Zapomenutý pionýr úspěchů Red Bullu: Christian Klien
V pátek oslavil své třicáté sedmé narozeniny Rakušan Christian Klien, který i přes pozdější start kariéry ihned prokázal talent ve formulových šampionátech. V sedmi mistrovstvích třikrát obsadil pozici v nejlepší trojce, což ho katapultovalo do sedačky Jaguaru a pak tehdy nově vzniklého týmu F1 Red Bullu.
Klien se narodil v rakouském městě Hohenems a jeho lásku k závodění odstartovalo setkání s legendárním Ayrtonem Sennou. Christian začal závodit až v pozdějším věku, a to konkrétně ve třinácti letech. Největší úspěchy a tituly slavil Klien hned při svých začátcích během motokárového závodění, kde dokonce dokázal ovládnout švýcarské mistrovství.
Od sezony 1999 však přišel přechod na formulové monoposty, a to konkrétně do BMW ADAC Junior Cup a následně BMW Adac Championship. Klien závodil v týmu Rosberg a hned ve svém druhém roce skončil celkově třetí. Rakušan dále závodil ve formuli Renault a formuli 3, její německou odnož v roce 2002 vyhrál. O rok později mu jen těsně unikl titul ve formuli 3.
V prosinci roku 2003 přišel pro Kliena zlom v jeho kariéře. Tehdy mladý pilot byl oznámen jako hlavní jezdec týmu Jaguar a vytvořil jezdeckou sestavu s velezkušeným Markem Weberem. Na tým udělal dojem během testů ve Valencii.
V první sezoně v královně motorsportu Klien potvrzoval, že je velice konzistentní jezdec, který nedělá zbytečné chyby. Maximem v sezoně 2004 nakonec bylo šesté místo, ale horší výsledky byly zapříčiněny především špatnými výkony celého týmu. Jaguar byl navíc po sezoně 2004 prodán společnosti Red Bull a zrodil se tak tým, který známe dnes. O sedačku v novém týmu soupeřil David Coulthard, Vitantonio Liuzzi a Christian Klien.
U Davida Coultharda nebylo téměř o čem diskutoval a bylo jasné, že on bude hlavním pilotem číslo jedna. Druhou sedačku dokázal nakonec vybojovat Klien a za vloženou důvěru se Red Bullu odměnil hned v prvních dvou závodech, kde získal body za sedmé a osmé místo. Red Bull i po těchto výsledcích začal pomalu uplatňovat politiku, kterou známe dnes, a to změny pilotů během sezony.
Klien byl po třech závodech nahrazen Vitantoniem Liuzzim, kterého dokázal v zimních testech porážet. Po čtyřech závodech ovšem došlo znovu ke změně a Klien byl zpět v roli hlavního jezdce. Tuto pozici si udržel i po zbytek sezony.
Sezona 2006 však byla v podání Kliena tragická a Rakušan byl doslova „zaježděn“ svým týmovým kolegou Couldhardem. Sebevědomí Klienovi rozhodně nezvedlo ani oznámení, že od sezony 2007 se k týmu připojí Mark Webber. Klien nakonec ani sezonu 2006 nedokončil a byl tři závody před koncem nahrazen Robertem Doornbosem.
Klien pak po jedné sezoně v roli testovacího jezdce v Hondy opustil formuli 1 a zaměřil se na sérii vytrvalostních závodů, kde dokázal obsadit třetí místo v legendárním závodu 24h Le Mans. Rakušan se však do F1 ještě jednou podíval, a to konkrétně v sezoně 2010 v týmu HRT, kde odjel tři závody. Po skončení této sezony však další nabídka nepřišla a Christian Klien v královně motorsportu nadobro skončil.
Diskuse k článku