F1 opustí “špatnou” cestu, na kterou se před 10 lety s pneumatikami vydala

Formule 1 nejspíš po 10 letech trápení upustí od filozofie záměrně krácené životnosti pneumatik s cílem navýšit počet pitstopů. Podle FIA se sport v tomto ohledu vydal špatným směrem.

Štítky: Pirelli Pneumatiky Zveřejněno 19. 07 2019 — Tomáš Richtr

Od sezony 2021, kdy budou nasazeny nové osmnáctipalcové pneumatiky, chce vedení F1 zrušit princip krátké životnosti pneumatik. Najít dobré řešení ale nebude jednoduché.

“Myslím, že jsme v minulosti žádali nesprávné věci,” řekl technický ředitel F1 Pat Symonds. “Je to velmi složitý problém a nemáme o něm jasnou představu.”

Symonds si je vědom důležitosti pitstopů. V současnosti je povinný alespoň jeden pitstop kvůli povinnosti nasadit dvě různé specifikace pneu během velkých cen.

“Můžeme udělat pneumatiky jako v Le Mans, které vydrží dlouho, ale pak bychom přišli o pitstopy,” je si Symonds vědom složitosti situace. “Zkoušíme řadu simulací a týmy nám slíbily pomoc.”

Na cestu filozofie krátké životnosti pneumatik se F1 vydala už téměř před deseti lety, a stačil k tomu jeden jediný závod. Nápad vznikl po Velké ceně Kanady 2010. Jediným dodavatelem byla japonská firma Bridgestone, kterou překvapil velmi agresivní povrch dráhy v Montréalu. To mělo za následek rychlé opotřebení, nutnost většího počtu zastávek v boxech a následně vzrušující závod. Od roku 2011, kdy Bridgestone odmítl filozofii záměrně krátké životnosti pneumatik a F1 opustil, úlohu naplnění této filozofie drží Pirelli.

Ale na rozdíl od Kanady 2010 to má jeden velký háček: v Montréalu se sice také jednalo o krátkou životnost pneumatik, ale ne uměle řízenou. Ta byla dána vnějšími podmínkami. Jinými slovy: i mezi jednotlivými pitstopy závodníci F1 jeli naplno. A to v současné době nemůžou. Nově vedení F1 tedy vymýšlí, jak umožnit pilotům jet naplno a přitom ve velkých cenách udržet zastávky v boxech.

Diskuse k článku

Napsat komentář