Co jste nevěděli o premiérové grand prix formule 1: Závodil princ, baron i jazzový hudebník

Dnes je to na den přesně, co se před 75 lety konala premiérová Grand Prix formule 1 na britském Silverstone.

Štítky: F1 75 GP Velké Británie Historie Zveřejněno 13. 05 2025 — Bára Goldmannová

13. května 1950 se psala na bývalém vojenském letišti nedaleko Silverstone historie, když na tamním okruhu v 15:00 odstartoval vůbec první závod královny motorsportu.

1. Závod měl dvě různá jména

První závod Mistrovství světa Formule 1 měl dvě oficiální označení. Oficiálně se jednalo o Grand Prix d’Europe – vůbec poprvé, co tento titul získal závod konaný mimo Itálii nebo Francii – ale protože se jel na britské půdě, zároveň šlo o Grand Prix Velké Británie. Na rozdíl od současnosti, kdy sezona obvykle začíná v březnu, se závod konal 13. května.

Pouze sedm úvodních závodů sezony bylo v historii F1 konáno později: v roce 1951 první červená světla zhasla 27. května, 1952 to bylo 18. května, sezona 1961 odstartovala 14. května, o rok později 20. května, v roce 1963 26. května, v roce 1966 22. května a nejpozdnější start sezony jsme zažili v roce 2020. Poté, co se svět zastavil kvůli pandemii koronaviru, se první závod konal až 5. července.

2. První zatáčka byla Woodcote

Od roku 1952 do 2011 byla Woodcote poslední zatáčkou okruhu Silverstone, ale pro úvodní podnik mistrovství světa byla prudká pravotočivá zatáčka první zatáčkou na 4,6 km dlouhém okruhu – a tedy i první zatáčkou v historii F1, kterou závodníci projeli.

Poté následovalo šest dalších zatáček – Copse, Maggots, Becketts, Chapel, Stowe a Club – než jezdci dorazili do poslední zatáčky Abbey. Boxy a startovní rošt byly mezi Abbey a Woodcote a vozy byly na startu seřazeny ve formaci 4-3-4.

3. Závodu se zúčastnil velmi vznešený host

Na trať se přišlo podívat až 120 000 diváků, ale nejvzácnějším návštěvníkem byl král Jiří VI., který dorazil s královnou Alžbětou, princeznou Margaret a lordem a lady Mountbattenovými.

Je to jediný případ v historii, kdy se úřadující monarcha zúčastnil britského automobilového závodu.

4. Zúčastnil se thajský princ a švýcarský baron

Mezi 21 startujícími byl i princ Birabongse Bhanudej Bhanubandh (známý jako princ Bira), člen thajské královské rodiny a zkušený závodník. Dalším byl baron Emmanuel ‘Toulo’ de Graffenried – Švýcar, který vyhrál Grand Prix Velké Británie v roce 1949 (před začátkem Mistrovství světa).

Princ Bira se kvalifikoval ve svém Maserati na pátém místě, ale závod nedokončil kvůli nedostatku paliva. De Graffenried také odstoupil kvůli problémům s motorem.

5. Tři největší favorité měli příjmení začínající na „Fa“

Alfa Romeo nasadila starší model 158, ale stále šlo o vůz, který bylo těžké porazit. Tým angažoval tři největší esa: Giuseppe Farina, Luigi Fagioli a Juan Manuel Fangio – přezdívaní jako “Tři F”.

Tyto tři “fáčka” obsadili první tři místa na startu. Brit Reg Parnell byl čtvrtý. V závodě tato trojice rychle ujela zbytku pole složeného ze starších Maserati, ERA, Talbotů a Alt.

Po 70 kolech a více než dvou hodinách vyhrál Farina, který porazil Fagioliho o 2,6 sekundy. Fangio na pódium nedosáhl, protože musel odstoupit kvůli poruše olejového potrubí – pravděpodobně po nárazu do balíku slámy v zatáčce Stowe. Parnell tak doplnil čisté pódium pro Alfu Romeo.

6. Místní zvěř se dostala příliš blízko

Navzdory jasné výkonnostní výhodě měla Alfa štěstí, že dovedla tři ze čtyř vozů do cíle. Parnell totiž narazil do zajíce, kvůli čemuž se mu promáčkla kapota.

7. Průměrný věk jezdců byl 39 let

V současnosti je průměrný věk jezdců F1 kolem 27 let, ale tehdy to bylo 39 let.

Třem závodníkům bylo přes 50 let: Luigi Fagioli (51), Louis Chiron (50) a Philippe Etancelin (53). Dalším pěti bylo přes čtyřicet, a to včetně třiačtyřicetiletého vítěze Fariny.

Nejmladším jezdcem byl devětadvacetiletý Geoffrey Crossley, který byl o 12 let starší, než byl Max Verstappen při svém debutu.

8. Jazzový hudebník skončil jedenáctý

Není to vtip – známý jazzový hudebník Johnny Claes opravdu závodil. Lépe se mu však dařilo s jeho kapelou „Johnny Claes and the Clay Pigeons“ než na trati.

Claes se ve voze Talbotu kvalifikoval poslední, přičemž byl o 18 sekund pomalejší než Farina. V závodě ale dojel do cíle na 11. místě, se ztrátou šesti kol.

9. BRM předvedlo svůj vůz pouze před závodem

Britský tým BRM plánoval debut svého vozu V16 Type 15, ale kvůli technickým problémům vůz řízený zakladatelem týmu Raymondem Maysem odjel jen pár předváděcích kol.

Skutečný závodní debut se konal až o rok později, opět v Silverstone.

10. Stirling Moss byl v doprovodném závodě druhý

Legenda Stirling Moss sice vyhrál GP Velké Británie v letech 1955 a 1957, ale při premiéře šampionátu v roce 1950 závodil pouze ve vedlejším závodě 500cc.

Moss vyhrál rozjížďku, ale v hlavním závodě skončil druhý kvůli poruše motoru v poslední zatáčce. Aspoň měl možnost potkat krále…