Dva důvody, díky kterým Red Bull v Imole porazil McLaren

Na rozdíl od vítězství v Japonsku to vypadá, že do Imoly přivezl Red Bull vůz na úrovni McLarenu.

Štítky: 2025 GP Emilia Romagna McLaren Red Bull Zveřejněno 20. 05 2025 — Dominik Kovář

Red Bull byl v Imole velmi rychlý. Z týmu zaznělo, že Max Verstappen měl poprvé po roce auto, které ho přesně poslouchá a na trati to bylo vidět. Piloti McLarenu úřadujícího šampiona během celého závodu v podstatě neohrozili.

“Měli jsme odpověď na cokoliv, co před nás předhodili,” řekl Christian Horner po závodě. “Vypadá to, že Red Bull svůj vůz zlepšil,” reagoval Andrea Stella.

Zatímco v Miami mělo duo McLarenu na nejbližší pronásledovatele náskok více než půl minuty, v prvním evropském závodě sezóny byli krátcí na Maxe Verstappena. Je to nový trend nebo šlo souhru okolností a Red Bullu seděla typologie okruhu?

Na to nyní ještě není jasná odpověď. Víme ale, proč Red Bull v Imole porazil McLaren. Jsou to zejména dva důvody, které si nyní podrobněji rozebereme.

Nové díly na RB21

Je známo, že současnému Red Bullu se daří v rychlých zatáčkách. Lépe také dokáže těžit ze systému DRS. Kromě toho přivezl Red Bull nové díly – nový kryt motoru a upravené zadní brzdové kanálky. “Ano, změny se týkaly spíše vyvážení než zatížení,” potvrdil Horner.

“Nové díly poskytly větší možnosti pro vylepšení nastavení a Max díky nim mohl auto lépe využívat,” dodal technický šéf Pierre Wache. To umožnilo Red Bullu pracovat s nastavením ve velkém. Zatímco v pátečních trénincích ztrácel rakouský tým na McLaren na 0,7 sekundy, v sobotu a neděli již byl mnohem blíže nebo dokonce před nimi.

Strategie

Pneumatiky se v Imole opotřebovávaly více, než se očekávalo. Proto bylo důležité, že se Max Verstappen po startu ze druhého místa díky skvělému předjíždějícímu manévru dostal přes Oscara Piastriho do vedení. Byl to tak Piastri, který si za Verstappenem ničil pneumatiky a byl donucen k alternativní strategii – stavěl již po 13 kolech.

Piastri se díky předčasné zastávce dostal do provozu, ve kterém na Verstappena paradoxně ztrácel. Čtyřnásobný šampion díky tomu mohl své střední pneumatiky využít do maxima a stavěl až v 29. kole, kdy byl na trať povolán VSC po odstavení Haasu Estebana Ocona.

Lando Norris se mezitím probojoval na druhé místo a taktéž využil výjezdu VSC. Verstappen byl tak ve vedení o více než dvacet sekund před druhým Norrisem a třetím Piastrim.

Norris byl chvílemi ve druhém stintu rychlejší, ale Verstappen si spíše kontroval luxusní odstup. Vše se opět zamíchalo výjezdem Safety caru. Piastri již neměl čerstvé pneumatiky a tak zůstal na trati. Díky tomu se dostal zpět na druhé místo před Norrise, který stavěl pro nové gumy. Nové obutí měl také Verstappen.

Po restartu Verstappen McLarenům ujel. Britský tým trochu nepochopitelně držel Piastriho před Norrisem. Ten nakonec svého týmového kolegu musel zdolat na trati. Verstappen byl již daleko, ale pravděpodobně by ho Norris stejně výrazně neohrozil.

“Stále máme co dělat, ale myslím, že to pro nás byl velmi pozitivní víkend,” sdělil po závodě Verstappen. “Samozřejmě jsme přivezli vylepšení a myslím, že to fungovalo. Pátek byl stále velmi těžký, ale pak si myslím, že jsme našli lepší nastavení pro sobotu. A jen doufám, že to budeme moci používat o něco častěji, protože to rozhodně posunulo vůz do lepšího okna.”