Co jste (možná) nevěděli o Velké ceně Kanady

Ohlédli jsme se do minulosti a vybrali ty nejzajímavější střípky z uplynulých závodů formule 1 v Kanadě. Letos to bude 48. Velká cena Kanady a 38. závod v Montrealu.

1 Štítky: GP Kanady Zveřejněno 6. 06 2017 — Tomáš Richtr
    • 1967 – Premiérová Velká cena Kanady v Mosport Parku a poslední stupně vítězů pro americký tým Eagle
    • 1968 – Zaseknutý pedál plynu zapříčinil havárii Jackyho Ickxe na okruhu Mont-Tremblant; kromě toho, že ztratil šanci na zisk titulu, si zlomil nohu
    • 1969 – Kanaďan Victor ‚Al‘ Pease byl ze závodu vyloučen, protože byl příliš pomalý; monopost Matra MS80 s pohonem všech čtyř kol získal mistrovské body – jedinkrát v historii F1
    • 1971 – První závod v historii F1, který byl kvůli počasí předčasně ukončen červenými vlajkami
    • 1973 – Poprvé v historii F1 byl nasazen safety car (Porsche 914), byť permanentně bylo toto řešení zavedeno až v roce 1993; safety car ale „vyzvedl“ pilota uprostřed pole a ačkoli je oficiálním vítězem Američan Peter Revson, po skončení závodu si nikdo nebyl správným pořadím jist
    • 1976 – James Hunt vyhrál závod, ale na jeho bodovém kontě se to nijak neprojevilo, protože během víkendu se Hunt dozvěděl o své diskvalifikaci z předchozího závodu v Anglii
    • 1977 – Čerstvě dvojnásobný mistr světa Niki Lauda závod vynechal kvůli trucovitosti z toho, že Ferrari přichystalo třetí ferrari pro Gullesa Villeneuva
    • 1977 – Němec Ian Ashley naboural do televizní věže, 40 minut trvalo, než byl vyproštěn z vozu, a dalších 30 minut, než přiletěl vrtulník
    • 1978 – Mario Andretti o novém a současném okruhu v Montrealu prohlásil, že byl navržen tak, aby vyhovoval Gillesu Villeneuvovi; ten závod vyhrál
    • 1979 – Po tréninku Niki Lauda oznámil konec kariéry a do závodu nenastoupil
    • 1981 – Závod vyhrál Jacques Laffite s náskokem šesti sekund na Johna Watsona a téměř dvou minut na Gillesa Villeneuva; ostatní měli přinejmenším jedno kolo ztráty
    • 1982 – Po havárii při startu závodu zemřel Ital Riccardo Paletti, poslední oběť F1 před víkendem v Imole ‚94
    • 1982 – Únik oleje o teplotě přes 100 °C z vozu Brabham BT50 – BMW 1.5 L4T Nelsona Piqueta během závodu popálil jezdci nohy
    • 1983 – René Arnoux vyhrál s náskokem tři čtvrtě minuty na druhého Eddieho Cheevera

  • 1984 – Vítěz závodu Nelson Piquet si opět popálil nohu tak, že po vystoupení z vozu seděl dlouhé minuty na zemi
  • 1985 – Poslední pole position Elia de Angelise před jeho tragickou smrtí o jedenáct měsíců později; vozu Lotus 97T – Renault 1.5 V6T s přísavným efektem se kvalifikovaly do první řady
  • 1988 – Derek Warwick havaroval do takzvané Zdi šampionů poté, co vzlétl do vzduchu a upadl na chvíli do bezvědomí. Do závodu odstartoval ve stejném voze a dojel sedmý
  • 1990 – Gerhard Berger vyhrál závod, ale dostal penalizaci jedné minuty za předčasný start
  • 1991 – Před velkou cenou Lotus vyhodil Angličana Juliana Baileyho, který se ve dvaceti účastech ve víkendu Grand Prix třináctkrát nekvalifikoval. Nahradil jej Johnym Herbertem, který se do GP Kanady nekvalifikoval
  • 1992 – Williams nezískal pole position. Jedinkrát v této sezoně
  • 1993 – Poslední závod, který komentoval James Hunt. O dva dny později zemřel
  • 1994 – Francouz Érik Comas byl prvním pilotem F1 penalizovaným za překročení rychlostního limitu v boxech zavedeného po událostech v Imole
  • 1995 – Poslední vítězství vozu s motorem V12 a jediné vítězství Jeana Alesiho; v neděli večer po závodě se začalo spekulovat o tom, že Michael Schumacher podepsal s Ferrari
  • 1996 – Syn Gillesa Villeneuva, Jacques, dojel na stupních vítězů
  • 1997 – Závod byl předčasně ukončen po havárii Oliviera Panise, který si zlomil obě nohy
  • 1998 – Po startu havarovali Jean Alesi, Jarno Trulli a Alexander Wurz. Start byl opakován, a Jean Alesi a Jarno Trulli bourali znovu. Třetí start proběhl za safety carem
  • 1999 – Do Zdi šampionů bourali Ricardo Zonta, Damon Hill, Michael Schumacher a Jacques Villeneuve
  • 2001 – Bratři Schumacherovi dojeli do cíle s rozdílem dvaceti sekund; Ralf před Michaelem
  • 2002 – Michael Schumacher vyhrál před Ralfem Schumacherem s náskokem tři čtvrtě sekundy
  • 2004 – Michael Schumacher vyhrál o sekundu před Ralfem, ten byl ale později diskvalifikován pro nepovolené chladicí trychtýře brzd
  • 2005 – Juan Pablo Montoya byl diskvalifikován, protože při výjezdu z boxů ignoroval červené světlo na semaforu
  • 2007 – Po závodě se Niki Lauda vyjádřil obvině na adresu Lewise Hamiltona, který získal premiérové vítězství; dnes mu šéfuje u Mercedesu. V závodě havaroval Robert Kubica, kterého pro další závod v USA vystřídal Sebastian Vettel
  • 2008 – Závod vyhrál Robert Kubica poté, co Lewis Hamilton přehlédl červené světlo na konci boxové uličky a narazil do Kimiho Räikkönena, který naopak červené světlo viděl. Do Hamiltona vrazil Nico Rosberg
  • 2010 – Poprvé od GP USA 1991 stáli na stupních vítězů tři mistři světa: Hamilton, Button, Alonso
  • 2011 – Kvůli přerušení závodu pro déšť je v oficiální klasifikaci u vítěze uvedeno, že do cíle dojel za čtyři hodiny a čtyři minuty; Jenson Button předjel Sebastiana Vettela v posledním kole
  • 2012 – Studentské aktivistické skupiny vyzývaly k narušení závodu, který nazvaly „kapitalistickým aktem“, zrušeny tak byl čtvrteční den otevřených dveří na okruhu; během víkendu došlo ke střetu mezi studenty a policejními složkami
  • 2013 – Traťový maršál Mark Robinson zahynul poté, co jej po skončení závodu nešťastnou náhodou přejel jeřáb
  • 2014 – Šestý závod v historii F1, který byl dojet pod žlutými vlajkami
  • 2015 – Oba jezdci McLarenu Jenson Button a Fernando Alonso odstoupili kvůli stejnému problému: selhání výfuků
  • 2016 – Sergio Pérez startoval do své 100. velké ceny; stupně vítězů měli složení Hamilton – Vettel – Bottas

Diskuse k článku

Jeden komentář: “Co jste (možná) nevěděli o Velké ceně Kanady”

  1. RonniePetersson napsal:

    Kanada 1997 – pro me posledni GP Ligieru (i kdyz uz mel nalepku Prost) a „velkeho“ O.Panise.

    Sezonu zacal skvele: 2. ve Spanelsku, 3. v Brasilii, 4. v Monaku, 5. v Australii, v Argentine odstoupil z prvniho mista.
    Po startu v Kanade kolidoval s Hakinnenem a propadl se na beznadejne posledni misto se stratou vice nez jednoho kola na Schumachera. V druhe polovine zavodu byl rychlejsi nez vedouci Michael, predjel ho, vratil se do plneho poctu kol a byl uz na prubeznem 7. miste par vterin od bodu a pak … to prislo

Napsat komentář