Co se stalo s nováčky, kteří před 10 lety debutovali po boku Verstappena?

Je to deset let, co se poprvé na start postavil dnes čtyřnásobný mistr světa. Startovní rošt však rozšířili ještě další čtyři nováčci. Kde je jim dnes konec?

Štítky: Historie Nováčci Zveřejněno 28. 01 2025 — Bára Goldmannová

Psal se rok 2015 a před svoji premiérou stála pětice pilotů – Max Verstappen, Carlos Sainz, Roberto Merhi, Felipe Nasr a Alexander Rossi. Přičemž Nizozemec tehdy ve svých 17 letech v úvodním podniku sezony v Melbourne přepisoval historii ve voze Toro Rosso (dnešní Racing Bulls) coby nejmladší pilot, který kdy odstartoval do velké ceny. Vedle Verstappena je stále součástí kolotoče F1 pouze Carlos Sainz, zbylá trojice už takové štěstí neměla, přesto se ale někteří z nich dokázali prosadit v jiných závodních sériích.

Felipe Nasr – několikanásobný šampion IMSA

Jedním z týmů, který angažoval dalšího “zelenáče”, byl Sauber. Podepsali mladou naději z Brazílie, Felipe Nasra. Přestože se mu debut vyvedl, když hned v Austrálii bral první body za páté místo, stal se nejlepším nováčkem, sezonu dokončil před týmovým kolegou Marcusem Ericssonem a následující rok díky němu stáj z Hinwillu neskočila s čistým kontem, dali přednost Švédovi a Nasrovi tím ukončili kariéru ve formuli 1. Jiná stáj o něj zájem neprojevila.

Královnu motorsportu vyměnil za vytrvalostní závody, ve kterých se mu poměrně daří. Několikrát získal titul v seriálu IMSA, přičemž vloni ovládl 24 hodinový závod v Daytoně. V roce 2019 se vrátil do monopostů, když se zúčastnil tří závodů ve formuli E. Avšak v barvách týmu Dragon nezvládl ani jednou bodovat.

Byť mělo jeho působení ve formuli 1 jepičí život a nedostal šanci prokázat své kvality v lepších vozech, tak dodnes drží jeden rekord, a to nejlepší výsledek brazilského závodníka v Grand Prix F1.

Roberto Merhi – neobvyklý návrat do formule 2

Jednoznačně větší trápení zažil španělský závodník, který doplatil na problémy svého nového zaměstnavatele, Manoru. Tým se po turbulentní zimní přestávce dokázal vymanit z insolvenčního řízení a vypadalo nadějně, že by se mohli úvodního víkendu zúčastnit. Nicméně přišla studená sprcha – počítače týmu byly prázdné vzhledem očekávané dražbě majetku po krachu stáje. Ani v sobotu ještě neměli nahraná data, tudíž byli nuceni vynechat i závod.

Merhi si tak musel počkat na svůj debut až do Malajsie, kde skončil beznadějně poslední se ztrátou tří kol. V sezoně se 2015 odstartoval pouze do 13 velkých cen. Jelikož měl k dispozici bezesporu nejhorší techniku, tak stejně jako jeho týmový kolega Will Stevens vyšel bodově naprázdno. Pro rodáka z Castellónu se jednalo o jedinou sezonu v F1.

Posléze se vydal identickou cestou jako o rok později jeho soupeř ze Sauberu. Zkoušel štěstí ve formuli E, WEC, Super GT, ELMS, Super Formuli Lights a dokonce “degradoval” do formule 2, ve které závodil ještě v roce 2022 a ve svých 31 letech byl nejstarším pilotem v poli.

Alexander Rossi – hvězdná kariéra za “velkou louží”

Rossi v sezoně 2015 nahradil v pěti podnicích právě Merhiho, který je musel vynechat z finančních důvodů. Byl prvním Američanem ve formuli 1 od Scotta Speeda, který oblékal overal Toro Rosso naposledy v sezoně 2007.  Nicméně vzhledem ke katastrofální formě Manoru byl stejně neúspěšný jako Španěl.

Nicméně Rossi přes svoje extrémně krátké působení (5 GP) sklízel úspěchy mimo kolotoč královny motorsportu. Že je rychlý a talentovaný jezdec ukázal během svého debutu v legendárním závodě Indy 500, který ovládl. O dva roky později se stal v sérii IndyCar, v níž nastupuje dodnes, vicemistrem. V roce 2019 se v Indaianapolis znovu postavil na stupně vítězů, tentokrát skončil druhý a je rovněž pravidelným hostem ve 24 hodinovce v Daytoně, kterou vyhrál v roce 2021.

Carlos Sainz – Verstappen vzal naděje na sedačku u Red Bullu

Španěl vstupoval do formule 1 jakožto týmový kolega dalšího nováčka, Maxe Verstappena. Nebýt Nizozemce, nejspíše byl průběh Sainzovi kariéry vypadal jinak. Verstappen totiž Sainze doslova zajezdil do země poté, co jej jasně porazil v poměru 49:18.

Zatímco byl Max povýšen v sezoně 2016 do “áčka”, tak se Sainz po dalších necelých dvou letech v Toro Rosso s vidinou, že se v nejbližší době do Red Bullu nedostane, rozhodl přejít počínaje Grand Prix USA 2017 do Renaultu. V následujících letech závodil pro McLaren, Ferrari a od sezony 2025 bude hájit barvy další tradiční stáje, a to té z Grove.

Sainz je čtvrtým pilotem po velikánech jako Nigel Mansell, Alain Prost a Jacky Ickx v historii šampionátu, který závodil pro McLaren, Ferrari a Williams.

Za čtyři roky ve stáji z Maranella triumfoval celkem čtyřikrát, přičemž si může připsat dílčí úspěch na dvou druhých místech Ferrari v Poháru konstruktérů v letech 2022 a 2024. Kdyby nebylo Verstappena, tak je rodák z Madridu s odstupem nejlepším nováčkem sezony 2015.

Ach ten Max…

Max Verstappen – premiant ročníku 2015

Už před deseti lety byla Verstappenovi předpovídaná hvězdná kariéra. Ve svém premiérovém ročníku nasbíral celkem 45 bodů, což bylo více než součet všech bodů ostatních nováčků a řekl si tím o vstupenku do Red Bullu, ve kterém debutoval už v Grand Prix Španělska 2016. Po spanilé jízdě, jež mu vynesla premiérové vítězství vedení stáje okamžitě vědělo, že neprohloupilo, ačkoliv trvalo ještě několik závodů, než se dravý mladík uklidnil a nezpůsoboval zbytečné nehody.

Na první titul ale musel čekat až do vypjaté sezony 2021 a kontroverzního finálního závodu v Abú Dhabí. Prvenství obhájil i v následujících třech letech. Byť je mu teprve 27 let, ta se už stihl zařadit mezi historicky nejúspěšnější piloty formule 1.