Díky novým pravidlům bude více předjíždění, věří šéfové týmů

Nestává se často, aby se šéfové na něčem shodli. Ale v jedné věci jsou za jedno a sice věří, že od příštího roku uvidíme více předjíždění.

Štítky: 2026 Zveřejněno 13. 10 2025 — Bára Goldmannová

Šéfové týmů věří, že zbrusu nová pravidla, která vejdou v platnost příští rok, poskytnou více příležitostí k předjíždění.

Nové regule budou zahrnovat upravené pohonné jednotky nebo novou, nastavitelnou aerodynamiku, která jezdcům umožní volit mezi dvěma hlavními “režimy” nastavení během jízdy.

Zatímco čtyřnásobný šampion Max Verstappen je vůči rozsáhlým změnám skeptický a nemyslí si, že to nějak extra ovlivní akci na trati poté, co si nový vůz vyzkoušel na simulátoru, tak šéf Aston Martinu Andy Cowell očekává, že se fanoušci mohou těšit na příjemnou změnu oproti závodění s aktuálními vozy.

“Myslím, že bude zajímavé sledovat, jak bude předjíždění vypadat příští rok s novými pravidly. Možná uvidíme i více předjíždění,” předpovídá Cowell, jehož doplňuje šéf Williamsu James Vowles: “Jen se bude odehrávat jiným způsobem, než na jaký jsme zvyklí dnes.”

“Říkal jsem to už jinde – jezdci si to poprvé vyzkoušeli a jejich reakce byla, že to není moc dobré.  Podruhé už ale řekli, že je to zajímavé. A potřetí nebo počtvrté – jak už to u závodníků bývá – je to začalo opravdu bavit. Existuje úplně jiný způsob, jak z toho systému vytěžit maximum, a oni začali chápat, kde se dá získat výhoda. Z tohoto pohledu si myslím, že to bude velmi zajímavé.”

Vowles je přesvědčený, že uvidíme mnohem více předjížděcích manévrů než doposud. “Jen ne tam, kde byste to čekali. Tak bych to asi nejlépe vystihl. Výzvou je, že se v podstatě všechno mění. Učíme se doslova týden po týdnu. Hlavně, pokud jde o práci s energií – tedy jak ji využívat co nejefektivněji.”

Výkonný ředitel Alpine Steve Nielsen se domnívá, že vozy formule 1 pro rok 2026 “nebudou na rovinkách rychlejší než ty současné”, ale “v zatáčkách budou pomalejší”

“Časy na kolo budou delší než teď, ale nemyslím si, že to závodění nějak uškodí. Jak přesně bude vypadat předjíždění, to teprve uvidíme.”

Vozy budou sice pomalejší, ale o to náročnější co se týká maximálního využití výkonu.

“Podle současného znění pravidel pro rok 2026 budou mít jezdci v kokpitu víc práce,” přibližuje Vowles, jehož slova cituje portál Racefans.net. “Nemyslím si ale, že je to špatně. Podle mě se tím víc projeví rozdíly mezi těmi, kteří mají nad autem a jeho chováním naprostou kontrolu a zároveň dokážou přemýšlet mimo zaběhlé rámce. Asi nejlépe to vystihuje fakt, že baterii můžete téměř celou dobít během jediné brzdné zóny – ale na jedné rovince ji dokážete zase úplně vybít. To je jisté. A právě to vytváří zcela jinou dynamiku, než jakou máme v letošní sezoně.”

Na otázku, zda by nová pravidla mohla přinést nové příležitosti k předjíždění i v místech, kde je to dnes považováno za téměř nemožné – například v přístavní šikaně v Monaku po výjezdu z tunelu – Vowles odpověděl, že změny by měly jezdcům umožnit větší kreativitu při samotném závodění.

“Pravděpodobně si budou jezdci šetřit energii právě do úseků, kde je největší šance k předjíždění. Takže když vezmeme třeba monacký tunel, tam asi velké rozdíly neuvidíme. Ale na okruhu ve Spa-Francorchamps – kde se běžně předjíždí například do páté zatáčky (Les Combes) – by se mohly otevřít nové možnosti i v jiných částech tratě. To to asi nejlépe vystihuje.”

Cowell s tímto pohledem souhlasí a dodává, že nová pravidla by mohla přinést nejedno překvapení.

“Myslím, že nás čeká pár zajímavých překvapení,“ dodal.