Děsivá podobnost. Red Bull padá stejně jako Honda v MotoGP

Kdysi dominantní Honda se v MotoGP trápí a navíc přišla o nejlepšího pilota ve své kategorii. Podobným směrem se podle Marka Webbera nyní pohybuje Red Bull ve F1.

Štítky: Honda MotoGP Red Bull Zveřejněno 5. 04 2025 — Dominik Kovář

Mark Webber prostředí Red Bullu dobře zná. Australský pilot za rakouskou stáj závodil v letech 2009 až 2013 a devíti výhrami ji v tomto období pomohl ke čtyřem konstruktérským titulům. Nyní se již bývalý závodní pilot vyjádřil k aktuální situaci u Red Bullu, která je podle něj znepokojující a dala by se srovnat s nedávným pádem tovární Hondy v motocyklovém šampionátu MotoGP.

Honda je v královské kategorii MotoGP historicky nejúspěšnější značkou. Má nejvíce vítězství (313), druhá je Yamaha (245) a třetí MV Augusta (139), zatímco suverén posledních let Ducati je “až” čtvrté (109). V titulech mezi konstruktéry má s 25 tituly také solidní náskok, druhá MV Augusta má 16 titulů.

Od roku 2002 se v MotoGP také udílí pohár pro nejlepší tým. Tovární Repsol Honda (nyní Honda HRC Castrol) získala 10 titulů, což je také rekord. S Hondou si motocyklový svět postupně podmanili Mick Doohan, Valentino Rossi a naposledy Marc Márquez. V letech 2013 až 2019 získal španělský závodník šest titulů, čímž se stal nejúspěšnějším pilotem Hondy v historii.

V průběhu těchto let byl Márquez na motocyklu Honda působil čím dál jistěji, zatímco jeho týmoví kolegové strádali. V roce 2018 skončil Dani Pedrosa v konečném pořadí na 10.místě, o rok později Jorge Lorenzo (mimo jiné třínásobný mistr světa MotoGP) dokonce až na 19.místě! To bylo v roce, kdy sportu Márquez naprosto dominoval.

Rok 2020 byl však začátkem konce. V prvním závodě sezóny si Márquez ošklivě zlomil ruku, což ho vyřadilo na celou sezónu ovlivněnou covidem. Jak asi tušíte, jeho náhradní Stefan Bradl a bratr Alex Márquez se s tovární Hondou trápili a skončili na 14., resp. 19. místě v šampionátu.

V následujících letech pokračovali zdravotní patálie Márqueze, který tak nebyl schopen pomáhat ve vývoji motocyklu a ostatní piloti byli bezradní. Honda se dlouho spoléhala na Márqueze a když ho neměla, dostala se krutému vystřízlivění.

Rok 2023 měl být zlomovým – Márquez se zdál být konečně fit, ale roky, které Honda ztratila oproti konkurenci, jednoduše nešly dohnat. Už ani šestinásobný šampion nebyl schopen bojovat o vítězství a je závod končil často nehodou, jelikož se dostával za limit svého motocyklu. Vše vyústilo odchodem Márqueze do satelitní stáje Gresini s motocykly Ducati. Jen pro porovnání – v minulém roce skončil Márquez se satelitní Ducati na třetím místě v konečném pořadí a letos je s tovární Ducati zatím druhý se dvěma výhrami ze třech závodů.

Honda jednoduše přestala fungovat. To také způsobilo odchod dlouholetého partnera Repsol. Aktuálně se japonská značka snaží vrátit zpátky do formy, ale to už je jiný příběh.

Postupný pád Hondy a odchod jejího šampiona může být ekvivalentem pro aktuální situaci Red Bullu. Monopost RB21 se zdá být neřiditelný a jediný Max Verstappen s ním dokáže zajet rozumný výsledek.

“Je to jako Marc Márquez, když odešel z Hondy. Ten si v průběhu let vytvořil cestu k jízdě na tomto motocyklu – a na motorkách, pokud se necítíte dobře nebo se něco stane, můžete se zranit,” upozornil Webber.

“Kdyby Liam Lawson byl nyní ekvivalentem na Hondě, pravděpodobně by se zranil, protože by nedokázal najít rychlost – skončil by na zemi. Takže když Márquez opustil Hondu, nikdo na té motorce nezvládl jezdit.”

“To je zajímavá věc také na Maxovi – kdo ví, jak dlouho v Red Bullu zůstane, může tam být další tři nebo čtyři roky. Tým ale také musí dodat auto použitelné nejen pro jednoho člověka na planetě. Max doslova nese celé to auto sám. Musí tam být nějaké cesty, kde druhý jezdec ukazuje Maxovi co a jak, ale nic nepomáhá.”

Red Bull tak může po případném odchodu Verstappena potkat podobný osud jako Hondu v MotoGP a to i za předpokladu, pokud by ho nahradili rychlým a kvalitním pilotem. Za Hondu jezdí mistr světa z roku 2020 Joan Mir, nicméně za řídítky Hondy si o dalším titulu zatím může nechat jenom zdát.