Co stojí za záhadným poklesem Piastriho rychlosti

Oscar Piastri zaostal v mexické kvalifikaci za týmovým kolegou Landem Norrisem o více než půl sekundy. Šéf týmu McLaren Andrea Stella vysvětluje, že rozdíl nemá kvůli technickým potížím, ale spíše kvůli odlišným stylem jízdy. Norris vyniká v podmínkách nízké přilnavosti, Piastri naopak při vysoké přilnavosti. Mexiko s horkým asfaltem a smýkajícími se pneumatikami vytvořilo pro mladého Australana obtížné podmínky, ve kterých musí ještě pracovat na své technice.

Štítky: Lando Norris McLaren Oscar Piastri Zveřejněno 26. 10 2025 — GPF1.cz

Oscar Piastri čelí po kvalifikaci na Velkou cenu Mexika možnosti, že poprvé od dubna přijde o vedení v mistrovství světa. Příčinou není nějaká konkrétní chyba či smyk, ale prostý fakt – je jednoduše pomalejší než jeho týmový kolega Lando Norris.

Piastri zaostal za Norrisovou nejlepší časem o více než půl sekundy a v nedělním závodě odstartuje ze sedmé pozice díky pětimístné penalizaci Carlose Sainze. Přestože australského pilota tento rozdíl zaskočil, musel uznat, že odpovídá průběhu celého víkendu. V obou trénincích byl šest desetin za Norrisem, v první kvalifikaci více než čtvrt sekundy a ve druhé téměř půl sekundy. Podobné potíže měl ostatně již minulý víkend v Austinu.

V čem je tedy problém?

Oba monoposty mají údajně podobné nastavení, proto se nabízí otázka, zda není na Piastriho voze nějaká skrytá závada nebo poškození z nárazu v prvním kole sprintu v Austinu. Piastri tuto možnost nevyloučil a mezi řádky jeho slov se dá vytušit, že na ni možná myslí. Zároveň ale přiznal, že vůz se chová normálně, i když viditelně zápasí s přilnavostí ve srovnání s Norrisem.

“Těžko říct,” odpověděl Piastri na otázku, zda si je jistý, že vůz nemá závadu. “Všechno se zdá normální, ale rozdíl byl v té části velký a tak je to celý víkend. Byly tam věci, u kterých jsem měl pocit, že je můžu zlepšit a udělat nějaký pokrok, ale ne u všech. A myslím, že v kvalifikaci jsem odvedl slušnou práci a vůz se choval také dobře. Takže nedostatek rychlosti je trochu záhadou.”

Šéf týmu McLaren Andrea Stella byl dotázán, zda nebude potřeba vyměnit monokok, ale byl přesvědčený, že Piastriho vůz funguje správně. To sice nevylučuje možnost, že se něco objeví, ale pravděpodobné to není.

“Všechny důkazy, všechna data, všechna nepřímá měření, která máme, nám říkají, že s vozem není žádný problém a nemáme důvod se domnívat, že by tomu tak bylo,” řekl Stella. “I co se týče výměny monokoků – vím, že v historii formule 1 je to často skloňované téma. Já bych spíš vyměnil jiné součástky než monokok, třeba podlahu nebo přední křídlo, ale ve skutečnosti dochází k rotaci dílů, takže není pravda, že by na jednom voze byly pořád stejné díly. Máme tedy důvody si být jisti, že s vozem není problém.”

Stella místo toho věří, že odpověď tkví v Piastriho technice jízdy, která je obecně nesmírně úspěšná, ale není zcela vhodná pro podmínky se smyky a nízkou přilnavostí, jaké panovaly jak v Austinu, tak v Mexiku. Zatímco Norris, který má na tyto podmínky lépe nastavený styl, dokázal vytěžit z McLarenu maximum v kvalifikaci, pro Piastriho to bylo náročnější. Stella to shrnul tak, že Norris vyniká při nízké přilnavosti, Piastri naopak při vysoké.

“Nejrychlejší vůz je vůz, se kterým je třeba jezdit určitým způsobem, zvlášť když máte podmínky jako tady, a do jisté míry i v Austinu, s horkým asfaltem a smýkajícími se pneumatikami,” vysvětlil Stella. “A způsob, jakým vytváříte čas na kolo, přichází Landovi relativně přirozeně a Oscarovi méně. Lando je jezdec s oblibou nízké přilnavosti, závěru stintů, když jsou pneumatiky opotřebované a přilnavost nízká – tam vidíme Landa zajíždět rychlé časy. Oscar je naopak jezdec vysoké přilnavosti. To je prostředí, kde může využít svůj neuvěřitelný talent.

Zároveň nesmíme zapomínat, že když mluvíme o vedoucím jezdci mistrovství, tak ještě ani nedokončil třetí sezónu ve formuli jedna. Takže prožívat situace jako tady a v Austinu je způsob, jak se jako jezdec kalibrujete. Každá jízda je učením toho, co potřebujete dělat, co potřebujete cítit, abyste řekl ‘teď jsem rychlý v těchto konkrétních podmínkách’, které jsou naopak pro Landa přirozenějším prostředím.

Není třeba se obávat. Myslím, že jde spíš o kalibrační cvičení pro Oscara. Jsem si jistý, že tato kalibrace se vyplatí už v závodě a v jakékoli budoucí události, kde podmínky interakce pneumatiky a vozu s asfaltem budou podobné.”

Před příjezdem do Mexika Piastri naznačoval, že jeho potíže minulý víkend byly specifické pro okruh v Austinu. Ale už během druhého tréninku se ukázalo, že obě situace mají něco společného, když mu závodní inženýr Tom Stallard sdělil informaci o Norrisově náskopu a zmínil, že výhodu má zejména v těžkých brzdných zónách v první a dvanácté zatáčce, přičemž dodal: “Víc využívá brzd a skluzu zadních kol, trochu jako v Austinu, ale s menším rozdílem.”

To souvisí s tím, co Stella minulý týden řekl o důležitosti maximalizace účinnosti brzd pro dosažení rychlého času na kolo. To se ukázalo obtížné pro Piastriho v podmínkách nízké přilnavosti v Austinu i Mexiku.

“V některých ohledech ne příliš odlišné,” odpověděl Piastri na otázku, jak se jeho problémy v Mexiku liší od těch v USA. “Co bylo tady trochu překvapivé, je to, že rozdíl byl stejný v podstatě každou jízdu. Cítím, že jsem během víkendu zajel pár slušných kol, ale všechno se zdá být tak o čtyři až pět desetin pomalejší. To není samozřejmě dobrá známka, ale některé věci, které byly obtížné v Austinu, se ukazují jako obtížné i tady.”

Piastri umí být při brzdění nesmírně silný, ale jedním z témat při práci na jeho technice během mexického víkendu bylo experimentování s body brzdění a občas i výměna maximálního tlaku za prodloužení brzdné zóny.

Na svém posledním kole v třetí části kvalifikace brzidil o něco později než Norris v první zatáčce, ale do jejího vrcholu ztratil asi půl desetiny. Nedokázal nést stejnou rychlost druhou zatáčkou jako jeho týmový kolega a ztráty pravou-levou-pravou sekvencí a horší výjezd se přičetly k deficitu asi dvou desetin na výjezdu ze čtvrté zatáčky.

Sekvence čtvrté až šesté zatáčky byla pro Piastriho problémem dříve o víkendu, ale do třetí kvalifikace se s ní lépe sladil a dokázal zrychlit, takže rozdíl před vstupem do rychlých esíček sedmé až jedenácté zatáčky byl jen necelé desetiny a půl. Přestože Piastri obvykle vyniká ve vysokorychlostních zatáčkách, právě tato sekce byla místem, kde měl Norris po celý víkend jasnou výhodu a svůj náskok navýšil téměř na čtyři a půl desetiny před nájezdem do dvanácté zatáčky následující po krátké rovince za esíčky.

Piastri nesl menší rychlost než Norris desátou a jedenáctou zatáčkou ve svém posledním kole a pak ztratil ještě trochu času stadionovou sekcí, jak tomu obecně bylo celý víkend. Zdá se, že v tom sehrála roli horší kontrola zadních teplot pneumatik než u Norrise.

Piastri to charakterizoval jako “ztrácení trochu všude” a přestože ztráta času na kolo je zřídka jednotná po celé trati, byla konzistentní. Nebylo žádné zatáčení či sekvence zatáček během tréninků a kvalifikace, kde by Norris nebyl rychlejší, což by mohlo vysvětlovat základní problém s vozem.

Mohlo by to ale být také nahromadění malých nedostatků proti týmovému kolegovi, který je ve skvělé formě, přičemž Stella to shrnul jako “jeden jezdec trochu bojuje (= trápí se) a druhý opravdu dokázal předvést to nejlepší, co bylo k dispozici”.

S ohledem na to, jak účinný byl Piastri v průběhu letošních víkendů při zlepšování svého výkonu a vynikání na tratích, kde se mu loni dařilo, je pochopitelné, že je zmaten tím, že se mu věci nepodařilo otočit.

“Od Austinu tam byly věci, které byly jasné, ale i ty jasné věci byly trochu neobvyklé, některé rozdíly,” uvedl Piastri. “A znovu, tento víkend to bylo trochu jiné. Nezměnil jsem vlastně způsob, jakým jedu, od začátku sezóny – dokonce ještě před pár závody, kdy všechno šlo opravdu dobře. Takže je obtížné určit, kde tento víkend čas na kolo chyběl, ale jsem si jistý, že to najdeme.”

Stella uvedl důvody, proč se tyto potíže neprojevily dříve v sezóně. Mexiko poskytlo podle něj jedinečnou kombinaci měkké pneumatiky typu C5 bez jakéhokoli drolení, což je velmi odlišné od loňska, a vytvořilo, jak řekl, “docela zvláštní podmínky” pro přípravu a provedení kvalifikačního kola.

Nejde ale jen o kvalifikaci, protože zatím tento víkend vypadalo Piastriho tempo při dlouhých jízdách také slabé ve srovnání s Norrisem. A i kdyby v neděli udělal velký krok, získat pozice v očekávaném procesním závodu na jednu zastávku s důrazem na řízení teplot vozu bude obtížné.

To dělá z nedělního závodu především limitaci ztrát.