Deset největších témat před druhými testy

První týden testů máme za sebou, ten druhý nás teprve čeká. Jezdit se poblíž Barcelony bude od úterý do pátku. O čem se po prvních čtyřech dnech nejvíce mluví a na co byste se měli zaměřit tento týden? Nabízíme top desítku toho nejzajímavějšího. Mercedes není perfektní Přestože Valtteri Bottas zajel celkově nejlepší čas prvního týdne…

Zveřejněno 6. 03 2017 — Lukáš Štěrovský

První týden testů máme za sebou, ten druhý nás teprve čeká. Jezdit se poblíž Barcelony bude od úterý do pátku. O čem se po prvních čtyřech dnech nejvíce mluví a na co byste se měli zaměřit tento týden? Nabízíme top desítku toho nejzajímavějšího.

Mercedes není perfektní

Přestože Valtteri Bottas zajel celkově nejlepší čas prvního týdne testů, nastaly situace, kdy vůz Stříbrných šípů nepůsobil úplně nejlépe. Jak Bottas, tak Hamilton se občas potýkali s tím, aby auto ‚dostali‘ do zatáčky. S ohledem na změny pravidel v oblasti zavěšení a jejich nedávného upřesnění ze strany Mezinárodní automobilové federace ale lze očekávat, že nejen Mercedes tuto oblast ještě předělá a vypiluje tak, aby ovladatelnost vozu byla stejně dobrá jako v předchozích letech.

Spolehlivost monopostu úřadujících mistrů světa byla solidní, nikoliv však perfektní. Poslední den odjel Bottas jen 68 kol, když Hamilton musel pro problémy s elektronikou kompletně vynechat dopolední část. Kvůli nečekaným údajům v datech Mercedes rovněž svůj program toho dne ukončil o něco dříve.

Jinak vůz vypadá dobře a zcela jistě bude bojovat na špici startovního pole. I tak německo-britský tým má ale ještě několik domácích úkolů, které musí splnit.

Ferrari je na tom skutečně dobře

Scuderia je z posledních let známá tím, že v testech jezdí s lehčím vozem než konkurence. Letošní vůz je na tom ale lépe než předchozí monoposty. Oproti loňsku, kdy se Ferrari zaměřovalo na rychlé časy s měkkou sadou, to vypadá, že Maranellští letos zvolili odlišný přístup.

Soustředí se na vlastní program, kterým jsou výjezdy na tvrdší sadě pneumatik. Vettelův nejlepší čas byl jen 0,247 pomalejší než Bottasovo kolo, jenže Němec k němu využil měkkou pneumatiku. Nový pilot Mercedesu ultra-měkkou, což je rozdíl hned dvou sad.

Zajímavé zprávy přišly od pozorovatelů přímo na okruhu. Mario Andretti, mistr světa F1 i dnes už neexistující americké formulové série CART, prohlásil, že letošní vůz Ferrari mu svojí jízdou nejvíce připomíná Lotus 79 z roku 1978 – tím, jak nové ferrari na silnici ‚lepí‘. Expert Autosportu Ben Anderson souhlasí. Podle něj piloti Scuderie byli schopni plynulého výjezdu ze druhé zatáčky a průjezdu třetí zákrutou na plný plyn.

Honda je ve vážných potížích…

Po dvou letech technických problémů letos Honda slibovala velké věci. Přechod na novou koncepci motoru se ale nepovedl, japonský motorář podle posledních zpráv v prvních čtyřech dnech testů spotřeboval hned pět pohonných jednotek. Navíc v jednom případě stále nedokázal identifikovat příčiny selhání agregátu. Chybí spolehlivosti i výkon.

…ale ani McLaren není bez chyby

I kdyby britský tým měl ve svých útrobách špičkový motor, na nejvyšší příčky by pravděpodobně tak jako tak nedosáhl. Stáj z Wokingu se totiž podobně jako v předchozích dvou letech vytasila s šasi, které je těžké komplexně posoudit. V některých úsecích je vůz oproti konkurenci rychlý, avšak jinde zase extrémně zaostává. Vůz se jeví jako nekonzistentní a náročný na řízení.

Analýza: Jak velké jsou potíže McLarenu a Hondy?

Mokrý test je jen fraška

Pokusy o to, aby ve čtvrtek týmy testovaly na mokré trati, selhaly. Okruh byl přes noc a těsně před jízdami uměle zavlažován, jenže stáje, které nedisponovaly náhradními díly, se pochopitelně do takového rizika moc pouštět nechtěly.

S ohledem na to se Pirelli znovu rozhodlo trať polít vodou během obědové pauzy, což se ukázalo jako ještě větší zbytečnost. Slunce okruh rychle vysušilo a kdo na dráhu přece jen vyjel, stihl na pneumatikách do extrémního mokra maximálně jedno rychlé kolo.

Pirelli se snaží válčit v bitvě, kterou nemůže vyhrát. Týmy si stěžují na mokré směsi, ale nemají zájem pomoci s jejich vylepšením. Zbytečnost barcelonského testu – který se dost dobře mohl odehrávat na jiné trati vybavené systémem umělého zavlažování – podtrhuje i skutečnost, že ještě během něj Pirelli oznámilo úplně nové mokré směsi už pro druhý závod letošní sezony.

Nové vozy ještě podstatně zrychlí

Bottasův nejrychlejší čas 1:19,705 byl o 3,060 vteřiny rychlejší než loňské nejlepší kolo v testech a o 2,295 vteřiny lepší než pole position Lewise Hamiltona z Grand Prix Španělska 2016. Na absolutní rekord (1:18,339), který v testech během sezony 2008 zajel Felipe Massa na ferrari, ale Mercedesu stále něco chybí.

Dostanou se letošní vozy na okruhu v Barceloně na hranici minuty a osmnácti vteřin? Podle expertů je něco takového možné už během testů. Během španělské Grand Prix pak můžeme prý očekávat i atakování rekordu. Záležet bude na rychlosti vývoje, adaptovat na nové vozy se musejí i samotní jezdci, jak potvrzuje Romain Grosjean.

Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Test in Barcelona, #8 Romain Grosjean (FRA, Haas F1 Team) *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

„Když zabrzdíte tam, kde jste brzdili s loňskými vozy, uvědomíte si, že je to o dvacet metrů dříve, než je třeba. Musíme si na to zvyknout, ale nová auta jsou na řízení super. Když jedeme s lehkým vozem, chce to v některých rychlých zatáčkách hodně odvahy.“

Nárůst přítlaku se pochopitelně negativně projevil na maximální rychlosti vozů. Maximální rychlost Daniela Ricciarda v testech (328 km/h) byla zhruba o 11 kilometrů v hodině pomalejší než top speed z loňské kvalifikace na okruhu Catalunya.

Jezdci musejí být v lepší kondici

S novými vozy, které disponují větším přítlakem, vzrostly i požadavky na fyzickou kondici jezdců. Ti přes zimu tvrdě trénovali hlavně krční svalstvo a po testech potvrdili, že dopady řízení pociťovali více než v předchozích letech.

Nico Rosberg, jenž se přijel na testy podívat, prohlásil, že by jezdci mohli v sezoně prohrávat závody právě kvůli náročnějším vozům, kteří by závodníky mohly dostat za hranice jejich fyzických možností. To potvrdil i Lewis Hamilton, který přiznal, že má na těle pohmožděniny a modřiny i tam, kde je nikdy neměl.

„Nová auta jsou o něco náročnější, co se týče řízení, ale je to sranda,“ tvrdí Daniel Ricciardo. „Je to znatelně rychlejší jako pár let nazpátek. V zatáčkách si to mnohem více užíváme, je to podobné roku 2010,“ dodává Australan.

Strollův křest ohněm

Nepovedený debut si připsal mladíček ve službách Williamsu. Kanadský závodník se se svým FW40 hned dvakrát roztočil. Během prvního smyku a výletu mimo trať poškodil podlahu vozu a Williams musel daný den svůj testovací program zabalit po pouhých dvanácti kolech. Ve středu dokonce Stroll havaroval na výjezdu z páté zatáčky a skončil ve zdi. Šasi vozu bylo natolik poškozené, že stáj musela odpískat celý čtvrtek.

Na Strolla se okamžitě snesla vlna kritiky, mnozí jej přirovnávali k Pastoru Maldonadovi. Osmnáctiletého závodníka se zastal jak tým, tak třeba i Lewis Hamilton. Ten prohlásil, že nové vozy jsou podstatně náročnější na řízení a Stroll má tak v podstatě jen smůlu, že si pro debut vybral letošní rok. Problémy měl ale i zkušený Felipe Massa, který nebyl spokojený s tím, jak pneumatiky mohou náhle ztratit přilnavost. Tým tak bude mít během druhého týdne testů na čem pracovat.

Kontroverze v pravidlech nesmí chybět

Nová pravidla se ve formuli 1 většinou pojila s kontroverzí – stačí vzpomenout na rok 2009 a difuzorovou kauzu. Letošek není výjimkou, tentokrát se konkurenci nezamlouvá řešení zavěšení Mercedesu a Red Bullu. To prý totiž napodobuje chování nelegálního aktivního zavěšení.

Vysvětlení: O co jde v technické kauze tlumičů Mercedesu a Red Bullu?

Podle posledních zpráv Mezinárodní automobilová federace už vydala směrnici, která vyjasňuje, co všechno týmy mohou a nemohou v oblasti zavěšení provádět. I tak lze ale v Austrálii očekávat protesty, skrze které se jednotlivé stáje mohou dovolávat jednoznačného vysvětlení principu fungování zavěšení konkurenčních vozů.

Toto ale není jediná kauza, která se během testů vyskytla. Red Bull osočil Mercedes z toho, že do paliva ilegálně přimíchává olej, což mu pomáhá k výkonu navíc v kvalifikaci. FIA ihned potvrdila, že něco takového by bylo proti pravidlům. Renault zase musel upravit své zadní křídlo, které odporovalo regulím.

Inovace aerodynamiky nemusí být vždy dobrá věc

Při psaní pravidel pro sezonu 2017 opět vznikly šedé zóny, kterých týmy využily. Nejen že se vrátily nehezké žraločí ploutve, týmy jako Mercedes, Haas, Williams a Ferrari rovněž přišly s novinkou v podobě T-křídla umístěného před zadním spoilerem. Tyto prvky tak hyzdí jinak hezké nové vozy, které se vyznačují agresivními bočnicemi a úzkou zadní části.

Útěchou budiž prohlášení jednoho z nových šéfů formule 1 Rosse Brawna, který má jasno: jak žraločích ploutví, tak T-křídel se do budoucna chce zbavit. Zmizet by měl i systém DRS snižující odpor na zadním křídle a napomáhající předjíždění.

Čtěte dále: Technická analýza velké trojky: Klíčové oblasti RB13, W08 a SF70H pod drobnohledem

Ross Brawn chce F1 zbavit nevzhledných žraločích ploutví

Ross Brawn chce F1 zbavit nevzhledných žraločích ploutví

Diskuse k článku

Napsat komentář