Experimentální sobotní Sprint oživil nápad otočených startovních roštů
Formule 1 by do budoucna mohla ze sprintu udělat samostatnou část víkendu, která by neovlivnila výsledek kvalifikace pro hlavní Grand Prix. Piloti navrhli, že by se dala využít i myšlenka obráceného roštu…
Druhý z celkových tří experimentálních víkendů se uskutečnil na italské Monze. Podobně jako předtím v Silverstonu nabídl sprint po prvních kole jen velmi málo předjíždění a šlo spíše o půlhodinový vláček 20 aut.
Experimentální formát víkendu znamená, že se klasická kvalifikace přesune na pátek podvečer. Výsledky kvalifikace určí startovní pozice pro sobotní sprint, který se jede odpoledne a konečné pořadí sprintu určí startovní rošt pro nedělní GP. Sprint je sám o sobě vypsán na 100 km (což je něco pod 20 kol) a první tři v cíli berou 3–2–1 bod.
Nápad sprintové kvalifikace se zrodil z původního návrhu, jak udělat víkend formule 1 atraktivnějším a zábavnějším. Původní plán byl kratší sobotní závod, do kterého by se startovalo v opačném pořadí jezdců v šampionátu. Návrh ale nebyl jednomyslně podpořen.
Ve svém závazku neustále vyvíjet a zlepšovat koncept sprintové kvalifikace, vedení F1 zvažuje, že by se ze sprintu stala samostatná kategorie závodního víkendu. Sprint tak nebude mít vliv na nedělní závod a bude se v něm udělovat více bodů, než v současné době (jen první tři místa).
Piloti se shodli, že sprint v Silverstonu nedodal potřebné drama a ve výsledku ani odměnu, když bodují pouze první tři. Závodníci proto navrhují sprintovou kvalifikaci s otočeným startovním roštem, čímž by se F1 přiblížila původnímu nápadu.
„Po Silverstonu jsme měli schůzku s jezdci a mohu prozradit, že byla velice pozitivní. Pravdou ale je, že někteří z nich byli lehce zklamaní a cítili, že za sprint by měla být větší odměna a mělo by v něm být více rizika.
Pokud dojde k nějakým změnám, zvažujeme uspořádat kvalifikaci v pátek, závod v neděli a poté něco vklínit mezi to v sobotu, pravděpodobně by šlo o samostatnou událost s lepší odměnou.
Mohli bychom zasáhnout do startovního roštu. Musíme ale vždy zůstat nohama na zemi, nechceme žádné triky, žádné umělé prvky, které zlepší show. Pohybujeme se na tenkém ledě a je velmi složité najít mezi tím správný balanc,“ uvedl Brawn.
Sportovní ředitel F1 pokračoval slovy, že snaha o mírné změny startovních pozic skutečně existuje, je ale potřeba najít tu správnou rovnováhu. Déle Brawn uvedl, že kvalifikační sprinty by se musely počítat do šampionátu, i když by šlo o samostatnou disciplínu.
„Aby mezi sebou piloti bojovali, bude potřeba nějaká slušná odměna. Co si diváci přejí vidět je bitva mezi nejlepšími a nejrychlejšími kluky na předních pozicích a pokud ty nejrychlejší dáme dozadu, budou se probojovávat polem,“ zamýšlí se Brawn.
„Svým způsobem jsme si zadali poměrně složitý úkol. Vidíme potenciál v tomto experimentálním formátu, ale zároveň nechceme sabotovat a zastínit hlavní Grand Prix v neděli.
Mohu ale prozradit, že co se pátku týče, vidíme mnohem větší zapojení fanoušků, což je rozhodně velmi pozitivní jev. Čísla, která jsem dosud viděl, jsou lepší než ta ze Silverstonu. Takže vše se zdá být pozitivní. Nechceme o tyto víkendy přijít, zároveň ale nechceme jít do extrémů, fanoušky by to mohlo odradit,“ uzavřel Brawn.