Co čekat od japonské Suzuky? Rozdílné strategie, chladné počasí i bitvu o každý bod

Tento víkend se formule 1 přesouvá do Japonska. Poslední dva závody se nesly v duchu těsných finišů, za které výrazně mohla strategie týmů. Suzuka by mohla být podobným podnikem. Týmy mohou vybírat ze stejných sad jako v Malajsii (tvrdá, střední a měkká). To znamená, že závod by mohl přinést různorodé strategie, stejně jako minulý víkend.…

Štítky: Preview Zveřejněno 5. 10 2016 — Marie Tomšíková

Tento víkend se formule 1 přesouvá do Japonska. Poslední dva závody se nesly v duchu těsných finišů, za které výrazně mohla strategie týmů. Suzuka by mohla být podobným podnikem. Týmy mohou vybírat ze stejných sad jako v Malajsii (tvrdá, střední a měkká). To znamená, že závod by mohl přinést různorodé strategie, stejně jako minulý víkend. Opět platí pravidlo, že v závodě musí být využita tvrdá sada.

V Malajsii se osvědčily měkké pneumatiky, ale v Japonsku bývá podstatně chladněji. Navíc zatáčky na Suzuce jsou náročnější a podílejí se na vyšším opotřebení. Týmy Mercedes a Ferrari nebyly spokojené s funkcí střední sady, ale na Suzuce by měla fungovat podstatně lépe, a to právě díky chladnějším podmínkám. Každopádně stáje budou mít během pátečních tréninků velké množství práce. Musí zjistit, které sady fungují nejlépe a tyto poznatky využít pro závod.

Některé týmy se opět mohou pokusit o alternativní strategie. Jednou možností je v kvalifikaci ušetřit nové sady, nebo postoupit do závěrečné části na střední specifikaci a na té pilot odstartuje. Chladnější podmínky vyhovují hlavně Mercedesu. Německý tým dokáže podstatně rychleji zahřívat pneumatiky, což ostatním týmům dělá problémy. Tento fakt se potvrdil i v Malajsii, kdy Mercedes a Red Bull nasadily tvrdé sady, ale Hamilton byl rychlejší.

Red Bull v Sepangu překvapivě získal první a druhé místo, proto jeho ambice nejsou vůbec malé. První a druhý sektor bude Red Bullu vyhovovat, tyto úseky jsou náročné hlavně na aerodynamiku. Poslední sektor klade vyšší nároky na motory. Rakouská stáj je oproti loňskému roku podstatně silnější. Dokazuje to i skutečnost, že Ricciardo ve čtyřech z posledních pěti závodů dokázal porazit alespoň jeden mercedes.

Naopak Ferrari vypadá, jako kdyby se vrátilo zpět v čase, konkrétně do dob Fernanda Alonsa. V kvalifikacích to nevypadá na lepší než páté místo a tempo v závodě také není nejlepší. Sebastian Vettel prožívá celkem smolné období. Od Velké ceny Evropy v červnu získal jen jedno pódiové umístění. Räikkönen na tom není o moc lépe. V posledních třech závodech skončil na čtvrtém místě.

Poslední stupně pro Räikkonena. Od té doby nejlépe čtvrtý

Poslední stupně pro Räikkönena. Od té doby nejlépe čtvrtý

V Japonsku se diváci mohou těšit na další díl souboje Force Indie, Williamsu a McLarenu. McLaren sice ztrácí větší množství bodů, ale strategie může zamíchat kartami. Navíc Fernando Alonso dokáže získat velké množství pozic na stratu. V posledních pěti závodech si polepšil o 29 míst.

Kvalifikace hraje hlavní roli. Jen výjimečně vyhraje pilot, který nestartoval z první řady. Pole position se nachází na vnější straně, což výrazně zvýhodňuje vítěze kvalifikace. Ovšem v uplynulých dvou letech vyhrál Lewis Hamilton, který startoval druhý. V obou případech porazil prvního Nika Rosberga.

Týmoví stratégové musí počítat se safety carem nebo jeho virtuální obdobou. Pravděpodobnost jednoho z nich je zde ještě vyšší než v Malajsii, kde byl aktivován celkem třikrát. Safety cary výrazně zkracují množství ztraceného času při zastávce v boxech, což dokáže zamíchat pořadím. Například v Malajsii pomohl Alonsovi porazit Hülkenberga, naopak připravil Buttona o boj o pátou příčku.

Ve středu pole je situace velmi vyrovnaná. V boji o čtvrté místo v Poháru konstruktérů není nic rozhodnuto

Ve středu pole je situace velmi vyrovnaná. V boji o čtvrté místo v Poháru konstruktérů není nic rozhodnuto

GP Japonska v číslech

Tento víkend bude Suzuka hostit svou dvaatřicátou Velkou cenu. Závod se uskuteční na slavné 5,8 kilometrů dlouhé trati, která bývá svědky tvrdých předjížděcích manévrů a dobrá kvalifikace má důležitou roli.

Od roku 1991 závod vyhráli pouze dva piloti, kteří nestartovali z první řady. Kimi Räikkönen v barvách McLarenu v sezoně 2005 ze sedmnácté pozice, o rok později Alonso s Renaultem po startu z pátého místa. Nejvíce závodů, ve kterých pilot startoval mimo první pětku, vyhrál právě Räikkönen. Podařilo se mu to celkem šestkrát.

Mistr světa sezony 2007 se před jedenácti lety postaral o jedno z nejslavnějších vítězství. Postupně se probojoval téměř celým startovním polem, v posledním kole předjel Giancarla Fisichellu a vybojoval první místo. Zatím žádnému pilotovi se nepodařilo tento kousek zopakovat. Pro Icemana to tento víkend bude start číslo 247. Překoná svého bývalého kolegu Davida Coultharda a v historických tabulkách se posune na sedmé místo.

Tento víkend také může ovlivnit statistiky Lewise Hamiltona. Má možnost získat své padesáté vítězství a sté stupně vítězů. Japonsko bude klíčové také pro Mercedes. V tomto závodě si může zajistit třetí vítězství v Poháru konstruktérů vřadě. Potřebuje porazit jen Red Bull, Ferrari z matematického boje vypadlo už v Malajsii.

V Malajsii to nevyšlo, druhou možnost má Mercedes v Japonsku

V Malajsii to nevyšlo, druhou možnost na Pohár konstruktérů má Mercedes v Japonsku

Přáním Sebastiana Vettela je zlomit poměrně nelichotivé skóre. Aktuálně má na svém kontě nejvíce závodů ve své kariéře bez zisku první řady, konkrétně 22. Z prvního místa startoval naposledy ve Velké ceně Singapuru 2015.

Daniel Ricciardo má na svém kontě nejvíce bodovaných pozicí v řadě. V první desítce se umístil v posledních dvanácti závodech. Zároveň dokončil čtyřiadvacet závodů v řadě. Více má jen Sergio Pérez, a to pětadvacet.

Romain Grosjean si v posledních dvou velkých cenách moc nezazávodil, odjel celkem sedm kol. V Singapuru i v Malajsii ho vyřadily problémy s brzdami. Jeho týmový kolega Esteban Guttiérrez na tom také není zrovna nejlépe. Ve své závodní kariéře bodoval jen jednou, a to sedmým místem v roce 2013 se Sauberem. V letošní sezoně pětkrát skončil na jedenáctém místě.

Čtěte dále: Foto: Ohlédnutí za Velkými cenami Japonska

Haasu se v posledních závodech nedaří. Přeruší bodový půst v Japonsku?

Haasu se v posledních závodech nedaří. Přeruší bodový půst v Japonsku?

Diskuse k článku

Napsat komentář