Dobré zprávy od McLarenu: Přechod na motory Mercedes zatím bez výrazných potíží
McLaren se v roce 2018 spojil s Renaultem coby dodavatelem pohonných jednotek. Tahle dohoda ale na konci letošní sezony končí a od příštího roku bude McLaren závodit s motory Mercedes. Žádné rozsáhlé změny v koncepci vozu jej přitom nečekají.
Od začátku turbo-hybridní éry změnil McLaren dodavatele motoru hned dvakrát– nejdříve v roce 2015, kdy vsadil na historický význam spojení britské automobilky s japonskou Hondou, po tříletých neúspěších se pak McLaren rozhodl pro spolupráci s Renaultem. V příštím roce se ale vrátí opět k Mercedesu, s kterým tým z Wokingu spolupracoval v letech 1995 až 2014.
Každá větší změna výrazně zasáhne do filosofie závodního monopostu. Technický ředitel McLarenu James Key ale tvrdí, že v případě výměny dodavatele pohonných jednotek nedojde k žádným „ošklivým“ překvapením. Sám změnu dodavatele zažil během svého působení u Toro Rosso.
McLaren je na změnu velmi pečlivě připraven. Zároveň věří v úspěch spolupráce, kterou vedení týmu v roce 2014 nehodnotilo jako perspektivní. „Vypadá to, že jen navážeme na spolupráci, od které jsme dříve upustili,“ dodává Key. „Vím, že nejsme tovární tým, ale úzce spolupracujeme na technické i personální bázi.“
„Sdíleli s námi všechny informace, které jsme potřebovali. Byli otevření otázkám, návrhům a nápadům, což bylo součástí naší dohody o vzájemné pomoci.“
McLaren je jediným týmem, který pro příští rok mění pohonné jednotky. Původně měla změna dodavatele doplnit revoluční transformaci technických a sportovních pravidel, ta ale byla odložena až na rok 2022. Tým se ale rozhodl pohonné jednotky vyměnit tak či tak.
Problémem je i nový systém, který týmům znemožňuje rozsáhlý vývoj monopostů pro příští rok. Úpravy jsou povolené jen v některých oblastech a tým musí pro jakoukoliv změnu využít systém žetonů. McLaren si většinu žetonů vyplýtvá převážně na přizpůsobení vozu novým motorům. Práce na monopostu byly navíc opožděné, jelikož tým zasáhla jarní povinná uzavírka továren.
„(Mercedes) ví, že jsme pod tlakem a musíme se přizpůsobit v poměrně krátkém časovém rozmezí, jelikož jsme nemohli pracovat v rámci karanténních opatření,“ vysvětluje Key. „Začali jsme ale dobře. Spolupracujeme v jejich továrnách a dáváme si záležet, aby naše systémy vyhovovaly oběma stranám.“
Šéf McLarenu prozradil, jaké jsou největší současné slabiny týmu
Jak již bylo řečeno, James Key je s výměnou dodavatele pohonných jednotek obeznámen ze svého předchozího působení u Toro Rosso. Pokud má tyto dvě situace srovnat, příliš se to neliší. „Jsem s těmito změnami obeznámen. Je to velmi podobné.“
„Okolo obou pohonných jednotek jsou některé fundamentální konstruktérské odlišnosti, zejména pak v tom, jak je pohonná jednotka uložena. Ve zkratce jde ale o to vzít motor a instalovat jej do vozu. Nečekejte žádná ošklivá překvapení, na žádná negativa jsme zatím nenarazili. Vše probíhá normálně a dokonce jsme byli v některých oblastech příjemně překvapeni.“
Kvůli současným vývojovým omezením ale musí McLaren v určitých případech přistupovat ke kompromisům. Pohonné jednotky Mercedesu jsou oproti konkurenci svou konstrukcí menší a týmy mohou využívat aerodynamických výhod – z těch ale McLaren v příštím roce profitovat nebude, jelikož nemůže výrazně zasáhnout do aerodynamiky vozu.
„Běžně byste využili při instalaci nového motoru výhod, ale v tomhle případě nemůžeme. Museli jsme ale udělat nějaké drobné úpravy. Vše jsme diskutovali s FIA a slušně jsme se dohodli – provedené změny nám mohou pomoci se změnou, ale nachází se v rozmezí pravidel. Pokud bychom nebyli omezováni, k žádným kompromisům bychom pochopitelně nepřistupovali.“
Monopost pro příští rok dostane název MCL35M. Písmeno „M“ by mělo značit právě výrobce pohonných jednotek Mercedes. Key si také pochvaluje spolupráci s FIA, která určila jasnou a zřetelnou hranici, jež se měl McLaren v přípravě na novou pohonnou jednotku držet.
Bylo to jako skok do ledové vody, vzpomíná na svůj debut Rast
V současnosti není Key schopen předpovědět, zda se McLaren v příští sezoně zlepší, nebo zda naopak nezpomalí. Konkrétní data by měl McLaren získat až ke konci roku. Obecně se ale předpokládá, že se oranžovým monopostům bude dařit.
„Samozřejmě očekáváme dobré výsledky. Musím uznat, že výkonnost Renaultu se v poslední době zlepšila. Výkonnostní rozdíly jsou si mnohem bližší než v roce 2014. Ačkoliv nejsou rozdíly tak výrazné, očekáváme od naší změny krok kupředu.“
Tým z Wokingu neočekává jen nárust výkonu, chce profitovat i z téměř dokonalé spolehlivosti, kterou se motory Mercedes vyznačují. „Jsou zlatým standardem už nějakou dobu,“ myslí si Key. „Už zpočátku do toho investovali spoustu peněz a byli úspěšní od roku 2014 nejen svou výkonností, ale také spolehlivostí.“
„Doufáme, že i tohle nám umožní zaměřit se o víkendu na mnohem důležitější věci. Takže uvidíme, jak se nám bude dařit.“
McLaren ukončil svou spolupráci s Mercedesem v roce 2014. Stuttgartský výrobce dlouhodobě spolupracoval pouze s McLarenem, takže britská stáj byla prakticky továrním týmem. To se ale v roce 2010 změnilo, Mercedes totiž vstoupil do formule 1 s vlastním týmem. McLaren se tak o několik let později rozhodl pro změnu a doufal v úspěch s Hondou – a ten, jak dnes již moc dobře víme, bohužel nenastal.
Ricciardo odchází, když je Renault na vzestupu. “Musí se cítit zvláštně.”