Do konce června budeme znát dva nové týmy, pokud nějaké budou

Mezinárodní automobilová federace oficiálně započala proces, na jehož konci mohou být hned dva nové týmy součástí šampionátu formule 1. Držitel komerčních práv sportu Liberty Media a aktuální členové šampionátu ale z kroků FIA nadšené nejsou.

Štítky: 2026 FIA FOM Pravidla Zveřejněno 3. 02 2023 — Vašek Štěpánek

FIA potvrdila, že oficiálně zahajuje proces podávání přihlášek pro možný vstup do té nejvyšší kategorie závodění. Žádost si mohou potenciální zájemci podat do 30. dubna a do konce června si FIA vybere několik ze žadatelů do svého procesu.

Případní úspěšní zájemci si následně budou moci vybrat, v jakém roce chtějí vstoupit do F1 (2025, 2026 nebo 2027). Jelikož v roce 2026 přijdou nová pravidla o motorech, je pro zájemce nejlepší započít svou cestu právě v této sezoně.

Podle pravidel FIA může být na startovním roštu až 13 týmů. Nyní však bylo potvrzeno, že do formule 1 mohou výhledově ke stávajícím deseti členům šampionátu přijít maximálně dva týmy. Proces ale může vygenerovat i pouze jednoho kandidáta, nebo žádného.

Bude záležet, jak každý ze žadatelů bude splňovat podmínky pro přijetí do F1. Daná kritéria si stanovila sama FIA a držitel komerčních práv Liberty Media si může další podmínky libovolně přidat, poté už bude záležet pouze na daném zájemci.

Mezi příjímací podmínky patří technické schopnosti a zdroje týmu, žadatelé budou ale muset také prokázat, že jsou schopni zvládnou náročnou finanční situaci F1 a před svým vstupem zaplatit vstupní kauci ve výši 200 milionů dolarů.

Předpokládá se, že jedním ze zájemců bude Michael Andretti se svým programem Andretti Global s technickou podporou značky General Motor. Dalším zájemcem může být asijský tým Panthera či Hyundai a nesmíme zapomínat i na případný zájem Hondy.

Současným týmům se ale příchod nových stájí do F1 příliš nelíbí. Je to logické – finance, které každý tým na konci roku získá z komerčních práv by se musely přerozdělovat mezi 12 členů, a ne mezi 10 jako je tomu dnes.

Například Toto Wolff ale poznamenal, že pokud by se vstupní kauce zvýšila zhruba na 500 milionů dolarů, nový tým už by mu nevadil. Jediný, kdo by za stávajících podmínek uvítal nového člena šampionátu je McLaren a Alpine.