Dva dny testů jsou za námi, o čem se nejvíce mluví? T-křidélka, absence předjíždění nebo McLaren

Čtvrtinu předsezónních testů máme za sebou. Testy F1 před startem letošního ročníku o posledním březnovém týdnu v australském Melbourne jsou naprosto fascinující. Velmi sympatický je objem zájmu ze strany fanoušků a také médií. A stejně víme, že moudřejší nebudeme, dokud neskončí první kvalifikace na úvodní velkou cenu letošní sezony. Paradoxně jsou právě probíhající dny jsou pro…

3 Zveřejněno 1. 03 2017 — Tomáš Richtr

Čtvrtinu předsezónních testů máme za sebou. Testy F1 před startem letošního ročníku o posledním březnovém týdnu v australském Melbourne jsou naprosto fascinující. Velmi sympatický je objem zájmu ze strany fanoušků a také médií. A stejně víme, že moudřejší nebudeme, dokud neskončí první kvalifikace na úvodní velkou cenu letošní sezony.

Paradoxně jsou právě probíhající dny jsou pro fandu F1 velmi vzrušující, i když se nezávodí, i když se nebojuje o umístění na stupních vítězů. Témat je nepřeberné množství, proto zkusme ‘vypíchnout’ ta nejdůležitější.

PLOUTVE A T-KŘIDÉLKA

Dvojité T-křídlo Mercedesu

Jedním z velmi kontroverzních témat jsou velké ploutve, kterými jsou osazeny kryty motoru. Vypadá to, že drtivé většině fanoušků se nelíbí, i když je nemálo těch, kteří je mají v oblibě. Tyto ploutve stabilizují proud vzduchu směrem k zadnímu přítlačnému křídlu a i když mají relativně malý přínos, proč jej nevyužít? Ve formuli 1 obětujete estetiku, pokud na výkonu získáte byť jen jedno promile výkonu.

Téma ploutví ale velmi rychle vystřídala přítomnost křidélek ve tvaru T za krytem motoru a před zadním spojlerem. Člověk má pocit, že se pilot snaží pochytit starý dobry analogový televizní signál, ale realita je daleko pragmatičtější: tahle křidélka jsou jen dalším prvkem, které má tlačit auto k zemi. Fakt, že v se v tomto prostoru mohou vyskytovat, je dán nedokonalou úpravou technických pravidel. Zjednodušeně řečeno? Po zrušení vysokého a úzkého zadního křídla (které bylo nahrazeno nízkým, širokým a dozadu posunutým spojlerem) vznikl zapomenutý prostor, ve kterém inženýři mohou vymýšlet sice neestetické, zato efektivní kejkle.

Máte-li zájem o můj osobní názor, ale je to samozřejmě individuální pocit, pak je mi velmi líto, že se ploutve vrátily do F1, a tyto ploutve jsou navíc ozdobeny nevkusnými T-křidélky. Širší monoposty F1 s širšími pneumatikami a estetickou aerodynamikou jsou totiž velmi krásnými formulemi. Ale z této krásy zmíněné ploutve hodně ubírají na dojmu. Ale zvykneme si, jako jsme si zvykli u předchozí generace ploutví.

PŘEDJÍŽDĚNÍ BUDE NÁROČNĚJŠÍ

Odborníci o tom mluví už měsíce. Tím, že jsou auta o 20 centimetrů širší a generují silnější aerodynamickou turbulenci, se dají o poznání hůře předjíždět.

Sauber

Formule jedoucí v závěsu za jinou ztrácí více přítlaku a tím pádem má ztíženou možnost atakovat. Díky silnější úrovni mechanické přilnavosti mohou jezdci brzdit do zatáček později, čímž zkracují samotnou brzdnou zónu, ve které se dá útočit. A dvě auta vedle sebe – například v nájezdu do zatáčky – na šířce ‘přibrala’ skoro půl metru. To také nepomůže. A jezdci to už potvrzují.

Jsou ale také nadšeni, že se s tímhle autem dá jezdit naplno v zatáčkách. Podstatně rychleji. Jejich požitek z jízdy je větší, stejně jako nároky na fyzičku. To jsme chtěli. Třeba se unaví patnáct kol před koncem závodu a budou se dít věci. Ale divák u televize asi bude svědkem menší aktivity co do předjíždění. To jsme nechtěli, ale věděli jsme, že to přijde. Doufám, že tento negativní vjem bude vyvážen právě onou náročností jízdy, a třeba to přinese i nějaká překvapení. Nedá se nic dělat, musíme si prostě pár velkých cen s těmito pravidly vyzkoušet, abychom věděli, jaká je realita. Podle mého názoru je ale na co se těšit i tak.

SPOLEHLIVOST

Během loňských testů si byl Mercedes tak jistý svou spolehlivostí, že musel s ohledem na porci kol rozdělit program každého dne na půlku mezi piloty své stáje. V tomto ohledu velmi mile překvapuje Ferrari. Mercedes má z prvního dne 152 kol, ale Ferrari se drží skvěle. Druhý den odjel Mercedes 168 kol, ale opět se dvěma jezdci. Ferrari s jedním závodníkem zvládlo 108 kol, Haas dokonce 118 kol.

Je to jen důkaz toho, jak týmy ladí své pohonné jednotky, jejichž nová generace zahájila svou službu v sezoně 2014. Jedna velké cena ve Španělsku, kde se testy konají, má délku 66 kol. Umíte si tak udělat představu, kolik toho jednotlivé vozy během jediného dne zvládnou odjezdit.

Výsledky druhého dne testů:

Výsledky úterý

Výsledky prvního dne testů: C5sCwcnWQAI_sUdZ pohledu počtu odjetých kol druhého dne musí být samozřejmě zklamaný Williams, který kvůli chybě nováčka Lance Strolla odjel jen 12 kol. Williams neměl dostatek náhradních dílů a musel jízdy ukončit. No a velkým tématem je McLaren. Ten má především problémy s olejovým systémem. Jak řekl sám Fernando Alonso, pro média je jednoduché se problémů McLarenu chytit. Na straně druhé, pro automobilku typu Honda je velmi znepokojující přijít až na závodní dráze na to, že olejový systém nemá správné parametry průchodnosti tak, aby řádně fungoval. Tohle jsou parametry, na které je nutné přijít během ověřování správnosti konstrukce v továrně. Ne až když auto vyjede na dráhu.

Čtenáři a diváci nám trochu hubují, že jsme směrem k McLarenu kritičtí. To se ale děje jenom proto, že se už nemůžeme dočkat, až bude McLaren zase bojovat o stupně vítězů. A jakékoli problémy tohoto druhu nás velmi frustrují.

Tak jako tak, máme za sebou dva testovací dny z osmi. Mnohé se bude měnit a utvářet. A třeba se dočkáme ještě zajímavých překvapení.

Alonso 2017

Diskuse k článku

Napsat komentář