F1 má nového majitele už 5 let. Jak si stojí, a co dál? Rozhovor

Společnost Liberty Media vlastní formuli 1 již pět let. Na nedávném fóru Financial Times/Motorsport Network Business F1 v Monaku jsme v rámci nejnovějšího vydání #ThinkingForward hovořili s generálním ředitelem Liberty Gregem Maffeiem a generálním ředitelem F1 Stefanem Domenicalim o klíčových milnících a jejich budoucích plánech pro F1.

Štítky: FOM Liberty Media Zveřejněno 5. 06 2022 — GPF1.cz

Přepis rozhovoru.

Greg Maffei: Podle všech indicií nebyla formule 1 nikdy zdravější. Zájem fanoušků je neuvěřitelně vysoký. Máme skvělou konkurenci na trati a pomohli jsme týmům. Když jsme vstoupili do Manoru, jedenáctý tým byl právě prodán v nucené správě za libru. A dnes si myslím, že nemůžete koupit tým za méně než 500, možná 700 milionů dolarů. Můžete to zkusit. Ale bude to těžké. Je to úžasný nárůst hodnoty týmu. A zčásti je to díky věcem, které byly zavedeny ve snaze vytvořit větší konkurenci na dráze, která také posiluje zdraví těchto týmů. Aby to fungovalo, bylo třeba mít zdravý ekosystém týmů. A myslím, že všechny tyto věci se dějí a že je vidět i nárůst zájmu fanoušků. V televizi, osobně, nikdy jsme neměli větší akce. Takže docela dobré.

Stefano, klíčovým milníkem, pokud jde o zvýšení hodnoty týmů, byl rozpočtový limit, o němž si mnozí mysleli, že se ho v F1 nikdy nedočkáme.

Stefano Domenicali: Rozhodně. Myslím, že Greg měl společně s Chasem (Careym), kterému patří velké uznání, vizi, že je třeba přerušit to, co se dělo předtím. A diskontinuita znamená mít profesionalitu s jiným způsobem, jak dělat sportovní byznys. Šlo o vizi, že byznys Formule 1 bude z finančního hlediska udržitelný. Můžeme se bavit o příjmech, které by mohly být vyšší, ale náklady jsou něco, co máte jisté. Takže jediný způsob, jak zajistit, aby marže byla větší, je kontrolovat, co utrácíte. Takže to byl velmi velký milník, který zcela změnil vizi tohoto sportu a dodává systému důvěryhodnost. Udržitelné podnikání znamená, že týmy mohou investovat a růst. Všechny prvky jsou nyní bezpečné a finančně silné. Můžeme přemýšlet o větší budoucnosti. Přemýšlet o větší budoucnosti znamená, že musíme respektovat to, čím byla Formule 1, ale vstupovat na nové trhy, které nám potenciálně umožní růst; nejen finančně, ale i z hlediska povědomí a vášně pro tento sport. Mluvíme o sportu, který potřebuje prvek emocí; chceme soustředit hlavní pozornost na trať. Takže skvělé závody, zajištění toho, aby jezdci, kteří pro nás představují klenoty, měli možnost bojovat mezi sebou, otevření možnosti prostřednictvím sociálních médií mít možnost je vidět. Je důležité dostat se do kontaktu s novou generací. Musíme vytvářet různé příběhy pro různé typy fanoušků. Myslím, že od zákazu tabákové reklamy v polovině dvacátých let minulého století nikdy nedošlo k takovému přílivu nových sponzorských peněz do sportu.  Skoro každý tým F1, se kterým mluvíte, teď sponzory téměř odvrací.

GM: Myslím, že ano, na autě je jen tolik místa, aby se tam dalo umístit další logo. Obrovský podíl na tom má růst zájmu lidí, kteří skutečně rozumí technologiím, a to, jak se díky tomu zvýšil zájem technologických komunit v Silicon Valley – podívejte se, kolik vozů má nyní technologického sponzora, ne-li více technologických sponzorů. Tím se otevřela jedna skupina, ale pak také získáte fanoušky, kteří jsou více příležitostní a ocení třeba příběhy jezdců, osobnosti. Pak je tu klesající věk našich fanoušků, podle jednoho průzkumu jsme snížili o čtyři roky průměrný věk. Takže se tím otevřela celá řada spotřebitelských produktů a celá řada dalších druhů značek, pro které je to atraktivní. Takže jsme měli opravdu velké štěstí na nejrůznější druhy zájmu sponzorů.

SD: Jen se zamyslete nad hloubkou kryptografie. Máme 10 různých značek krypto. A můžu vám říct, že softwarové firmy jsou úplně stejné. (Je to) velmi zdravé. Znamená to, že poprvé není potřeba mít žádné půjčky, které bývaly běžné v minulosti, aby se týmy udržely při životě. Takže jsou velmi solidní. A to je velká odměna za jejich investici do nás. A to je důvod, proč věříme, že komunita týmů musí být respektována. Dnes není problém mít více týmů, protože máme jejich seznam; některé z nich jsou hlasitější než jiné, ale spousta lidí a investorů by chtěla být ve Formuli 1. V současné době je to tak, že se snažíme, abychom měli více týmů. Musíme je však chránit. Takže je to opravdu další známka velmi zdravého systému.

Máte tedy nyní správný počet týmů, když jich je deset?

SD: Myslím, že ano. Každý, kdo chce vstoupit, musí být opravdu významný.

GM: Pokud jde o mladé publikum, vděčíme Netflixu za to, že se otevřel mnoha lidem. Ale fascinující je, kolik z těchto lidí přišlo různými způsoby. Obrovskou roli hrají sociální média. Hraní her: můžete si jít zahrát na Landa Norrise a závodit na stejné trati jako Lando. To je pro spoustu mladých fanoušků velmi přitažlivé. To před sedmi lety neexistovalo, opravdu to nebylo v plánu. A tak se tento sport otevírá a stává se atraktivnějším. Ano, určitě to má prvky exkluzivity. Ale jsou tam prvky, na které si mohou sáhnout všichni fanoušci.

Dalším z vašich cílů bylo rozvíjet tento sport ve Spojených státech. Letos jsme viděli, že se přidalo Miami. Příští rok se chystá třetí závod v USA v Las Vegas. Jaké další oblasti chcete v budoucnu prosadit?

SD: Jsou i jiné oblasti světa, které chtějí mít formuli 1. A myslím, že jednou z oblastí, kterou chceme rozvíjet, je oblast Afriky, protože se jedná o světový šampionát. Takže si myslím, že velmi tvrdě pracujeme na tom, abychom se ujistili, že je to oblast, kde budeme mít velkou cenu velmi brzy. A pak je tu zájem o Dálný východ. A samozřejmě nechceme ztratit zájem o Evropu, protože jsme se tu narodili. A zůstaneme tady, protože slyším spoustu hlasů že ne, ale není to pravda. Krása dnešní situace spočívá v tom, že máme spoustu možností.

Jednou z klíčových strategií do budoucna je přechod na 100% udržitelná paliva, ke kterému dojde v roce 2026. Tuto technologii budeme účinně předvádět na největší každoroční sportovní podívané na světě. A to musí být transformační.

SD: Řekl bych, že ano. A myslím, že chceme být realističtí. Chceme, aby se věci děly hned. A věříme, že je to možnost, která umožní výrobcům být důvěryhodní v rozměru, který pro ně bude i ziskový. Při vší úctě myslet si, že elektrifikace zasáhne celý svět do dvou let – víme, že to není možné. Proto také z technického hlediska strategická volba být udržitelný s hybridními motory je podle nás správná. A to je důvod, proč máme velký zájem ze strany ostatních výrobců o to, aby se k nám přidali.

GM: Sport má samozřejmě spoustu pozitivních atributů, myslíme si, že můžeme být pozitivní tím, že se vydáme do míst, jako je Afrika, a rozšíříme publikum a zájem o motoristický sport po celém světě. Nemusí to být nutně místo, kde vyděláme nejvíce peněz. Ale pokud investujete dlouhodobě, myslíme si, že je to správná příležitost. Přemýšlíme o udržitelnosti. V případě USA vím docela dobře, že v USA je 250 milionů aut, z nichž 200 milionů jezdí. Jejich životnost je v průměru asi 11 let plus, lidé kupují ojetá auta. V nejlepším případě máme 15 až 17 milionů nových aut ročně. Když si to spočítáte, tak i kdyby třetina nebo polovina byla elektrická, bude trvat velmi dlouho, než se podaří něco udělat pro vyčištění stávající 200milionové základny aut. Skutečnost je taková, že pokud chceme skutečně bojovat proti uhlíku, je skutečně správnou a nejlepší odpovědí vymyslet jiné způsoby, jak pohánět stávajících 200 milionů automobilů. Neříkám, že to všechno vyléčíme. Ale pokud můžeme přispět k těmto znalostem, pokud můžeme přispět naší prací na udržitelných palivech, myslím, že je to pozitivní.

Mluvili jsme o pěti letech vlastnictví společnosti Liberty Media a vy jste splnili spoustu věcí, které jste řekli, že splníte. A co dalších pět let?

GM: Máme výhodu, že řídíme 72 let starý podnik. Přemýšlíme tedy o dlouhodobém horizontu a o tom, co to udělá. Nyní máme velký zájem. Chceme udržet růst tohoto zájmu v širším měřítku. A to, že děláme věci, jako je cesta do Afriky a věci týkající se udržitelnosti, to vše je přemýšlení o tom, jak rozvíjet tuto 72 let starou franšízu pro příštích pět let a pět let poté. Nyní je tu obrovská dynamika, kterou bychom rádi využili. Nejen finančně, ale i pro celou šíři tohoto sportu.

Přepis rozhovoru