Velké změny v Melbourne, na které si musíme počkat o něco déle

Hned sedm zatáček australské Grand Prix se dočkalo úprav, které by měly jezdcům usnadnit předjíždění. Těšili jsme se na Velkou cenu Austrálie ještě letos, ale nakonec musela být kvůli velkým problémům spojených s cestováním zrušena. Budeme se muset tedy těšit trochu déle, a tak si pojďme shrnout, na co přesně.

Štítky: GP Austrálie Zveřejněno 10. 07 2021 — Lukáš Štěrovský

Okruh v Austrálii, který je v podstatě městskou tratí, bývá kritizován pro nedostatek příležitostí k předjíždění. To by se mohlo změnit. Po úpravách by měly časy na kolo klesnout asi o pět sekund s tím, že okruh bude plynulejší, auta se budou snáze držet za sebou, což přinese více soubojů.

Závod se měl původně odjet v březnu, ale kvůli pandemii koronaviru byl přeložen na 21. listopadu, než byl přesunut až na rok 2022. Letošní pauzy tak využili pořadatelé k provedení úprav. Jakých konkrétně?

Zatáčka č. 1

První zatáčka byla rozšířena o 2,5 metru na pravé straně z pohledu jezdce. To by mělo zajistit, že piloti budou moci do zatáčky využít odlišných závodních stop, což povede k většímu množství předjížděcích manévrů nebo minimálně přiblížení se aut k sobě – tím pádem potenciálně narostou šance na souboje v zatáčkách 2 a 3. Rozšířením dojde také k navýšení rychlosti, jakou jezdci zatáčkou projíždějí, a to o 17 km/h. Průměrná rychlost celého kola se tak zvedne na 183 km/h.

 

Legendární Audi Quattro S1 se vrací, ale jako elektromobil

Zatáčka č. 3

I třetí zatáčka se dočkala rozšíření, a to o čtyři metry po pravici jezdce. To opět zajistí větší množství možných stop, které si piloti budou moci zvolit k projetí zatáčkou, a tím pádem by diváci měli vidět i více předjíždění. Rychlost průjezdu touto zákrutou se zvýší o 8 km/h na 110 km/h.

Zatáčka č. 6

Jedna z největších úprav vůbec. Šestá zatáčka se dočkala rozšíření o 7,5 metru, což zvedne rychlost průjezdu ze 149 km/h na 219 km/h! Pořadatelé věří, že úprava povede ke zmírnění tvorby turbulentního vzduchu, což bude klíčové s ohledem na změny v dalších částech okruhu…

Zatáčky č. 9 a 10

To, co bývalo dříve relativně ostrou šikanou, do které se tvrdě brzdilo, se změní v podstatě na rovinku. Vznikne tak dlouhý rychlý úsek, do něhož by mohla být umístěna čtvrtá zóna DRS. Na jejím konci se bude tvrdě brzdit do dřívější zatáčky 10 (dříve 11). Proč tvrdě, říkáte si? Protože rychlost před touto plynulou šikanou díky „narovnání“ dráhy vzroste na 330 km/h.

Zatáčka č. 11 (dříve 13)

Pravotočivé zákrutě bude předcházet o něco delší rovinka tak, aby došlo k vytvoření víc „utáhlé“, chcete-li ostřejší zatáčky. Cílem pořadatelů byla snaha o vytvoření většího prostoru k útoku na brzdy. K tomu má pomoci i rozšíření o tři metry na vnitřku a změna sklonu dráhy, která se bude nově svažovat směrem k vnějšku zatáčky.

Zatáčka č. 13 (dříve 15)

I tato zatáčka se dočkala rozšíření, a to o 3,5 metru na vnitřku tak, aby pro jezdce bylo těžší bránit se útokům soupeřů. Obrubníky v zatáčkách 11 a 13 budou navíc agresivnější, aby došlo k většímu zpomalení pilota, který je bude chtít využít ke zkrácení dráhy.

Boxová ulička

Rozšířena o dva metry, což umožní zvýšit rychlostní limit z 60 na 80 km/h. Zastávka v boxech tak potrvá méně času, což týmům trochu rozváže ruce při tvorbě strategií.