Exkluzivně: O co jde Mercedesu (a Hamiltonovi) ve sporu s FIA
Někteří se diví, až skoro zlobí, že se o té kauze pořád hovoří. Není to ale tím, že by ji novináři pořád oživovali. Je to jednoduše tím, že kauza pořád žije. A naopak nabírá na obrátkách. O co ve sporu kvůli závěru GP Abú Dhabi 2021 jde? Jak moc na tom závisí budoucnost Lewise Hamiltona ve formuli 1? A jaká jsou možná řešení?
V závěru Velké ceny Abú Dhabi musel kvůli nehodě pilota Williamsu Nicholase Latifiho vyjet safety car. Pravidla FIA diktují proceduru, která vede ke stažení safety caru z dráhy a restartu závodu. Řada kroků této procedury ale buď nebyla dodržena, nebo byla dokonce úplně přeskočena. A ředitel závodů Michael Masi dokázal restartovat závod pro poslední kolo. Jelikož ale do té doby druhý Max Verstappen měl čerstvou sadu měkkých pneumatik, dokázal v posledním kole do té doby lídra závodu Lewise Hamiltona na pneumatikách tvrdších a starších předjet. A získat titul.
Poslechni si jako audio:
Sportovní komisaři následně zamítli protesty Mercedesu proti tomuto postupu. A Mercedes se po čtyřech dnech nakonec rozhodl stáhnout i své odvolání proti zamítnutí svých protestů. Chvíli před tím FIA slíbila analýzu závěru GP Abú Dhabi. To se ale stalo ústy tehdejšího šéfa FIA Jeana Todta, kterému den na to skončil mandát a nahradil jej Mohammed Ben Sulayem.
Stažení odvolání bylo výsledkem zákulisní dohody. Ačkoli by Mercedes nijak nedosáhl na úpravu výsledků velké ceny (a tím pádem výměnu držitele titulu mistra světa), před odvolacím soudem by alespoň dosáhl veřejného uznání viny ředitelství závodu. Šéf Mercedesu Toto Wolff byl odhodlán do odvolacího soudu jít. Ale ředitel automobilky Daimler, která tým F1 Mercedes spoluvlastní, Ola Källenius, se vyslovil proti. Negativní PR kolem snah Mercedesu veřejně ponížit FIA by bylo příliš veliké.
Reakce na kritiku? Týmy by možná neměly mít právo FIA kritizovat
Mercedesu ale údajně byly – formou zákulisní dohody – slíbeny změny, jako například suspendování ředitele závodů Michaela Masiho. FIA doufala, že aféra postupem času utichne a všichni se začnou připravovat na novou sezonu. Tohle očekávání se ale změnilo tento týden. Toto Wolff se začal přes média ozývat s pochybnostmi o tom, zda Lewis Hamilton bude letos vůbec závodit. Podařilo se mu zlanařit zejména britská média, která začala pojmenovávat situaci tak, že pokud FIA nezavede nějaké konkrétní změny, Hamilton závodit nebude. Je fér poznamenat, že ani Mercedes, ani Hamilton, který od skončení GP Abú Dhabi 2021 veřejně mlčí, to nikdy takto konkrétně neřekli.
Toto Wolff vycítil, že je FIA pasivní ve věci jejich údajné dohody. A začal čeřit vody. Až tak moc, že to donutilo FIA k veřejnému prohlášení, ve kterém informuje o zahájení analýzy závěru GP Abú Dhabi. Má to jeden významný háček, který naznačuje, že tlakům Mercedesu nechce FIA ustupovat moc snadno: závěry analýzy budou předloženy vrchnolnému orgánu FIA (Světové radě) až 18. března. To je den pátečních tréninků úvodní velké ceny sezony v Bahrajnu!
Existuje šance na změnu přístupu FIA pod novým vedením Bena Sulayema, což nabízí možnost vstřícnějšího řešení situace a celý problém ‘hodit’ na předchozí administrativu. FIA ale není organizací, která se nechá vydírat jedním ze soutěžících. Současně ale čelí riziku, že pokud by FIA neustoupila – a Hamilton by opravdu nastoupit do letošní sezony nechtěl – za důvody takového rozhodnutí by byla prezentována ztráta důvěry ve FIA a celý seriál F1. To je problém, který se hodí nepodceňovat. Však Toto Wolff už teď roztáčí mediální obrátky právě na takové téma.
Existuje poučka, podle které když něco vypadá složitě, hledej jednoduchá vysvětlení. Jednoduchá interpretace současné situace je taková, že Toto Wolff se nechce smířit s tím, že by FIA alespoň částečně neuspokojila jeho (a Hamiltonovu) osobní potřebu satisfakce. A určil si dva ‘nepřátele’: ředitele závodů Michaela Masiho a technického šéfa formulové divize FIA Nikolase Tombazise. Masi jako cíl je celkem zřejmý. Ale proč Nikolas Tombazis? Protože právě on totiž stojí za změnami technických pravidel na začátku sezony 2021. Toto Wolff se nikdy netajil přesvědčením, že hlavním účelem těchto změn bylo destabilizovat a zpomalit Mercedes. Což se – přinejmenším do GP Velké Británie 2021 – povedlo.
Pokud by Mercedes chtěl Masiho opravdu odstranit, někdo jej musí nahradit. A to se nemůže stát až o prvním dnu letošní úvodní GP Bahrajnu, kdy se FIA chystá předat Světové radě závěry své analýzy GP Abú Dhabi.
Podcast: Klíčové faktory duelu Verstappen vs. Hamilton, a na koho si vsadil komentátor Richtr?
Ředitel závodů má na starosti mnoho dalších záležitostí. Jednou z nich je kontrola okruhů a jejich bezpečnostní aspekty. Nahradit Michaela Masiho je těžké – což nezmanená, že je to nemožné. Než zemřel dlouholetý ředitel závodů Charlie Whiting doslova v předvečer GP Austrálie 2019, v roli ‘asistenta’ se s Masim střídal Scot Elkins, který řídí závody formule E a DTM. Být tenkrát během GP Austrálie 2019 ve službe Elkins a ne Masi, měli bychom dnes možná jiného ředitele závodů. Podle některých informací se ale do náročného prostředí F1 Scotu Elkinsovi úplně nechce.
Šéfové týmů už si na ředitele závodu vyskakovat nebudou, zvažuje FIA
Je zřejmé, že Mercedes usiluje o změny na straně FIA, nebo nějakou jinou formu satisfakce. Zadostiučinění. A FIA dává najevo, že pokud mají přijít, nebude to brzy a už vůbec ne snadnou cestou. Typická zákulisní politická bitva o to ukázat, kdo má jakou moc. A kdo s kým a jak moc může lidově řečeno ‘mávat’. A tahle bitva bude ještě nějakou dobu pokračovat.
Poslední myšlenka na závěr: Je zřejmé, že znásilněním procedury restartu velké ceny byla realizována chuť přiklonit štěstěnu na jednu stranu. To samo o sobě asi ani není předmětem diskuzí. Otázkou je, proč se tak stalo? Je Michael Masi takový blázen, že to byla jeho individuální akce? Pod tlakem okolností, nebo kvůli nekompetenci? Pak je asi správné, aby byl vystřídán.
Nebo to byly zájmy z vyšších míst a Michael Masi byl jen pomyslným bílým koněm? Tak na takové případy se žádné oficiální závěry nikdy nezveřejňují.