Exkluzivně: FIA zametla kauzu brzdových trychtýřů Racing Pointu pod koberec

Soudě podle veřejně dostupných vizuálních informací, prezentovaných v oficiálním přenosu Velké ceny Toskánska o uplynulém víkendu, tým Racing Point má odlišné řešení brzdových trychtýřů. Jako kdyby se tým Racing Point chtěl vymanit z trapné série napomínání, že používá loňské brzdové trychtýře Mercedesu. Nově od letoška se přitom nesmí kupovat právě brzdové trychtýře od jiných týmů. Což mělo za následek obrovskou kauzu takzvaných růžových Mercedesů.

Štítky: FIA Racing Point Zveřejněno 15. 09 2020 — Tomáš Richtr

FIA kvůli tomu, že letos Racing Point využil duševního vlastnictví Mercedesu na (loňské!) brzdové trychtýře, potrestala tým pokutou 400 tisíc eur a ztrátou 15 mistrovských bodů. Ale dovolila je dál využívat, protože nakonec tým Racing Point brzdové trychtýře dříve legálně kupoval, čímž nabyl znalosti o jejich konstrukci, kterých využil pro letošek – a nabyté znalosti se vymazat nedají. Proto v každé další velké ceně FIA takové používání – zjevně nelegálních – brzdových trychtýřů řešila už jen napomenutím. To se ale při GP Toskánska změnilo!

Racing Point má nové brzdové trychtýře, paradoxně stejné jako ty letošní u Mercedesu

Důvodem se ale nezdá být nová konstrukce (soudě alespoň podle náběhových hran brzdových trychtýřů), které u týmu Racing Pint vypadají náramně podobně jako u těch letošních od Mercedesu:

Ale podle oficiálních dokumentů FIA je ukončení napomínání fakt, že všechny týmy stáhly protest proti původnímu rozhodnutí o velké pokutě pro Racing Point, ztrátě bodů a napomínání.

Téma, které pro svou složitost uteklo pozornosti médiím. Proto velmi jednoduché vysvětlení událostí:

  • Brzdové trychtýře (které chladí brzdy a mají také aerodynamickou úlohu) si v roce 2019 Racing Point legálně kupuje od Mercedesu;
  • V roce 2020 se mění pravidla, a týmy už si nemohou kupovat brzdové trychtýře od jiných týmů;
  • Racing Point pro rok 2020 konstruuje vlastní brzdové trychtýře na základě poznatků legálně nabytých brzdových trychtýřů Mercedesu z roku 2019;

Na obrázku nahoře brzdový trychtýř Racing Point 2020, dole loňský brzdový trychtýř Mercedesu.

  • Soupeři protestují a FIA jim dává částečně zapravdu, ale spíše jen kvůli formálním nedostatkům, protože loňské brzdové trychtýře Mercedesu obdržel Racing Point pro letošní předsezonní  testování už po 1. lednu 2020, kdy začala platit nová pravidla o zákazu kupování brzdových trychtýřů od jiných týmů;
  • Tým Racing Point dostává pokutu 400 tisíc eur a je mu odebráno 15 mistrovských bodů, protože podle FIA využil pro letošní brzdové trychtýře duševní vlastnictví Mercedesu na (jeho loňské) brzdové trychtýře, což se letos nesmí.
  • FIA umožňuje Racing Pointu dál využívat takto vyrobené brzdové trychtýře, protože uznává, že jednou nabytá informace o jejich konstrukci už nelze z paměti konstruktérů vymazat (rozumně je nejde nutit do konstrukce jiných brzdových trychtýřů);
  • Protože už byl Racing Point za údajné pochybení při konstrukci brzdových trychtýřů potrestán, bude za jejich používání dále už jen napomínán;
  • Racing Point je napomenut v následujících sedmi velkých cenách až po GP Itálie;
  • Proti tomu protestují Renault a Ferrari. Současně Racing Point protestuje proti přísnosti původního trestu v podobě pokuty a ztráty bodů – je přesvědčen, že se nedopustil ničeho nekalého;
  • Případ tak míří k nákladnému řízení u Mezinárodního odvolacího soudu – šéfové FIA se tomu snaží zabránit příslibem, že bude v takových případech obezřetnější;
  • Všechny strany se ‚mimosoudně‘ vyrovnávají a Ferrari, Renault a Ferrari stahují své protesty. Znamená to, že trest pro Racing Point (pokuta 400 tisíc eur, ztráta 15 mistrovských bodů a následné napomínání za pokračující využívání nelegálních brzdových trychtýřů) je pravomocný;
  • Ve Velké ceně Toskánska (neoficiálně, soudě podle televizních záběrů a F1 analýz) nasazuje Racing Point novou verzi brzdových trychtýřů, která je zjevně odlišná od předchozí verze;

  • FIA nařizuje inspekci brzdových trychtýřů Racing Pointu během GP Toskánska;
  • FIA má za to, že jsou stejné konstrukce, jako při předchozích velkých cenách. Racing Point potvrzuje, že jsou brzdové trychtýře stejné konstrukce jako při předchozích závodech (byť minimálně náběhové hrany vypadají odlišné, hodně shodné s náběhovými hranami trychtýřů letošního Mercedesu);
  • Navzdory zjevným vizuálním rozdílům, Sportovní komisaři GP Toskánska rozhodli o tom, že Racing Point pořád porušuje pravidla (Přílohu 6 Sportovních pravidel) stejně jako v uplynulých závodech;
  • Ve stejném rozhodnutí ale Sportovní komisaři GP Toskánska usoudili, že už nemá smysl dál Racing Point napomínat – nebo jakkoli jinak trestat, protože to nepřinese žádný hodnotný důsledek;
  • Ve stejném rozhodnutí Sportovní komisaři GP Toskánska uvádějí, že právě kvůli tomu mají své rozhodnutí za „KONEČNÉ“ – také s přihlédnutím k tomu, že odvolání proti němu byla ze strany Ferrari, Renaultu a Racing Pointu stažena;
  • Pokud je ale „původní rozhodnutí KONEČNÉ“ a na Mugellu měl navzdory jinému vzhledu Racing Point stejné trychtýře jako v předchozích závodech, pak to podle původního tvrzení FIA znamená, že Racing Point nadále používá nelegální brzdové trychtýře! Jen se FIA rozhodla už jej nepenalizovat (byť jen napomenutím);

Nelogičnost vysvětlení, jehož myšlenkový postup jen potvrzuje původní prohřešek, který už ale bude podle rozhodnutí FIA bez trestu (napomenutí), jen dokládá, že v zákulisí bylo dosaženo smíru a formálně a před veřejností je nutné kauzu zamést pod koberec.