Co plánuje F1 na podzim? Třeba Indy verzi velké ceny v Bahrajnu
Prvních osm závodů znovuobnovené sezony 2020 je známých: na rakouském Red Bull Ringu se počínaje červencem pojede dvakrát. Pak hned na maďarském Hungaroringu. S jednou víkendovou přestávkou se kontingent F1 přesune na britský Silverstone. Tam se pojedou dvě velké ceny, než formule 1 zavítá na belgický okruh Spa-Francorchamps a pak na italskou Monzu. Ale co dál?
Prvních osm oficiálně potvrzených velkých cen není konečným seznamem letošního kalendáře. Pravdou ale je, že co bude dál, není jisté. Šéfové formule 1 na tom pracují s velkým nasazením. Co tedy můžeme říci nyní:
V záloze po úvodních osmi evropských závodech jsou další evropské destinace. Jedna nebo dvě. Vzpomeňme zajímavý nápad oslavy 1000. startu Ferrari ve formuli 1. Ten 999. připadá právě na Velkou cenu Itálie, takže zůstat v regionu a nějakým způsobem zprostředkovat velkolepé oslavy – a hovoří se například o Mugellu – se prostě jeví jako úžasná myšlenka.
Dalšími zvažovanými destinacemi jsou italská Imola, portugalské Portimão nebo německý Hockenheimring. To přiznávají šéfové formule 1, ale dodávají, že nic z toho nechtějí oficiálně potvrdit, protože jednání probíhají. Výstižný termín, který použili: “Work In Progress.” Ale respekt, že se podělili o nápady, na kterých pracují.
Podle vyjádření provozního ředitele F1 Rosse Brawna se jako konec sezony profilují závody v Bahrajnu a Abú Dhabi. To dělá alespoň deset závodů v sezoně s tím, že osm jich stačí na uznání regulérního mistra světa.
V období mezi potvrzenou evropskou částí sezony a jejím reálným závěrem Ross Brawn – s ohledem na výše řečené – odhaduje, že se dá vložit ještě pět nebo šest “dobrých” závodů.
Problematické se jeví ázerbájdžánské Baku nebo oblíbený Singapur. Jelikož jde o městské okruhy: pořadatelé potřebují větší množství času na přípravu. Zatímco permanentní okruhy jsou připravené na požadavek organizování závodu zareagovat velmi rychle.
Dalším důležitým faktorem, o kterých se nehovoří moc nahlas, jsou strategické zájmy F1, které určují priority. Zjednodušeně řečeno se jedná o destinace v Číně nebo Rusku. Rusko se nabídlo uspořádat dva závody za sebou. A není tajemstvím, že Čína řeší své zájmy potichu, takže i tam by se nakonec mohlo jet.
Destinace, se kterými se budeme muset s velkou pravděpodobností rozloučit, jsou Baku, Singapur a vietnamská Hanoj. Malé šance má také brazilský Interlagos, který po vzoru Monaka v posledních letech neplatí za hostování F1. Brazílie se potýká s pandemií způsobem nepředvídatelným. takže jakékoli šance na solidně potvrzené pořádání závodu jsou téměř mizivé.
Sympatickou součástí prozrazení současných plánů je také vyjádření, podle kterého nechce formule 1 – po vzoru jiných seriálů – oficiálně oznámit něco, co pak bude muset měnit. Protože pokud má formule 1 oznámit konkrétní událost, pak chce lidem nabídnout dostatek času na přípravu plánů. Ano. Ve druhé polovině sezony by formule 1 ráda uspořádala závody s diváky. A pořadatelé potřebují připravit podmínky pro to, aby si diváci mohli koupit vstupenky a zajistit ubytování s rozumnou jistotou, že závod nebude zrušen. Pořadatelé individuální velké ceny budou navíc potřebovat rozumný časový prostor pro to, aby diváky nalákali. Zdaleka nejen to jsou faktory, o kterých šéfové formule 1 uvažují.
Když už hovoříme o okruhu v Bahrajnu, který s velkou pravděpodobností bude hostit jednu z velkých cen v závěru sezony: v jednání je pořádání druhého závodu. Po vzoru Rakouska nebo britského Silverstonu. Ale na jiné konfiguraci. Ne na té, která byla nazývaná ‘endurance’, tedy vytrvalostní verzí v roce 2010. A ukázala se jako propadák. Ale na některé z kratších konfigurací okruhu – skoro jako takzvaná Indy verze slavné britské trati Brand Hatch. Indy závod F1 v Bahranu? Proč ne?
Vyžaduje si to hodně práce. Podle šéfa F1 Rosse Brawna je například nutné přemístit elektronické časové smyčky takzvaných mini-sektorů okruhu.
Nápadů je zkrátka hodně. Zvažován – a nakonec zamítnut – byl i ten, podle kterého by v kratším kalendáři, než bylo původně plánováno, byl například vyškrtnut nejhorší výsledek každého z pilotů. V letech 1984 až 1990 bylo do celkového pořadí každého pilota počítáno jen jedenáct nejlepších výsledků z šestnácti závodů.
Ale od takového nápadu formule 1 upustila. Podle jejího šéfa Rosse Brawna bude mít letošní sezona tolik závodů, že ten, kdo se na jejím konci stane mistrem světa, bude považován za regulérního šampiona.
Diskuse k článku