Dnešní Racing Point ve Spa před 11 lety: pole position a vítězství uteklo o sekundu
Racing Point má letos znamenitý monopost, s kterým by mohl (se značnou dávkou štěstí) klidně i zvítězit. Vítězství se tomuto týmu ze Silverstone, který ještě před několika lety operoval pod názvem Force India, zatím vyhýbá. Na jeden významný úspěch si ale přeci jen vzpomeneme – před 11 lety získal Giancarlo Fisichella se svou force indií pole position na GP Belgie 2009.
Přes paddock proudí vlna emocí ohledně letošního monopostu Racing Pointu. Abychom se zbytečně neopakovali, připomeneme jen, že tým za kopii brzdových trychtýřů (návrh designoval primárně Mercedes) ztratil 15 konstruktérských bodů a byla mu udělena pokuta ve výši 500 tisíc euro.
Kopírování monopostů ale není ve formuli 1 nic nového. Pokud nějaký tým vítězí, chcete se na něj logicky dotáhnout. Spíše než vlastními neotestovanými designy se vám to může podařit s něčím, co je již dávno prokázané. V roce 2009 byli tímto designem dvojité difuzory, které v úvodu sezóny dopomohly k dominanci týmu Brawn GP. Bývalá Honda získala 6 z možných 7 vítězství.
Na rok 2009 vzpomíná i bývalý obchodní ředitel Force Indie Ian Phillips. Force India tehdy předvedla strategický masterpiece – ne z pohledu závodní strategie, ale finanční. Stáj ze Silverstone ušetřila hromadu peněz za vývoj, místo něj se pokusila okopírovat design, který zafungoval u konkurenčního Brawnu.
„Eddie (Jordan) nás učil, abychom z hodnoty každé jedné libry udělali dvě, pokud se budeme trápit. A v tom jsme byli sakra dobří,“ vzpomíná Phillips.
Force India pochopila, že může těžit z nejistot svých soupeřů. Ti totiž po GP Austrálie 2009 podali proti revolučním difuzorům protest. Vedení Force Indie ale tušilo, že design bude schválen jako legální a rozhodlo se jednat.
„Když Brawn GP v Austrálii zvítězil, podaly týmy BMW, Red Bull, Ferrari a Renault protest. Max (Mosley – bývalý prezident FIA) měl na okruhu svého stoupence, hlavního komisaře Alana Donnelyho, který po závodě přišel k nám a opil se. Znal jsem ho už nějakou dobu, tak jsem s ním prohodil pár slov. Řekl mi: ‚Hele, protestovali, ale Max má stejnak jasno, že budou (inovativní dvojité difuzory) shledány legálními.‘“
„Zprávu jsem předal Jamesi (Keyovi – tehdejšímu technickému řediteli Racing Pointu). Dali jsme se do práce, zatímco ostatní týmy nějakou dobu čekali, jaký bude verdikt a nedělali nic, nevyvíjeli.“
Vettel je odhodlán protrpět zbývající letošní závody ve Ferrari
Force India neměla v roce 2008 štěstí a po odkoupení bývalého Spykeru (který byl sám předchůdcem Jordanu a Midlandu) nezískala stáj ze Silverstone ani jeden bod. Ani úvod roku 2009 se jim zrovna nevyvedl, v Austrálii dojeli mimo body a podobný osud následoval i v dalších závodech.
Dvojitý difuzor nasadila Force India poprvé na své monoposty v Bahrajnu. Jak se ale zjistilo, samotný difuzor nebyl klíčem k úspěchu a Force India musela změnit design svého předního křídla, bočnic a podlahy. Kompletní balíček tým nasadil až ve Valencii během GP Evropy.
Klikatý okruh ale neodpovídal filosofii monopostu, a tak i přes výraznou změnu v designu tým odjížděl bez bodů. Následující Spa mělo ale upravenému monopostu padnout výrazně více. Už během pátečních tréninků bylo jasné, že se s Force Indií musí počítat.
„V pátek jsem komentoval společně s Mauricem Hamiltonem pro BBC 5 Live. Musel jsem ho trochu pošťouchnout, pět minut do konce tréninku jsem řekl ‚hele, Maurici, nechtěl bys našim posluchačům říct, kdo právě skočil na šesté místo?‘“
Pro tým tehdy závodili Giancarlo Fisichella a Adrian Sutil. Fisichellova forma byla obzvlášť skvělá, po tréninku si svůj monopost řádně pochvaloval. „Fisichella byl na Spa specialista,“ prozradil Phillips. „Získal s námi (s Jordanem) pódium v roce 1997. Vylepšení na autě fungovalo, byli jsme nahoře a obecně jsme se cítili hodně dobře.“
„Další věc, která Giancarla nastartovala, byl fakt, že byl jedním ze žhavých kandidátů na sedačku u Ferrari. Psychicky ho to trochu popostrčilo.“
Po nehodě Felipeho Massy z kvalifikace na GP Maďarska 2009 využívalo Ferrari služeb testovacího a náhradního jezdce Lucy Badoera, jeho výkony ale neodpovídaly standardům, na něž byla italská stáj zvyklá. Fisichella byl velkým fanouškem Ferrari a od dětství o sedačce v maranellské stáji snil.
Slovenský Esports závodník Filip Prešnajder se dostal do výběru Ferrari
Někteří se obávali, že po pátečních trénincích Fisichellovo tempo uvadne, stal se ale pravý opak. V první části kvalifikace zajel nejrychlejší čas před druhým Trullim a třetím Barrichellem. V druhé části zajel nejrychlejší čas Jarno Trulli, zatímco velmi slavná jména vypadla z kandidátky na postup do Q3.
Fisichellovi už nic nebránilo v cestě za ziskem první pole position pro Force Indii. Půl minuty do konce kvalifikace zajel čas, kterým překonal druhého Trulliho o méně než jednu desetinu sekundy – ale stačilo to. Fisichella se kvalifikoval na pole position pro GP Belgie 2009.
Force India za sebou měla jedno z nejtěžších období v celé historii týmu. Bývalý Jordan/Midland/Spyker se ale přeci jen dokázal vzchopit a stáj, do níž vložil Vijay Mallya všechnu svou důvěru, konečně začínala dokazovat svůj potenciál.
„Prožili jsme toho opravdu mnoho za ty čtyři roky pochybného managementu bez jakýchkoliv peněžních zdrojů,“ pronesl Phillips. „Pro ty z nás, kteří tam byli už bezmála 20 let, to byla skvělá ukázka naší filosofie – když se něco nepovede, neznamená to, že budeme sedět a kňourat, místo toho se dáme do práce. Pole position byla ale jen polovičním úspěchem.“
Spokojila by se Force India v závodě s pouhými několika body? „Ne, ne, v žádném případě – vždycky musíte mířit na vítězství! Na závod jsme měli připravenou strategii – Jarno pro nás dříve závodil, takže abych byl upřímný, doufali jsme, že když bude mít Giancarlo dobrý start a dostane se do vedení a Trulli zůstane druhý, možná by mohl startovní pole trošku zbrzdit, zatímco bychom si vyjeli dostatečný náskok!“
A že by jim tento plán vyšel, nebýt zkušeného mistra belgického Spa Kimiho Räikkönena. Nechvalně známý „Trulli Train“, jak se přezdívalo situaci, ve které za sebou Trulli štosoval své soupeře, tentokrát v prospěch Force Indie příliš nehrál.
Kimi Räikkönen se po startu z šestého místa prodíral startovním polem. Když předjížděl druhého Trulliho, došlo mezi oběma jezdci v nájezdu do zatáček Les Combes ke kontaktu. Räikkönen vyletěl mimo trať a při návratu urval Trullimu přední křídlo. Sám vyvázl bez poškození.
V tuhle chvíli dělil Räikkönena a vítězství pouze Giancarlo Fisichella se svou force indií. Trojnásobný vítěz GP Belgie vedoucího Itala dojel a na rovince Kemmel ho i předjel. Fisichella se už do vedení nedokázal dostat.
„Räikkönen nás stíhal a co si pamatuju, nebyl mezi námi příliš velký rozdíl v časech na kolo,“ vzpomíná na závod Phillips. „Räikkönen měl ale výhodu v systému KERS (Force India KERS nevyužívala), takže když se dostal do větrného pytle, bylo předjetí nevyhnutelné.“
Giancarlo Fisichella se do konce závodu držel vedoucího Räikkönena a doufal v nějakou chybu, která by mu umožnila uzmout vedení zpět do svých rukou. Ta ale nenastala a Fin ve službách Ferrari mohl slavit své první vítězství v sezóně. Fisichella dojel druhý se ztrátou pouhých 0,9 sekund.
„Přeci jen jsme dojeli na zatraceně skvělém druhém místě. Giancarlo neudělal žádnou chybu, zachoval klid a jel naprosto úžasně. Byl pod tlakem – nejen kvůli výsledku, kterého chtěl dosáhnout, ale také věděl, že by si tímto triumfem zajistil sedačku po boku Räikkönena u Ferrari.“
Druhé místo „Fisimu“ stačilo k tomu, aby jej od příštího závodu Ferrari povolalo do svých služeb. Italovi se splnil sen a před domácími fanoušky oblékl červený overal. „Byl Ital a jezdil pro Ferrari. Vymakal se z nuzných poměrů na okraji Říma a stal se hvězdou – neskutečným chlápkem. Zasloužil si to.“
Force India už pódium v roce 2009 nezískala. Adrian Sutil ale o následujícím víkendu v Monze vybojoval čtvrtou příčku a zajel nejrychlejší kolo závodu. Těchto 13 bodů, které stáj ze Silverstone během dvou závodních víkendů v Belgii a Itálii získala, jim zajistila 9. místo v poháru konstruktérů. Další body už do konce sezóny nepřišly.
Štěstí neměl ve službách Ferrari ale ani Giancarlo Fisichella. Italovi se nepovedlo ani jednou dojet na bodech, nejlépe skončil devátý právě před domácím publikem na Monze. Na konci roku ukončil svou kariéru ve formuli 1, s Ferrari ale vazby nepřetrhal – za tovární tým jezdil i nadále v závodech GT a dvakrát zvítězil ve své kategorii ve slavném závodě 24 hodin Le Mans.
GP Belgie 2009 byla zároveň posledním závodním víkendem Iana Phillipse ve službách Force Indie. Doplatil na osobní rozkol mezi ním a majitelem stáje Vijayem Mallyou.
„Den po Spa mě Mallya vyhodil,“ pousmál se ironicky Phillips. „Spousta lidí mi po závodě přišla poblahopřát k výsledku, a pak tu byl jeden moment – byl zachycen na fotografii – jak se s Fisichellou objímáme. Přes jeho rameno je vidět Mallya, jak na mě kouká – nezaujatě. Nesedli jsme si spolu.“
I přes smutné rozvázání vztahů s týmem vzpomíná Phillips na GP Belgie 2009 s úsměvem. U týmu, který se později stal Force Indií, strávil necelých 19 let.
„Prožili jsme si složité časy. Byli to pořád ti stejní lidé, kteří s námi zůstali přes všechno zlé. Druhým místem ve Spa jsme dosáhli výsledku, ve který jsme stále věřili. A tak to je, konec jedné kapitoly.“
Vzpomínáme: Tragická nehoda Justina Wilsona uspíšila zavedení systému Halo