Co stojí za propadem formy Aston Martinu?
Na začátku sezony 2023 podával zejména Fernando Alonso fantastické výkony, ovšem posléze přišel brutální propad formy, který trvá do teď a zdá se, že zatím není světlo na konci tunelu. Co se stalo?
Aston Martin měl nečekaně vydařený vstup do sezony 2023. V úvodních osmi závodech získal Alonso šest pódií, díky čemuž mu patřilo průběžné třetí místo v šampionátu jezdců a Aston Martin byl mezi týmy dokonce druhý. Ovšem po Grand Prix Belgie začaly zelené vozy najednou poměrně ztrácet a výkony byly jak na houpačce a na konci roku obsadily až páté místo. Lonský ročník pokračoval v sestupném trendu. Na stupně vítězů se AMR24 nepodíval ani jednou a maximem bylo Alonsovo páté místo ze Saúdské Arábie.
Zlepšení nepřišlo zatím ani v úvodu tohoto ročníku. Španěl se potácí většinou na chvostu a u jeho jména svítí zlověstná nula. Nejblíže bodům byl v Saúdské Arábii a Japonsku. Aston Martin má na kontě 10 bodů díky Lanci Strollovi.
Stáj se sídlem v Silverstone se sice už soustředí na vývoj vozu pro nadcházející ročník s novými pravidly, ale rovněž nechtějí zcela odepsat ani letošek. Uvnitř týmu probíhá restrukturalizace a ještě je očekáván příchod dalších klíčových osob.
Nejvíce znepokojující statistikou po pěti závodech roku 2025 je to, že Aston Martin zaznamenal vůbec nejmenší zlepšení v porovnání s loňskou sezonou – jeho průměrné zrychlení činí pouhé dvě a půl desetiny sekundy oproti roku 2024, což je téměř třetina toho, co zaznamenal Red Bull (-0,6s).
Tyto údaje by se však neměly brát jako naprosto směrodatné, protože nový asfalt na okruzích v Číně a Japonsku výrazně snížil časy na kolo. Když se ale zprůměrují data napříč všemi týmy, vychází ještě jasnější obraz: Aston byl týmem s nejmenším zlepšením ve čtyřech z pěti dosud odjetých závodů – výjimkou byla pouze Austrálie, kde byl tým Haas zaskočen nečekaným problémem s poskakováním vozu.
Tento trend je ještě výraznější při pohledu na konkrétní závody – například v Saúdské Arábii byl AMR25 jediným vozem, který nedokázal překonat svůj loňský čas na kolo. Nesporně v tom sehrály roli vyšší teploty, nicméně je také pravda, že Pirelli ten víkend dodalo měkčí směsi pneumatik, které obecně poskytují lepší přilnavost na jedno kolo.
Když jste ale jediným týmem, který se nezlepšil oproti časům z roku 2024 – a ve skutečnosti jste dokonce o půl sekundy pomalejší – situace je znepokojivá. Zvláště s výhledem do budoucna, protože s přibývajícím počtem závodů je téměř jisté, že se podobné problémy budou opakovat.
Jaký je důvod rapidního poklesu formy?
AMR23 byl nastavován na vysoký přítlak, takže jeho silnou stránkou byly pomalé zatáčky, i když za to platil daň na rovinkách a v rychlých zatáčkách, a to se snažili inženýři na AMR24 vylepšit. Došlo k zlepšení výkonnosti na rovinkách, zejména při otevřeném DRS, a také zvýšením rychlosti v rychlých zatáčkách. Tento kompromis se však nevyplatil, částečně kvůli komplikovanému vývojovému procesu, během nějž Aston ještě více zaostal.
S vozem AMR25 se Aston záměrně vrátil ke kořenům – chtěl znovu získat výhodu v pomalých zatáčkách, a to s pomocí přepracovaného předního křídla, které mělo odstranit nedotáčivost. Nicméně AMR25 se zatím zdá být neúplným výsledkem této nové filozofie, navzdory změnám, které inženýři během zimy provedli.
“Řekl bych, že v prvních čtyřech velkých cenách byly pravděpodobně právě pomalé zatáčky naší nejslabší částí trati. Ale máme i další obavy – jako třeba poskakování vozu a další věci, se kterými se čas od času potýkáme. Tvrdě pracujeme na jejich odstranění. Tady v Džiddě je navíc spousta rychlých zatáček,“ řekl Fernando Alonso před závodem v Džiddě.
Ve snaze zvýšit aerodynamický přítlak učinili inženýři z AMR24 vůz příliš citlivý – místy obtížně ovladatelný – což dokonce vedlo tým k tomu, že se v některých případech vrátil k původním dílům a opustil nové, méně účinné součásti, aby lépe vyvážil poměr mezi přítlakem a ovladatelností. V podstatě to donutilo Aston zbytek sezony střídat dvě odlišná řešení podlahy: jedno pro pomalejší okruhy a druhé pro ty rychlejší.
Jedním z hlavních cílů pro rok 2025 bylo zlepšit ovladatelnost vozu – a v tomto směru došlo k určitému pokroku – ale zároveň stále chybí potřebný nárůst přítlaku, aby tým držel krok s vývojem konkurence. To může znamenat, že Aston Martin bude muset zůstat u nastavení s větší zátěží na zadní nápravu, aby zlepšil vyvážení a kompenzoval možný nedostatek přítlaku. V Džiddě například Aston nasadil jedno z největších zadních křídel s vysokým přítlakem, tedy řešení velmi podobné loňskému, zatímco většina ostatních týmů letos zvolila křídla s nižším přítlakem.
Po prvních pěti náročných závodech svolal Aston Martin schůzku s nejvyšším vedením týmu, aby rozhodli, jakou vývojovou cestou se vydat pro rok 2026 – a zároveň se pokusili zachránit sezonu, která zatím přinesla jen velmi málo důvodů ke spokojenosti.
“Můžeme z vozu dostat víc? Ano, myslím, že můžeme,” řekl šéf týmu Aston Martin Andy Cowell po Grand Prix Saúdské Arábie. “Myslím, že je mnoho oblastí, kde se můžeme podívat zpět na uplynulé závody a vidíme, že z auta jde vytěžit víc. Stačí to na vítězství v závodech? Ne. Ale je to úroveň, na které se můžeme trochu posunout dopředu? Ano, to určitě.“
Neweyho magie se projeví až příští rok
“Učíme se o tomto voze a zároveň se učíme pracovat se vším novým vybavením, které máme ve fabrice, a jak posunout věci dál,” uvedl po závodě Cowell a zdůraznil, že jeden z klíčových prvků, které tým potřebuje k tomu, aby se mohl zlepšit a posunout vývoj vozu pro rok 2025, je technické zázemí.
Letos Aston Martin slavnostně otevřel svůj nový aerodynamický tunel, který byl uveden do provozu přibližně v době Velké ceny Austrálie, po dlouhém testovacím období.
Ačkoli se Adrian Newey, jenž se k týmu oficiálně připojil minulý měsíc, nebude přímo podílet na vývoji vozu pro rok 2025, Cowell zdůraznil, že jeho přínos bude klíčový pro zefektivnění a správné využití všech nových nástrojů a zařízení, do nichž Aston v posledních letech investoval. Cílem je stát se týmem schopným bojovat o titul. Problém však spočívá v tom, že čas se krátí — a případné výsledky této strategie se možná dostaví až v roce 2026.