Ekologicky čistý soupeř F1? Formule E asi moc čistá nebude

S přítomností elektrických aut se často zapomíná na původ energie. Více než šedesát procent celosvětové produkce elektřiny má přitom původ ve spalování uhlí a zemního plynu. Celou šestinu pak pro sebe ukrojí Spojené státy, kde dynamika prodejů elektromobilů dosahuje úchvatných čísel. Stojí proto za růstem spotřeby fosilních paliv právě tyto vozy?

Štítky: Formule E Zveřejněno 31. 01 2018 — GPF1.cz

Trh s elektrickými auty je rychle se vyvíjející oblastí. Největší celosvětový podíl (vzato poměrově) na tom má Norsko, kde v současnosti více jak třetina nových aut je elektrická. A to nemluvě a nepočítaje s hybridním pohonem. V roce 2017 hlásily silné prodeje i Spojené státy americké. Udáno bylo až 200 tisíc nových elektromobilů. O to působivější tato čísla jsou, uváží-li se velmi nízké ceny ropných produktů. Stimul pro spalovací motory přesto nepřišel. Na druhou stranu kdo ví, jak by ještě čísla prodejů elektromobilů povyskočila, kdyby se ceny pootočily na druhý pól.

Ostatně hodně na ruku tomu jdou i státy, kdy v současnosti existuje celá řada iniciativ, vyhlášek a zákonů, které se snaží skrze zákaz vozidel se spalovacím motorem vyřešit především smogovou situaci ve velkých městech. Jde například o Čínu, Indii, Norsko, Velkou Británii, Nizozemí nebo Francii. Všude tady navíc chtějí přinejmenším do roku 2040 „diesely a benzíňáky“ zcela vymýtit. V konečném důsledku ale bude úspěch elektrických vozů záviset na trendu klesajících cen především za akumulátory, ale také na přiměřenosti dojezdové vzdálenosti na jedno nabití.

Příběh elektrických vozů je nicméně dalekosáhlejší, než mnozí uvažují. A statistická čísla to jen dokazují. Mnozí zastánci „čistějšího“ pohonu totiž často zapomínají na to, že elektřina je jen sekundárním zdrojem energie. Ta primární z velké většiny stále pochází ze spalování uhlí a zemního plynu. A není to fenomén především USA. Je to otázka celosvětového významu…

Zbytek článku si můžete přečíst na našem spřáteleném webu eformule.cz.

Roste spotřeba uhlí a zemního plynu. Mohou za to elektromobily?

 

Diskuse k článku

Napsat komentář