Automobilist.com

F1 nesplnila slib snížit náklady na úroveň z 90. let, připomíná Marussia

Sportovní ředitel Marussie Graeme Lowdon ukázal na fakt, že náklady ve formuli 1 rostly v rozporu s tím, k čemu se týmy zavázaly.

10 Štítky: Finance Marussia Zveřejněno 30. 10 2014 — Jan Pastorek

Sportovní ředitel Marussie Graeme Lowdon ukázal na fakt, že náklady ve formuli 1 rostly v rozporu s tím, k čemu se týmy zavázaly.

Když vrcholil spor o zavedení rozpočtového stropu mezi bývalým prezidentem FIA Maxem Mosleym a týmy, kompromisním řešením mělo být snížení nákladů na účast ve formuli 1 na úroveň z 90. let. Tak zněl oficiální smír, ke kterému se před pěti lety zavázaly obě strany.

Jenomže k naplnění tohoto slibu nedošlo a nové týmy včetně Marussie mohly jen konstatovat, že neplatí podmínky, za kterých se do soutěže přihlásily. Nakonec všechny tři zkrachovaly.

„Myslím, že tento sport na tom bude špatně, pokud nebudeme mít prostředí, které zajistí udržitelnost,“ komentoval Lowdon pro Autosport. „Jedna z klíčových věcí, ke které došlo poté, co jsme přišli, byl (slib) návrat k úrovni (nákladů) ze začátku 90 let. To bylo řečeno explicitně.“

Místo toho náklady jen rostly a letos dokonce skokově, kvůli novým pohonným jednotkám. To podle Lowdona odradilo sponzory.

„Byznys, jako je ten náš, musí přitahovat investory. A jedna z klíčových věcí, které investoři chtějí, je integrita a dodržování slibů,“ upozornil.

Tento negativní finanční vývoj má podle Lowdona dopady na všechny, nejen na malé stáje. „Finance většiny týmů jsou velmi transparentní a otevřené, jsou to veřejně dostupné dokumenty. Snadno vidíte, že v současnosti nikdo nedosahuje žádné velké návratnosti,“ dodal.

Diskuse k článku

10 komentářů: “F1 nesplnila slib snížit náklady na úroveň z 90. let, připomíná Marussia”

  1. Ondra Ondra napsal:

    hroch500: No právě a malé týmy ty peníze nemají. A co stím?

    To se prave resi, jak jim pomoct. Naklady ve F1 rostou a je snaha je nejak omezit, tak uvidime. 😉

  2. hroch500 napsal:

    Ondra: Já nemám slov.

    Nikdo neříká, že by nebyl vývoj. Vývoj by byl, jen jeho objem je závislý na objemu financí.

    No právě a malé týmy ty peníze nemají. A co stím?

  3. Ondra Ondra napsal:

    hroch500: … výtězný …

    Já nemám slov. :mrgreen:

    Nikdo neříká, že by nebyl vývoj. Vývoj by byl, jen jeho objem je závislý na objemu financí. 😉

  4. hroch500 napsal:

    Ondra:
    Malích týmů? Umělí déšť? Vážně?

    5 velkých týmů po 4 autech zas bude znamenat výrazně méně soubojů, protože týmy nerady vidí, když se jejich jezdci řežou na hranici a často za hranicí vzájemných kolizí a rozdávají za to pokuty.

    A to je právě co chceme. Že jsou všechny týmy průměrné neznamená nic jiného, než že nikdo není nadprůměrný ani podprůměrný = vyrovnané startovní pole. A to pak bude vyrovnané závodění, ne kroužení. To je právě, když jsou velké výkonnostní rozdíly a nikdo s nikým nemá šanci bojovat.

    Ale to už není F1 ale DTM a spol.Ještě závaží pro výtězný tým předchozí VC. F1 má být o vývoji udělat auto na každou VC a né Rapida na celou sezonu.

  5. Ondra Ondra napsal:

    Malích týmů? Umělí déšť? Vážně?

    5 velkých týmů po 4 autech zas bude znamenat výrazně méně soubojů, protože týmy nerady vidí, když se jejich jezdci řežou na hranici a často za hranicí vzájemných kolizí a rozdávají za to pokuty. :mrgreen:

    co sebrat peníze velkým týmům a zachvíli tu máme 10 průměrných týmů…

    A to je právě co chceme. Že jsou všechny týmy průměrné neznamená nic jiného, než že nikdo není nadprůměrný ani podprůměrný = vyrovnané startovní pole. A to pak bude vyrovnané závodění, ne kroužení. To je právě, když jsou velké výkonnostní rozdíly a nikdo s nikým nemá šanci bojovat. 😉

  6. hroch500 napsal:

    Ondra

    30. 10. 2014 v 20:23

    hroch500:
    Je to jednoduché, kdo na to nemá tak ať tam neleze.

    Takhle jednoduche to vazne neni, tymy postupne odpadavaji a nakonec by tam zbyly tak 3-4 tymy a takova formule se tezko bude prodavat. Je potreba zlepsit zivotaschopnost mensich tymu, jinak to nebude poradne fungovat. 😉
    I když zastávám názor radči 5 týmů po 4 autech o podobný výkonosti, dobrá, ale mohli se spojit ze dvou týmů udělat jeden, takhle skrach. oba a co nic zůstali jenom dluhy.A životaschopnost malích týmů? co sebrat peníze velkým týmům a zachvíli tu máme 10 průměrných týmů který VC odkrouží pak vymyslíme umělí déšť a potom budem střílet náhodně třeba gumy.

  7. Ondra Ondra napsal:

    hroch500:
    Je to jednoduché, kdo na to nemá tak ať tam neleze.

    Takhle jednoduche to vazne neni, tymy postupne odpadavaji a nakonec by tam zbyly tak 3-4 tymy a takova formule se tezko bude prodavat. Je potreba zlepsit zivotaschopnost mensich tymu, jinak to nebude poradne fungovat. 😉  

  8. hroch500 napsal:

    Je to jednoduché, kdo na to nemá tak ať tam neleze. Stejně ničeho nedosáhl, ani jeden tým.A F1 chybí penízky za reklamu na cigerety.Původně se s evropy utíkalo kvůli reklamě na cíga a kde je ta reklama? Nikde. Akorád tabačky ušetří a kuřák bude kouřit a mladý to odkouknou stejně ve škole.A F1 ostouhá a drtí organizátory VC a vstupenky jsou pro běžného fanouška nedostupné VC Rakuska 11500kč VC Maďarska asi 8500kč atd.

  9. Zix Zix napsal:

    Tohle je sice pravda, ale pro ně to není žádná omluva. Za těch podmínek měli do F1 přijít Campos, Manor a USF1 – Marussia, Virgin, Lotus, Caterham a HRT mají jiné majitele nebo sou jiné týmy.

    Tedy se vymlouvají úplně zbytečně, když za těch podmínek šli do F1 jiný týmy a nejspíš i lidi.

  10. Esprit Esprit napsal:

    Tak automobilkam je to sumak, ty to maji jako reklamu a prestiz. Pro ferrari nutnost a cista paralela. Ale McL, Williams atd to proste maji jako kseft. Mozna uz by toho konecne meli vyuzit a mit aspon jeden svuj prestizni model. Je skoda, ze to nejak nevyuzivaji. Tricka a cepice…hmm. Jedna kara za 10 let v omezenym mnozstvi pro araby z Dubaje a šíbry z Beverly Hills… Red Bullu je to taky sumak, ten si muze dovolit vsechno. stal se cocacolou 21 stoleti a f1 je zviditelnuje, navic nejspis uz budou na svym po tech uspesich.
    Vlastne z tohohle pohledu jsem na male tymy nepomyslel a boucham se do hlavy, protoze jste mi pripomneli tu dobu snizovani nakladu a objednanou diverzi provedenou na Maxe, kterou si bohate tymy objednali. A je to tak. Uz s Kersem se mluvilo o tom, ze to zase je kde to bylo. Jenze ted si stezovat je taky o nicem. To meli hrotit pernamentne a ne, kdyz je po srande.
    Kdyby bylo na mne, udelal bych pro nove staje pravidlo, kdy jejich vuz musi na urcite trati zajet urcity cas. Proste nejakou pojistku konkurenceschopnosti, at se nevidi trapasy typu HRT. Pro mne jsou borci Force India. Tak ma vypadat pristup k zavodeni a ne to pytlikovat. A asi rozpocet force indie tajnej nebude ze. Nebop zainteresovani asi nebudou problem ho si na dolar zjistit. A jit tam s jejich polovinou je sebevrazda a divackej ojeb. Pak neverim na tymy, ktery vznikly z nuly. Teda nemaji predchozi mnohalete ucinkovani jinde. Pokud nekoupi uz tym zavedenej. Minardi bylo jedno a bylo to tak akorat. 4 minardi uz by bylo moc.
    Jo a doufam, ze to Sauber prezije bez jedinyho bodu. Ta Mališa je v pohode a zrovna kdyz prevezme tym, tak takovej pruser. Ale co ma delat a jeste s tim jezdeckym matrošem. Sutil je v depresi a gutierez taky neumi zazraky

Napsat komentář