Chladící vesta je v současnosti nepoužitelná, říká Ocon. Ještě letos si jezdci mohou vybrat

Koncepce chladícího systému, který v nedávné době FIA, je dle Estebana Ocona neslučitelná s užíváním.

Štítky: Esteban Ocon FIA Haas Zveřejněno 6. 03 2025 — Dominik Kovář

Pro letošní sezónu je zaveden nový chladící systém. Jedná se o vestu s integrovanými 48 metry hadiček, ve kterých bude proudit chladící směs, která má piloty ochránit před nesnesitelnými vedry, které panovalo například při GP Kataru 2023. K vestě je nezbytně nutný chladící box umístěn ve voze, který se postará o ochlazování a proudění samotné chladicí směsi.

FIA nedávno potvrdila, že nasazování tohoto systému bude povinné až od příštího roku. V roce 2025 si ještě piloti mohou zvolit, jestli chladící systém využijí, či nikoliv. Pokud se pilot rozhodne novinku nevyužít, kvůli potenciální výhodě bude do jeho monopostu instalováno půlkilové závaží.

Systém byl zkoušen při předsezónním testování v Bahrajnu a například Esteban Ocon z něj není příliš nadšený. Dle něj je chladící systém v současné podobě nepoužitelný.

“V tuhle chvíli nemůžeme použít chladící vestu,” řekl Ocon médiím v Bahrajnu. “Ty hadičky máte všude kolem, to je v pořádku. Ty hadičky máte vzadu, to je taky fajn. Ale na vašem boku je něco jako masivní tenisový míček.”

“Když to dáte na hrudník, přes pásy to bolí. Když to dáte dozadu, nevejdete se do sedadla. Když to dáte na stranu, nevejdete se do sedadla. Takže jo, momentálně nám to nefunguje, nebo alespoň to, co jsem zkoušel. A co jsem slyšel od ostatních pilotů, je to velmi podobné.”

“Je dobře, že nám FIA dokázala poskytnout řešení a něco vymyslet. Ale v tuto chvíli to nemohu použít –  alespoň já. Nemluvím za ostatní, ale za sebe a Ollieho (Bearmana). My to použít nemůžeme. Je to příliš velký. Víte, jak všude je sedadlo ve formuli 1 těsné. Tam, kde se všechny hadičky propojily, je to jako uzel hadiček a proto to je příliš velké.”

Aktuálně to tedy vypadá, že piloti většího vzrůstu mají s implementováním chladícího systému problému. FIA bude muset nyní s týmy úzce spolupracovat na tom, aby byl systém pro piloty co nejvíce přínosný.