Co bude s Kvjatem dál? Toro Rosso jej musí přijmout zpět. Prozatím

Křivka jako Mount Everest se jednou provždy bude tyčit v životopise Daniila Kvjata. Výstup na jeho úplný vrchol mu zabral velmi krátkou dobu, a podobně dlouho může trvat i sestup. Ačkoli i po jeho nahrazení Pierrem Gaslym v dalších závodech, Kvjat nejspíš bude podepsán na rok 2018. Toro Rosso totiž nemá na výběr.

Štítky: Daniil Kvjat Toro Rosso Zveřejněno 27. 09 2017 — Josef Nekvinda

Nejdřív letmý vzestup a slibná budoucnost čekala na Daniila Kvjat počátkem roku 2014 při debutu v australském Melbourne. O to víc, že se tehdy devatenáctiletý Rus ihned zapsal do historie formule 1 jako nejmladší bodující pilot. Rok u Toro Rosso stačil na to, aby přesvědčil vedení Red Bullu k jeho povýšení do hlavní stáje. Jenomže od tohoto momentu jako by Kvjat ustrnul. Jeho do té doby raketově vyvíjející se kariéra začínala nabírat na pochybách, po nichž následoval už jen strmý pád. Nejdříve byl sesazen zpět do Toro Rosso na úkor podobně raketového vzestupu Maxe Verstappena. A nyní, po dalším roce a pár měsících navíc, už pro něho nezbylo místo ani tam. Znamená to definitivní konec Kvjata ve formuli 1?

S velkou pravděpodobností se dá říci, že nikoli. Je zřejmé, že tímto krokem, kdy Kvjata pro několik nadcházejících závodů v Toro Rosso nahradí Pierre Gasly, vedení stáje naznačuje angažování talentovaného Francouze pro sezonu 2018. Dalším vysvětlením takového jednání, byť trochu více oportunistickým, by mohla být skutečnost psychologického tahu ze strany týmu. Nechat Rusa po zbytek sezóny odpočinout a pomoci mu k restartu jeho kariéry. I když čistě racionálně by to byl, co si budeme povídat, dosti zvláštní způsob. Ovšem tak jako tak, Toro Rosso prakticky nemá jiného východiska, než nebohého Kvjat pro rok 2018 najmout zpátky.

Těch důvodů, proč by se tak mělo stát, je hned několik. Tím nejjasněji nabízejícím se, je praktická nemožnost angažovat pro sezonu 2018 jiného pilota mimo pole působnosti akademie Red Bullu. Jak je za ta léta známo, Toro Rosso nenajímá piloty „zvenčí,“ nýbrž zaměřuje se na výchovu pilotů pro hlavní stáj. I kdyby se proto potenciálně uvolnilo místo po Kvjatovi, spekulativně třeba pro Palmera, pak střízlivě vzato, není možné takovou dohodu dotáhnout do zdárného konce, a stáji nezbude, než sáhnout do vlastních řad. A na mysli teď nemáme Kvjata.

V teoretické rovině, kdyby Gasly získal sedačku pro sezonu 2018, stále zbývá jedno místo nezaplněné po odchodu Carlose Sainze do Renaultu. S podepsáním nové smlouvy o dodávce pohonných jednotek s Hondou se dá předpokládat tlak ze strany japonských motorářů, aby byl podepsán kontrakt s Nobuharou Matsušitou. Současným jezdcem formule 2 a šestým mužem celkového pořadí šampionátu. Tady by však Honda zároveň musela ohnout pravidla pro udělování super licence, jejíž získání je pro pilota, jenž se chce účastnit závodů F1, nezbytná. A ke smůle Toro Rosso, potažmo Red Bullu, ani ostatní mladí jezdci z akademie nemají super licenci na dosah.

To je dalším vodítkem pro znovupodepsání Kvjata. Z pohledu jeho samotného už se jen člověk ptá, proč by vlastně měl podepisovat? Jeho vyhlídky na sedačku u Red Bullu už jsou téměř nulové. Ani oslnit konkurenční týmy s Hondou v útrobách Toro Rosso rovněž nejsou příliš realistické cíle. I kdyby tedy nakonec Kvjat přece jen podepsal, rok 2018 by pak mohl být definitivně tím posledním. A třeba jen kvůli tomu, že byl příliš brzy povýšen a letmě vystoupal vzhůru, nebo špatnému načasování, okolnostem, kolísající formy. Kdo ví.

Diskuse k článku

Napsat komentář