Damon Hill vysvětluje tíhu boje o titul
Na světě není příliš pilotů, kteří si mohou říct, že bojovali o titul mistra světa.
Formule 1 je vrcholem motorsportu. Jde o suverénně nejsledovanější závodní sérii na světě a její popularita rok od roku roste. Tlak na piloty F1 je enormní. Pokud nepředvádíte výkony, můžete skončit dříve, než jste začali.
Ve formuli 1 to není jen o tom být tím nejtalentovanějším, ale také je to o tom být ve správný čas na správném místě a pokud možno ve správném týmu. Spousty kvalitních pilotů se nedostane k tomu nejen stát mistry světa, ale také alespoň o mistrovský titul alespoň zabojovat.
Jde o jinou verzi tlaku. Tomu jsou letos vystaveni Max Verstappen, Lando Norris a Oscar Piastri. Verstappen má jakožto čtyřnásobný mistr světa s tímto tlakem zkušeností nejvíce a na jeho přístupu je to znát. Norris se do boje o titul zapojil v druhé polovině loňské sezóny, ale bylo pro něj novinkou být jedním z favoritů na titul od samotného začátku sezóny. Piastri je v boji o titul poprvé.
U pilotů McLarenu můžeme pozorovat, že nezkušenost může být na samotném vrcholu potravního řetězce těžkou překážkou k úspěchu. Norris se trápil v první polovině sezóny jakožto člověk, který měl McLaren dotáhnout k titulu. Nyní se trápí jeho týmový kolega Piastri, který postupně ztratil solidní náskok na čele šampionátu, kde se držel dlouhých šest měsíců.
Mistr světa z roku 1996 Damon Hill moc dobře ví, jaké to je čelit tomuto tlaku. O titul bojoval v letech 1994 až 1996 – nejprve dvakrát neúspěšně proti Michaelovi Schumacherovi a poté úspěšně proti týmovému kolegovi Jacquesovi Villeneuveovi.
“Je to fantastické. Je to vzrušující, ale dostává vás to, o tom není pochyb. Je tam ta tíha a já si říkám, jestli to není problém u Oscara,” naznačuje Hill, že v současné době může mít Piastri problém s tlakem.”
„Všichni mluví o tom, že není žádný tlak. Pamatujete si Nigela Mansella (rok 1992), bylo předem jasné, že se stane mistrem světa s autem, které měl, Williamsem FW14B. Bylo mnohem lepší než jakékoli jiné. Vyhrával o míle dál a všichni Nigelovi pořád říkali: ‚Vyhraješ šampionát.‘ Odmítal to, pokaždé, když se ho na to zeptali, nevšímal si toho. Nechtěl o tom mluvit. Nechtěl o tom diskutovat. Po psychické stránce tohle musíte udělat.”
“V mém mistrovském roce jsem byl v bublině. Netušil jsem, co se jiného dělo ve světě.”
Hill si také myslí, že to, že byl McLaren rychle mezi nejrychlejšími týmy ve startovním poli, jeho piloty zaskočilo: “McLaren najednou něco našel. Letos začali s velkou výhodou. A myslím, že sezónu začali s myšlenkou: ‚To je skvělé, že? Máme skvělé auto. Vyhrajeme všechny závody. Je to úžasné. Prakticky to byla pravda. Ale pak zaznělo, že jeden z nás bude mistrem světa. A já nechci, abys to byl ty.‘”








