Co je to Concordská dohoda a proč je důležitá pro budoucnost F1
Týmy začínají podepisovat nové smlouvy, které je za konkrétních podmínek zavazují k účasti ve formuli 1 do roku 2025. Sbírka takových smluv je známá jako Concordská dohoda. Určuje finanční dohody, ale také způsob, jakým se schvalují pravidla. Se svým podpisem jako první přišly McLaren, Ferrari, Willliams. Ve středu pak F1 oznámila, že dohodu podepsaly všechny týmy. Co to ale Concordská dohoda je a za jakých okolností vůbec vznikla?
Sbírka smluv známých jako Concordská dohoda, upravuje vztah tři zainteresovaných stran: pořadatele F1 Mezinárodní automobilové federace (FIA), držitele marketingových práv (dnes Libery Media) a samotných týmů F1.
První takové dohoda vznikla jako pomyslný mírový pakt mezi tehdejším prezidentem FIA (přesněji její sportovní divize FISA) prezidenta Jeana-Marie Balestre a týmy, jejich zájmy zastupovali Bernie Ecclestone a Max Mosley ve sdružení konstruktérů F1 (FOCA).
Název Concordská nese dohoda podle pařížského sídla FIA, Place de la Concorde, neboli Náměstí Svornosti. Shodou okolností ‘Concord’ v angličtině znamená také shoda, svornost nebo harmonie. První Concordská dohoda z roku 1981 přenesla práva vysílat formuli 1 v televizi na FOCA, tedy de facto Bernieho Ecclestona. Ostatní účastníci jednání tehdy neuměli vyhodnotit potenciál televizních práv, které jsou dnes jedním ze tři důležitých zdrojů příjmů.
Motivací dohody je také zavázat zúčastněné strany, zejména týmy, ke spolupráci na léta dopředu. Jedině tak se dají uzavírat atraktivní smlouvy s partnery a umožnit vstup nových týmů. Do té doby si týmy do velkých cen nastupovaly dle libosti. Dnes jsou k účasti smluvně vázány.
Concordská dohoda také řeší způsob, jakým se předkládají a navrhují změny pravidel šampionátu a hlavně distribuci peněz mezi týmy, takzvané prize money. Proto je vždy velmi těžké dohodnout nové smlouvy na další období. Současná Concordská dohoda podepsaná v roce 2013 totiž vyprší už letos. Liberty Media je veřejně obchodovatelnou firmou na newyorské burze, a tak je stabilita a jistota budoucnosti F1 pro držitele marketingových práv velmi důležitou.
Čína prezentovala autonomní “robotaxi”, chce konkurovat Americké dominanci
Po roce 1981 byly podepsány další Concordské dohody v letech 1987, 1992, 1997, 2009 a ta zatím poslední v roce 2013.
V letech 1997 a 1998 dosáhl Bernie Ecclestona na další důležitý milník, když dokázal přenést komerční práva z FOCA na svou vlastní společnost, dnešního předchůdce Formula One Management (FOM), kterou dnes vlastní právě Liberty Media. McLaren, Williams a Tyrell věděly, o co se Ecclestone pokouší, ale bez podpisu dohody nedostávaly peníze, a jejich absence nakonec donutila tři týmy svůj podpis připojit v roce 1998.
Po tomto období se změnila atmosféra vyjednávání. Jelikož už týmy nikdo jednotně nezastupoval tak, jako to prostřednictvím FOCA dělal Ecclestone, jednání se stala individuálními s každým týmem zvlášť. Od roku 2008 už přestala existovat společná Concordská dohoda a souhlasy byly stvrzeny individuálními smlouvami. Tak je tomu dodnes. V roce 2008 vznikla nová snaha týmu postupovat ve vyjednávání jednotně a založena byla Asociace týmů F1 FOTA. Hlavním lídrem bylo Ferrari, které v roce 2009 vedlo dokonce snahy o založení konkurenčního formulového seriálu Grand Prix World Championship (GPWC). Jenomže jakmile Ferrari dosáhlo v jednáních svého, podepsalo novou dohodu, ostatní týmy nechalo napospas osudu a FOTA se de facto rozpadla.
Byly podepsány nové smlouvy s platností do konce letošního roku 2020. Termínem na podpis dohod na nové období je srpen. Poslední dobou existovala obrovská napětí mezi týmy, které každý vyjednává podmínky sám pro sebe, včetně rovnoměrnější distribuce prize money.
Právě podepsané Concordské dohody mají platnost do roku 2025, což je značí také konec současné generace pohonných jednotek.