Domenicali by si přál více technických kontroverzí
Kontroverzní technická řešení jsou neodmyslitelnou součástí historie F1. V současné době jich není příliš, což je dle Stefana Domenicaliho škoda.
Chybí vám kontroverzní technické vychytávky, které jsou v šedé nebo dokonce za šedou zónou? Pokud ne vám, tak současnému generálnímu manažerovi F1 Stefanovi Domenicalimu ano. Ten by v současné F1 viděl rád více podobných kontroverzí, kterých jsme byli svědky v minulosti.
O kontroverzích toho Stefano Domenicali ví sám více než dost. Od roku 1995 působil ve Ferrari, ve kterém se vyšvihl až do role šéfa týmu, kterým byl mezi lety 2008 až 2014. V roce 1999 byl Domenicali u diskvalifikace obou pilotů Ferrari (Michael Schumacher a Eddie Irvine).
O co se jednalo. Na monopostech Ferrari byly problémem deflektory na podvozku, které neodpovídaly předpisům FIA. Tehdejší technický ředitel Ferrari Ross Brown tuto situaci dokonale vysvětlil v knize “Nelítostný šampionát”, kdy představitele FIA přesvědčil, že vědomě nepodváděl a diskvalifikace byla následně zrušena.
Domenicali však vzpomínal i na další historické kontroverze v technické oblasti: “Zažil jsem mnoho z nich: Malajsie ’99, dvojitý difuzor, FRIC, tlumiče Renaultu, F-duct… to vše bylo součástí historie F1. Dříve jsem se téměř každou neděli aktivně účastnil debat o technických a sportovních předpisech. Před lety existovaly mnohem širší šedé zóny než dnes – ale lidé z F1 stále vědí, jak všechno dotlačit na hranici možností.”
Mezi poslední větší technické kontroverze patřil například systém DAS (řízení Mercedesu se dvěma stupni volnosti), letos se řeší přílišná ohebnost zadních křídel.
“Osobně si myslím, že dnešní kontroverze jsou relativně malé,” pokračuje Domenicali. “Ve skutečnosti by bylo hezké, kdyby se jich objevovalo zase trochu více – jsou kořením tohoto sportu.”