Daimler v problémech, ve hře je i prodej týmu F1 Mercedes

Daimler, pod kterého spadá také tým formule 1 Mercedes, oznámil velké škrty a úspory. Dopadnout to může také na stáj jezdců Lewise Hamiltona a Valtteriho Bottase. Tým je údajně na prodej a dokonce probíhají i seriozní jednání.

Štítky: 2021 Mercedes Zveřejněno 16. 11 2019 — Tomáš Richtr

Automobilka Daimler přes značku Mercedes-Benz vlastní 60 % současného týmu F1 Mercedes-Benz Grand Prix Ltd. Dalších 30 % vlastní Toto Wolff a 10 % měl Niki Lauda.

Exekutivním šéfem Daimleru se před půl rokem stal Švéd Ola Källenius, který firmu takříkajíc připravuje na novou globální ekonomickou krizi. Ve čtvrtek se sešel na investorském fóru v Londýně, kde oznámil své plány, které začíná realizovat bez prodlení.

Firma potřebuje ušetřit na 850 milionů liber a propustit chce 10 % manažerů, což je 1 100 lidí. Na vině jsou mimo jiné nucené investice do vývoje elektrických motorů v hodnotě 430 milionů liber. Dalších 750 milionů liber si vyžádaly dieselové skandály. A jelikož plnit přísné limity evropských vlád nebude v dohledné době možné, Daimler počítá s povinnými finančními odvody do evropského rozpočtu. Brzy začne platit limit 95 gramů CO2 na kilometr, průměr současné produkce značky ale činí 138 g/km.

Podle Seznam Zprávy je situace možná ještě horší než v roce 2008:

“Zatímco úder ekonomické krize a s ním spojený propad hospodářství postihl všechny automobilky, za současné potíže, kdy firma ve druhém čtvrtletí vykázala více než miliardovou ztrátu, si koncern Daimler může do značné míry sám,” píše Michal Strnad. “Bývalý šéf Dieter Zetsche považoval dieselový motor za základní pilíř své strategie, jenže vypuknutí aféry Dieselgate, která podle Süddeutsche Zeitung stála 870 milionů eur, jeho stavbou dost otřásla. Dalších 18 miliard eur si pak firma musela vytvořit v rezervách pro případy, že by musela řešit dozvuky aféry – a tyto prostředky chybějí jinde. Například při přepřahání směrem k elektroautům, které německé automobilky poměrně dlouho ignorovaly a pak za velké peníze a na poslední chvíli doháněly.”

Grafika: Seznam Zprávy

Není tedy divu, že šetřivá strategie může mát dopad na tým F1 Mercedes, do kterého Daimler jen vloni nalil 62 milionů liber, tedy skoro 2 miliardy korun. Vázací smlouvy vyprší na konci příští sezony 2020, stejně jako manažerská smlouva současnému šéfovi týmu Totu Wolffovi.

Na povrch vylézají neověřené zprávy o jednáních vedoucích k potenciálnímu prodeji týmu nebo jeho části jiným zájemců. Zmiňováni jsou v této souvislosti gigant severoamerického motorsportu Roger Penske, který nedávno koupil seriál IndyCar včetně areálu Indianapolis. Dalším zmiňovaným jménem je jednapadesátiletý ruský miliardář narozený v Minsku Dmitry Mazepin, otec Nikity Mazepina, dvacetiletého pilota týmu formule 2 ART. Mazepin v posledních třech letech testoval celkem 9 dní pro týmy Force India a letos v květnu pro Mercedes.

Šéf týmu Toto Wolff nedorazil do dějiště Velké ceny Brazílie tento víkend s tím, že “se potřebuje soustředit na jiná otevřená témata v Evropě”.

Lewis Hamilton prozradil, že má zájem s týmem F1 Mercedes zůstat i po roce 2020, ale nejprve si počká, jak se o své vlastní budoucnosti rozhodne Toto Wolff.

Podle neověřených informací ze zákulisí informoval údajně Mercedes své zákazníky, Racing Point, Williams a McLaren, se kterým podepsal smlouvu pro rok 2021 a dále, že by dále dodával pohonné jednotky F1. Informován byl údajně také Red Bull, který jezdí s motory Honda. Ani Honda ale ještě neoznámila, jaké má po roce 2020 plány. Renault se zavázal dodávat motory F1 i po roce 2021, ale ani u něj není jistá účast v podobě továrního týmu.

Diskuse k článku

Napsat komentář