Co brání Mercedesu návratu mezi elitu v Le Mans?
Šéf Stříbrných šípů Toto Wolff otevřeně mluvil o tom, proč se Mercedes nehrne do hypercarů v Le Mans.
Šampionát vytrvalostních závodů WEC zažívá zlaté časy, přičemž zejména jednoho závodu se chtějí účastnit snad všichni piloti a automobilky – ikonické 24hodinovky v Le Mans. V té nejvyšší třídě má zastoupení prakticky každá prestižní značka. K Porsche, BMW, Ferrari, Toyotě, Cadillacu, Isottě Fraschini, Peugeotu, Lamborghini a Alpine se letos přidal Aston Martin a v roce 2027 startovní rošt rozšíří také McLaren.
Jedna značka však chybí – Mercedes, který se naposledy na startu s prototypem objevil před 26 lety. Aktuálně závodí pouze v kategorii LMGT3. Wolff prozradil, že návrat mezi elitu budou zvažovat pouze za předpokladu, že se zruší pravidla balance of performance.
“24 hodin Le Mans je jedním z největších závodů na světě. Formule 1 je pro mě – samozřejmě, jsem zaujatý – to nejlepší, co existuje. Nejlepší jezdci, nejrychlejší auta, nejskvělejší tratě. Ale kdybych měl říct, co je hned za tím? 24 hodin Le Mans a Indy 500. A pro zasvěcené ještě 24 hodin Nürburgringu. To je pro mě absolutní vrchol.”
“Když zrovna nejsem na víkendu Formule 1, můžu sledovat závod v Le Mans prakticky celou noc. Sleduju živý přenos a některé jezdce znám osobně, takže mě to zajímá i z osobního hlediska,” pokračuje Wolff v podcastu Bloomberg Hot Pursuit.
Nehoda s fatálními následky a fiasko
V roce 1955 seděl za volantem 300 SLR Pierre Levegh a jednalo se o naprostou katastrofu s fatálními následky. Francouz kolidoval s jiným vozem, což jej katapultovalo do vzduchu. Nejen, že hororovou nehodu nepřežil on, ale také o život přišlo dalších 83 diváků, které zasáhly úlomky z auta. Tým se následně rozhodl ze sportu stáhnout. O 49 let později se odhodlali k návratu s Mercedesem CLR – ten měl ale aerodynamické problémy, kvůli kterým došlo ke třem nehodám, kdy se auta vznesla do vzduchu. Tentokrát však naštěstí bez tragédie.
“Jako Mercedes jsme to v minulosti už zkusili. Ale upřímně… nebylo to zrovna nejšťastnější období. V 50. letech jsme měli velmi vážnou nehodu, po které jsme odešli, a potom v 90. letech a na začátku tisíciletí některé naše prototypy doslova vzlétaly.”
Zavést rozpočtový strop a zrušit Balance of Performance
Rakušan dále zdůrazňuje, že se momentálně soustředí na formuli 1. Kromě toho závodí ve WEC s GT3 ve spolupráci s týmem Iron Lynx: “To je to, co chceme dělat. F1 oslovuje 99 % publika. Všechno ostatní je druhořadné. Nyní jsme s Mercedesem vstoupili do kategorie GT3. To vnímáme jako součást našeho zákaznického programu.”
“A pak je tu jedna malá poznámka ke všemu: My v Mercedesu jsme závodníci. Nemáme rádi BoP – neboli Balance of Performance. Nemáme rádi, když někdo posuzuje váš výkon, spotřebu energie, váhu, jezdecké schopnosti… Strávíte spoustu času, vynaložíte peníze a úsilí na vývoj nejrychlejšího auta – a pak vám někdo přidá deset kilogramů zátěže. To nechci. Chci prostě postavit to nejrychlejší auto. Formule 1 ukázala, jak by se to mělo dělat. Dejte nám rozpočtový strop. Udělejte to tak i jinde – dejte každému rozpočtový strop. Nesmíte utratit víc než – řekněme – 30 až 40 milionů. A v rámci těchto 30–40 milionů si můžete dělat, co chcete. Samozřejmě existují nějaká pravidla, ale nikdo nemusí blafovat během předsezónních testů nebo kvalifikaci. Je to čisté závodění.”
“Kdyby k něčemu takovému došlo, pak by Le Mans určitě bylo něco, o čem bychom uvažovali. Ale v současnosti – s BoP, kde úředníci rozhodují, jestli jste moc rychlí, a pak vám přidají deset kilogramů, nebo je vezmou někomu jinému – to pro nás teď není,” uzavřel Wolff.