Elegantní genialita motoru Mercedes

V čem Mercedes překonává konkurenci?

Štítky: Mercedes Pohonné jednotky Zveřejněno 22. 09 2015 — Michal Mikoláš

Stříbrné šípy jednoznačně opanovaly první sezony nové éry formule 1 (byť po GP Singapuru existuje naděje, že by mohla nastat změna). Připomeňme si v několika bodech, čím němečtí inženýři převezli své soupeře z Renaultu a Ferrari.

Nadvláda Mercedesu už se některým fanouškům začíná zajídat. Ale co naplat, každá hegemonie jednoho týmu se v minulosti pojila s nějakou geniální technickou inovací, která jej vyšvihla před ostatní. Vzpomeňme na foukané difuzory Red Bullu či aktivní zavěšení Williamsu. A to mluvíme jen o posledních dekádách.

Éra Mercedesu začala mimo jiné díky:

Rozdělenému turbu

Chytré hlavy v továrně Mercedesu přišly na vychytávku, kterou se kolegům z Renaultu a Ferrari nepodařilo zrealizovat. Hřídelemi rozdělily turbínu a kompresor turba, tedy součásti, které se běžně nachází hned za sebou, a to nedaleko výfukového systému. U Mercedesu je turbína stále u výfuků, kdežto kompresor se posunul kupředu. Mezi oba hřídele je napojeno MGU-H, tedy motorgenerátor, který má za úkol rekuperovat energii z výfukových plynů. Rozdělením turba se nashromážděné horké výfukové plyny stihnou ochladit a do motoru je tak vháněn studenější vzduch než u konkurence. To se přímo odráží v nárůstu výkonu. Není to ale jediná výhoda, inženýři díky tomu mohli navrhnout také menší mezichladič. To uvolnilo ruce odborníkům z oddělení aerodynamiky, kteří tak mohli navrhnout aerodynamicky účinnější šasi.

Nezávislému ovládání MGU-H

Dalším rozdílem oproti „obyčejným“ motorům soupeřů je možnost nezávislého ovládání MGU-H buď ze strany kompresoru, nebo turbíny. Tím se šetří energie při snižování zpoždění turba (turbo lag), tedy času potřebného ke změně výstupního výkonu v závislosti na sešlapávání plynového pedálu. Standardní současný turbomotor k tomu potřebuje využít více energie. Mercedesu tak zbývá více energie na samotný pohon auta.

Kratšímu potrubí

Menší a kratší výfukové potrubí má několik výhod. Jednou je fakt, že celkově menší pohonná jednotka umožňuje postavit aerodynamičtější a lehčí auto. Výfukové plyny v kratším potrubí nechladnou tak rychle a k turbíně se tím pádem dostanou pod větším tlakem a tedy s větší energií. Také sací potrubí je kratší. To se projevuje na kratším zpoždění turba a opět se tím šetří energie pro ERS.

Názorné vysvětlení rozdílů mezi pohonnou jednotkou Mercedesu a motory Ferrari a Renaultu můžete zhlédnout také v tomto videu:

 

Diskuse k článku

Napsat komentář