v číslech: Jaké mají týmy rozpočty, kolik mají zaměstnanců a kolik dostávají na odměnách

Britský Autosport přinesl čísla mapující finanční poměry ve formuli 1, která ukazují těžko udržitelnou situaci.

2 Štítky: Finance Zveřejněno 30. 10 2014 — Jan Pastorek

Britský Autosport přinesl čísla mapující finanční poměry ve formuli 1, která ukazují těžko udržitelnou situaci.

Hned na úvod si řekněme, že prezentovaná čísla jsou odhady. A i když jsou činěny odborníky na základě dostupných dat, v některých případech nemusí úplně přesně odrážet realitu. Nicméně pro představu o finančních poměrech ve formuli 1 představují velmi dobrý podklad.

Rozpočty

Všechna čísla se týkají loňského roku a zřejmě nepřekvapí, že nejvíce ze všech týmů utrácel Mercedes, počítány jsou i výdaje motorárny v Brixworthu. Němci mohutně investovali do nového pohonu, což se jim vyplatilo, jak ukazují výsledky letošní sezóny.

Na dalších místech následují ostatní top týmy. Na druhém místě sice je Ferrari, ale u něj je třeba si uvědomit, že stejně jako u Mercedesu vstupují do hry náklady na vývoj pohonné jednotky. Zatímco Red Bull a McLaren byly jen zákazníky, vlastní motory nevyvíjejí, musí je ‘jen’ nakupovat.

Na opačném konci tabulky možná trochu překvapí, že i ten nejmenší tým potřebuje ročně více než dvě miliardy korun, aby mohl soutěžit ve formuli 1.

Příjmy

Třetí sloupec tabulky ukazuje, na kolik si týmy přišly na odměnách od Formula One Managementu za umístění v šampionátu. Red Bull dostal méně než Ferrari, i když šampionát 2013 vyhrál, a to proto, že Maranello má nárok na zvláštní bonusy díky svému historickému statusu. Mercedes si na srovnatelné peníze přijde až za letošní sezónu, ve které bere oba tituly.

U týmů Marussia a Caterham je vidět, jak těžké to má tým, který ve dvou z posledních tří let nepatřil do první desítky, což byla ruská stáj. Pouhých 10 miliónů je malý zlomek toho, co tým potřebuje na závodění. Kdyby tým letošní sezónu dokončil, díky umístění v první desítce by se mu odměny znásobily. Nicméně rozdíly, které musí týmy pokrýt příjmy od partnerů a sponzorů, zůstávají obrovské.

Zisky a ztráty

Hodnotit hospodaření týmů je poměrně těžké. U Ferrari je uveden zisk celé skupiny a stejně jako u Mercedesu se v něm odrážejí i příjmy za prodej pohonných jednotek zákazníkům. Tato kapitola ale jasně ukazuje, jak těžké má přežití většina startovního pole, ziskové bilance jsou výjimečné.

Největšími deficity trpěly týmy Marussia a Caterham, což jen dokládá důvody jejich nedávných krachů.

Zaměstnanci

Pohonné jednotky je třeba mít na paměti i u počtu zaměstnávaných lidí. U Mercedesu pracuje více než 500 lidí na motorech, u Ferrari toto číslo není známé. Německá stáj zaměstnává celkem zhruba dvojnásobně víc lidí než její přímí konkurenti, což opět dokládá, jak vážně vzala útok na vrchol.

F1 finance v roce 2013

Tým Rozpočet (mil. liber) Odměny od FOM (mil. liber) Zisk/ztráta Zaměstnanců
Mercedes 335 60 -44 1300
Ferrari 275 110 +200 750
Red Bull 240 100 +15 690
McLaren 190 60 +22 650
Lotus 130 40 -10 470
Williams 105 35 -5 520
Force India 100 40 -10 350
Sauber 90 35 -5 320
Toro Rosso 90 35 0 320
Marussia 70 10 -25 220
Caterham 60 20 -30 200

Diskuse k článku

Napsat komentář