Double Ferrari v USA! Verstappen navýšil náskok
Ferrari získalo na území USA první double od roku 2006. Slavit může také Max Verstappen, který navýšil náskok v čele šampionátu.
Ferrari bylo jedním z mála týmu, které po měsíci pauzy nenasadilo v Austinu žádné nové díly. A vyplatilo se. Podruhé v sezóně se týmu z Maranella povedlo urvat double, tentokrát v pořadí Leclerc-Sainz.
Do závodu odstartoval z pole position Lando Norris, který v kvalifikaci jen těsně porazil Maxe Verstappena. Již od prvních zatáček jsme tedy měli zaděláno na nervy drásající bitvu pilotů bojujících o titul.
Norris měl lepší reakci než Verstappen a vše měl připravené pro to, aby si vedoucí pozici do první zatáčky uhlídal. Nebyl však dostatečně tvrdý a Verstappenovi na vnějšku nechal dostatek prostoru. Ten Norrise včetně sebe vyvezl a smál se třetí, resp. čtvrtý – Charles Leclerc se prohnal vnitřkem do vedení závodu.
Po vynikajícím startu z konce pole byl Lewis Hamilton na 12. místě do doby, než ve výjezdu z 19. zatáčky ztratil kontrolu nad svým vozem a závod pro něj skončil. Poprvé od GP Kanady tak byl do akce povolán safety car.
Restart Leclerc zvládl a začal si postupně budovat solidní náskok. Bylo zřejmé, že v čistém vzduchu má o mnoho rychlejší tempo a Verstappen se tak proto spíše soustředil na to, co se děje v jeho zrcátkách. V zádech měl totiž druhého pilota Ferrari Carlose Sainze.
Ten zastavil pro čerstvé pneumatiky jako první ze špičky ve 21. kole. Později se ukázalo, že to bylo důležité rozhodnutí. Sainzovi se povedl undercut, jelikož Verstappen stavěl ve 25. kole a na trať vyjel za ním. Leclerc stavěl o kolo déle. Piloti McLarenu se rozhodli pro alternativní strategii a zůstali na trati.
Jakmile se Leclerc dostal před Piastriho, McLaren pochopi, že je nejvyšší čas zajet do boxů. Lando Norris stavěl do boxů ve 31. kole a jeho pneumatiky tak byly o šest kol mladší, než měl k dispozici Verstappen. Dlouho na trati zůstávali Russell, Colapinto a Lawson, jelikož do závodu odstartovali na tvrdých pneumatikách.
Norris se postupně začal dotahovat na třetího Verstappena, zatímco piloti Ferrari si jeli vlastní ligu. Do DRS zóny se Norris dostal 11 kol před koncem závodu, takže měl mnoho času na přečtení Verstappena. K útoku došlo v 52. kole. Po dlouhé rovince se Norris pokusil o předjetí z vnější strany, ale Verstappen Norrise vytlačil z dráhy. Ten Verstappena objel a začal ujíždět. Stewardi tento manévr zaznamenali a jen se čekalo na to, jestli obdrží penalizaci za předjetí mimo trať.
V posledním kole bylo oznámeno, že Norris obdržel penalizaci pěti vteřin. Britský závodník dělal, co mohl, ale pětivteřinový náskok na Verstappena jen těsně nevyjel.
Cílem projel dominantním stylem jako první Charles Leclerc, který vyhrál potřetí v sezóně. Zdárně mu sekundoval Carlos Sainz, který se postavil na pódium poprvé od GP Rakouska.
Skvělý výkon předvedli mladíci Liam Lawson a Franco Colapinto, kteří obsadili poslední dvě bodované pozice. Další skvělý výkon předvedl pilot Haasu Nico Hülkenberg, který skončil osmý.
1 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:35’09.639 |
2 | Carlos Sainz | Ferrari | 8.562 |
3 | Max Verstappen | Red Bull/Honda RBPT | 19.412 |
4 | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 20.354 |
5 | Oscar Piastri | McLaren/Mercedes | 21.921 |
6 | George Russell | Mercedes | 56.295 |
7 | Sergio Pérez | Red Bull/Honda RBPT | 59.072 |
8 | Nico Hülkenberg | Haas/Ferrari | 1:02.957 |
9 | Liam Lawson | RB/Honda RBPT | 1:10.563 |
10 | Franco Colapinto | Williams/Mercedes | 1:11.979 |
11 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1:19.782 |
12 | Pierre Gasly | Alpine/Renault | 1:30.558 |
13 | Fernando Alonso | Aston Martin/Mercedes | 1 kolo |
14 | Yuki Tsunoda | RB/Honda RBPT | 1 kolo |
15 | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1 kolo |
16 | Alexander Albon | Williams/Mercedes | 1 kolo |
17 | Valtteri Bottas | Sauber/Ferrari | 1 kolo |
18 | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1 kolo |
19 | Zhou Guanyu | Sauber/Ferrari | 1 kolo |
– | Lewis Hamilton | Mercedes | Nehoda |