Co dělá pneumatika F1 v rychlosti 362 km/h

V Monze vozy tradičně dosahovaly nejvyšších rychlostí a Pirelli se při tom podívalo, co se dělo s pneumatikami.

1 Štítky: Pirelli Pneumatiky Zveřejněno 12. 09 2014 — Jan Pastorek

V Monze vozy tradičně dosahovaly nejvyšších rychlostí a Pirelli se při tom podívalo, co se dělo s pneumatikami.

Nejvyšší rychlost zaznamenal v Monze Daniel Ricciardo, při vyvezení se za soupeřem dosáhl rychlosti 362,1 km/h. Při této rychlosti se pneumatiky otáčí 2800krát za minutu neboli 50krát za sekundu. Při rotaci na ně působí významná odstředivá síla.

V Itálii sice jezdí vozy formule 1 s nejnižším přítlakem v celém kalendáři, přesto se při takové rychlosti ocitnou pneumatiky pod zátěží 1000 kilogramů. To je pochopitelně deformuje, jak ukazují následující obrázky.

pneu1  pneu2

Jak se pneumatika deformuje při kontaktu s vozovkou, znázorňuje červená čára na prvním obrázku. Druhý obrázek ukazuje deformaci horní části, která je jen 1% navzdory velké odstředivé síle.

Nejen na Monzu se Pirelli připravuje pomocí simulací. Pneumatiky roztáčí na rychlost odpovídající 450 km/h a simuluje nárazy do pevných překážek (obrubníků) v rychlosti 250 km/h.

Diskuse k článku

Napsat komentář