Co očekávat od Velké ceny Ruska?

Mercedes v novodobé historii GP Ruska odjel všechna kola na vedoucí pozici. Podaří se letos tuto neotřesitelnou pozici německé stáje narušit?

Štítky: GP Ruska Zveřejněno 27. 04 2017 — Josef Nekvinda

Tento víkend budou vozy formule 1 na okruhu v ruském Soči kroužit již počtvrté v historii a hned ze začátku rozhodně stojí za zmínku pozoruhodná bilance Mercedesu. Ten tu nejenže ve všech případech zvítězil (2× Lewis Hamilton, 1× Nico Rosberg), ale dokonce v čele závodu odjezdil každé jedno kolo.

Ferrari má letos formu. Získalo dva za tří dosavadních podniků, a tak je v očekávání těsnější bitva. Nicméně díky panujícím podmínkám, a zejména pak nižším teplotám dráhy, se dá usuzovat, že Mercedes bude znovu tím vpředu. Na druhou stranu není tajemstvím, že německé stáji chybí výkonnost na nejměkčích sadách pneumatik Pirelli. Tedy ultra-softech a super-softech. Obě tyto sady jsou přitom pro ruský závod nominovány.

Vozy u svých mechaniků budou pravděpodobně stavět pouze jednou, přičemž strategie ultra měkká-měkká a ultra měkká-super měkká se jeví vcelku vyrovnaně. Důležitým prvkem budou z tohoto pohledu tréninkové jízdy, kde týmy budou získávat údaje o opotřebení pneumatik a z nich následně stanovovat hodnoty zahřátí pneumatik, což bude klíčové zejména u měkké sady gum. Tento fakt by pak mohl zamíchat kartami hlavně ve středu pole.

Pro ty, kteří budou startovat zpoza nejlepší desítky, bude nejspíš alternativní snahou začít na měkkých pneumatikách a pro závěrečný stint si pak nechat nasadit ultra měkkou sadu. Další scénáře není snadné odhadovat, neboť pro ruskou Grand Prix zároveň existuje velká míra pravděpodobnosti výjezdu safety caru.

I přes dvě DRS zóny však jde okruh, kde fanoušek nevidí příliš mnoho předjížděcích manévrů. Loni tu bylo zaznamenáno pouze 26 takových situací, přičemž polovina z nich se odehrála právě v oblasti DRS zón. Z tohoto úhlu pohledu, berme v potaz novou generaci vozů, by letošní závod mohl být ještě chudší.

Zajímavý pohled také nabízejí statistiky, z nichž stojí vypíchnout obzvláště formu Valtteriho Bottase. Ty říkají, že Soči je dominantním okruhem tohoto Fina. Nikdy tu na startu nestál hůře než třetí a v cíli bral jednou třetí a jednou čtvrté místo. Navíc po neúspěchu v Bahrajnu si zcela jistě bude chtít spravit chuť.

Ruská GP řečí čísel

Nahlédne-li se dále do historii, pak tento víkend půjde již o šestou Velkou cenu Ruska. Dvakrát se královna motorsportu představila na okruhu v Petrohradu, kde se závodilo mezi léty 1913-14. I v těchto dvou GP si pro vítězství dojel Mercedes, přičemž nyní bude německá stáj usilovat o své čtyřsté pódiové umístění.

Tipněte si

Kdo podle vás vyhraje GP Ruska?

Hodně záležet bude na startu. V předchozích dvou kláních tu incidenty v první zatáčce stály za výjezdem doprovodného vozu. V obou případech byl zapleten Nico Hülkenberg, ale i Daniil Kvjat, který zde v roce 2016 vyřadil ze závodu Sebastiana Vettela. Současný lídr šampionátu, potažmo celé Ferrari, doufá v lepší víkendové vyhlídky – italská stáj nikdy nestartovala z pozic nejlepší trojice. Jenže to bychom pak museli také zmínit fakt, že do letoška vůz Ferrari v hybridní éře formule 1 nikdy nevedl šampionát.

Pohled se znovu bude ubírat i směrem do garáže Lance Strolla, neboť mladý Kanaďan nezažívá povedený vstup na vrcholnou scénu. Doposud nedokončil závod a v těch předchozích dvou si připsal pouze dvanáct odjetých kol. To je ještě o něco méně, než má na kontě Stoffel Vandoorne s diskutabilním vozem McLarenu. Na druhou stranu Williamsu svědčí zdejší podmínky, když v kvalifikaci vždy bral nejhůře třetí a v závodě pak čtvrté místo.

Diskuse k článku

Napsat komentář