Ecclestone má nový recept pro malé týmy: slabší motory a lehčí vozy
Berniemu Ecclestonovi došlo nebezpečí zákaznických vozů a začal prosazovat jiné řešení finančních potíží malých stájí.
Berniemu Ecclestonovi došlo nebezpečí zákaznických vozů a začal prosazovat jiné řešení finančních potíží malých stájí.
Ecclestone byl dlouhou dobu zastáncem zákaznických vozů. Říkal, že raději uvidí závodit čtyři ferrari než dvě ferrari a dva nekonkurenceschopné vozy malé stáje na konci pole. Když ale přední týmy začaly konkretizovat plán na zákaznické vozy, Ecclestone obrací.
Akceptoval totiž argument, že by se formule 1 stala hodně závislou na dodavatelských týmech. Už teď je na příkladu Red Bullu vidět, že kdyby se Mateschitz rozhodl odejít, zmizí ze startovního pole hned čtyři auta (Red Bull a Toro Rosso). A pokud by měl tým několik zákazníků, mohl by jeho odchod znamenat ztrátu třeba třetiny startovního pole.
A šéf F1 nechce takovou koncentraci moci v rukou velkých stájí, a proto přišel s novým nápadem, jak pomoct těm malým při zachování jejich nezávislosti, informoval o tom Auto Motor und Sport. V první řadě by razantně snížil cenu pohonných jednotek zhruba na čtvrtinu, tedy šest miliónů eur. Tyto pohony by mohly být třeba rok staré specifikace s výkonem nižším o 100 koní.
Malé stáje by tak ušetřily významné částky. A aby neutrpěly výkonnostně, mohly být mít lehčí vozy, nižší hmotnost by kompenzovala nižší výkon. Inženýři by museli spočítat, o kolik můžou být vozy lehčí, aby se vyrovnal výkonnostní deficit pohonu.
Ecclestone dále navrhuje jako úsporné opatření, aby malé týmy vyvíjely bez aerodynamického tunelu jen s pomocí počítačů (CFD), ale tuto cestu už kdysi zkoušel Manor a neuspěl, nakonec musel do aerodynamického tunelu.
Tak existuje jedna oblíbená věta jednoho nejmenovaného závodníka. Chcete li se zrychlit ve přímce, dejte do auta silnější motor. Chcete li být rychlejší všude, udělejte auto lehčí. Všichni stejně ví kdo to řekl a měl pravdu, akorát si neumím představit jak to bude vypadat v závodech, protože na rovinkách asi stačit nebudou a v zatáčkach se předjiždí dost blbě.
další věc jsou brzdy, lehké auto může brzdit později, pokud se teda pro lehčí vozy nezavedou jiné brzdy, to by pak byla F-1 light
Nesmysl. Ani lehčí auto se slabším motorem nedokáže na maximální rychlosti konkurovat. Mimo hmotnosti tady je ještě odpor vzduchu.
Tohle není úplně špatná myšlenka. Nejdůležitější a nejviditelnější parametr je poměr váha/výkon. Těžší auta s velkými motory a lehčí s malýmy můžou zajíždět stejné časy. Teoreticky by se to dalo zavést i do pravidel – je jedno, jaký bude samostatný výkon motoru, ale poměr k váze vozu bude fixní. Mohlo by to rozvázat ruce konstruktérům. I tak to ale vidím proveditelné až za dlouho, vzhledem k situaci, ve které se F1 momentálně nachází.