F1 má první závodní inženýrku
Haas restrukturalizoval svůj závodní tým a provedl řadu změn, mimo jiné jmenoval Lauru Müllerovou první ženskou závodní inženýrkou ve Formuli 1.
Němka Mullerová bude spolupracovat s Estebanem Oconem jako jeden ze dvou nových závodních inženýrů v týmu se sídlem v USA. Novou šéfkou strategie týmu Haas bude rovněž žena – Carine Cridelichová byla přijata z týmu Red Bull Racing Bulls a do práce nastoupí 1. března.
Závodní inženýr je klíčovou funkcí, protože je to osoba, která nejúžeji spolupracuje s jezdci na výkonech, nastavení a chodu jejich vozu. Je to právě jejich hlas, který je slyšet při rozhovorech s jezdci v televizních přenosech. Protějškem Müllerové ve voze Oconova týmového kolegy, britského nováčka Olivera Bearmana, bude Ronan O’Hare, další interní nováček, který dříve pracoval jako výkonnostní inženýr.
Ředitel týmu Ayao Komatsu uvedl, že rozmanitost v F1 roste, ale dodal:
„Není to tak, že bych si Lauru vybral proto, že je žena. Je nám to prostě jedno – národnost, pohlaví, na tom nezáleží. Záleží na práci, na tom, jak zapadnete do týmu, jak dokážete maximalizovat výkon – a Ronan a Laura jsou podle mě náhodou tou nejlepší volbou.“
Komatsu, který se stal šéfem týmu před sezónou 2024, uvedl, že chtěl tým pro závodní operace obměnit už od začátku loňského roku poté, co si všiml slabých míst. Změny v Haasu zahrnují jmenování nového hlavního závodního inženýra a sportovního ředitele, což jsou běžné pozice, které nízkorozpočtový tým v minulé sezoně neměl obsazené.
Novým hlavním závodním inženýrem se stal Francesco Nenci, který naposledy pracoval v programu Audi na Rallye Dakar a má zkušenosti z F1 u týmů Sauber a Toyota. Sportovním ředitelem bude Mark Lowe, dosavadní provozní manažer týmu Haas.
„Cítil jsem, že výkon na dráze byl loni jednou z nejslabších oblastí, a čím více se vůz stával konkurenceschopným, tím více se to odhalovalo,“ řekl Komatsu. „Ke konci roku jsme měli pátý nejrychlejší vůz. Ale co se týče provedení, měli jsme skončit na šestém místě [v šampionátu konstruktérů], ale nestalo se tak. Částečně to bylo tím, že jsme nechali na stole příliš mnoho bodů ze slabých výkonů na trati. Takže jsme opravdu potřebovali krok vpřed.“
Francouzka Cridelichová následuje další ženy, které vedou strategii, včetně Hannah Schmitzové, hlavní inženýrky strategie v Red Bullu. Ruth Buscombeová a Bernie Collinsová, které dříve pracovaly v týmech Sauber a Aston Martin, se mezitím věnovaly kariéře v televizním vysílání.
Haas využívá aerodynamický tunel Ferrari, má svůj konstrukční tým v Itálii v Maranellu a od Ferrari nakupuje prakticky všechny díly povolené v pravidlech pro svůj vůz, navrhuje pouze aerodynamické plochy a podvozek. Jejich sídlo je v Kannapolisu v Severní Karolíně, ale závodní tým pracuje ve skromné továrně v Banbury v Oxfordshiru. Komatsu uvedl, že to bude první rok, kdy bude mít Haas dostatečný rozpočet, aby dosáhl rozpočtového limitu F1. Další změnou v přístupu je to, že by nepoužili nejnovější přepracované přední zavěšení Ferrari a raději by zůstali u loňského designu kvůli konzistenci aerodynamického výzkumu. Haas loni skončil celkově sedmý, před týmy Racing Bulls, Williams a Sauber, a Komatsu řekl, že jeho cílem je „konzistence“.
„V historii s Haasem napříč roky si nemyslím, že bychom byli konkurenceschopní napříč sezónami podobným způsobem,“ řekl. Dodal, že má ambice dále zlepšovat tým, který podle jeho slov na své omezené zdroje „převyšuje svou váhu“.
„Kdo jiný má jen 300 lidí nebo operuje z takové budovy?“ řekl. „Kdyby Williams fungoval na hranici svých možností, není možné, abychom ho porazili. Chci se dostat na místo, kde budeme moci takové lidi porážet po zásluze, aniž by to lidé pokazili.“