Elektrické nebo vodíkové pohony nenabízí výkon ani distanci, kterou F1 potřebuje

Formule 1 se nechystá na plně elektrickou budoucnost. Věří, že existují další cesty než jen vodíková nebo elektrická. A je o tom přesvědčen možná ten nejdůležitější: ředitel strategie a obchodního rozvoje F1 Yath Gangakumaran.

Štítky: Pohonné jednotky Zveřejněno 24. 11 2020 — Jiří Košta

Možná jste ještě nikdy neslyšeli o Yathovi Gangakumaranovi, ale je to důležitá osobnost budoucnosti formule 1. Jako ředitel pro strategii a rozvoj podnikání má za úkol udávat dlouhodobý směr „královně motorsportu“ ve spolupráci s Chasem Careym a od ledna s nastupujícím generálním ředitelem Stefanem Domenicalim.

To zahrnuje vše od podpory komerčních a sportovních rozhodnutí, jako jsou formáty závodů a místa konání závodů, až po vedení projektů spojených s F1, které mají dlouhodobý dopad, například to, jak vnímat sport poháněný fosilními palivy, jenž mohou za změnu klimatu.

Jádrem strategie je dlouhodobá sázka formule 1 na spalovací motory. Tváří v tvář krokům vlád, jako je Velká Británie, která od roku 2030 zakazuje prodej automobilů s benzínovým a naftovým motorem, se F1 rozhodla, že se bude držet spalovacích motorů a přepracuje palivo tak, aby předložila praktičtější řešení pro současné majitele vozidel na světě, kteří nemají elektromobil.

„Věříme, že k automobilovému průmyslu s nízkým obsahem uhlíku bude existovat několik cest, a chceme být spojeni s cestou, o které si myslíme, že nebude mít pouze pozitivní dopad na automobilový průmysl, ale také podpoří naše cíle ve sportu, který se snaží bavit fanoušky po celém světě,“ říká Gangakumaran pro Autosport.

„Ano, všichni mluví o elektřině a vodíku. Zkoumali jsme to jako součást našeho motoru nové generace, který přijde za pět let. Nicméně opravdu nemají výkonnostní charakteristiky, které potřebujeme jako vrchol motoristického sportu, abychom umožnili našim vozům jet rychlostí, kterou chceme, a vzdálenostmi, které požadujeme kolem našich tratí.“

Jednoduše řečeno se bude formule 1 ubírat stále cestou klasických spalovacích motorů, ale hodlá i tak snížit své emise. Bude se ovšem jednat o odlišnou cestu, na rozdíl například od plně elektrické formule E.

Mohou to být buď syntetická, nebo biopaliva druhé generace. Věříme, že jako globální platforma, která sleduje stovky milionů lidí, můžeme ukázat, že je možné mít velmi efektivní spalovací motory poháněné udržitelnými palivy.

Důvod, proč si myslíme, že vládne (spalovací motor) v automobilovém průmyslu, je ten, že když se podíváte na více než jednu miliardu vozidel na planetě, 99% z nich má spalovací motor. A většina automobilů je obvykle na silnici nejméně 15 let, u některých se jedná o desetiletí. Konec se zatím neblíží.

Klíčem ke strategii je, že udržitelná paliva vyvinutá v F1 musí skončit v předzahrádkách pro každodenní používání motoristů. To bude mít pro nás nejen pozitivní dopad z hlediska emisí CO2, ale také pozitivní dopad z hlediska širšího automobilového průmyslu,“ dodává Gangakumaran.

Porsche stanovilo rekord, elektrický Taycan driftoval 42 kilometrů v kuse