Chce to příští rok úpravy, říkají piloti o Džiddě

Piloti formule 1 chtějí, aby se na okruhu Jeddah Corniche Circuit v Saúdské Arábii provedly změny a snížilo se riziko nebezpečí. Historicky první závod v zemi byl totiž poznamenán řadou nebezpečných momentů a incidentů.

Štítky: GP Saúdské Arábie Zveřejněno 8. 12 2021 — Vašek Štěpánek

Vůbec první Grand Prix Saúdské Arábie byla dvakrát přerušena a byla poznamenána řadou Safety Carů a virtuálních Safety Carů. Přerušen byl i závod formule 2, který byl po velké nehodě na startu zrušen už po pouhých pěti kolech.

Oba šampionáty by se do Saúdské Arábie měly vrátit v březnu příštího roku. I když většina jezdců chválila rychlou výstavbu celého komplexu, v průběhu víkendu panovaly obavy z nehod. Například Sergio Pérez ještě před víkendem očekával nebezpečné situace.

V závodě byl Mexičan poté jedním z pilotů, které vyřadila velké nehoda. V cíli závodu se poté většina jezdců shodla, že je v Džiddě potřeba provést několik změn a zlepšit tak úroveň bezpečnosti. Na vině je zejména velké množství slepých zatáček, které se projíždí ve velké rychlosti. Obavy u pilotů vzbuzuje nejen omezená viditelnost, ale také málo únikových zón.

„Byly tam červené vlajky kvůli tomu, že tam nebylo dost místa. Džidda je vzrušující trať, protože tam jsou vysokorychlostní zatáčky, ale řekl bych, že jsme až moc odkázáni na své schopnosti a zkušenosti a také na štěstí v době, kdy se něco pokazí.

V některých místech Saúdská Arábie připomíná japonskou Suzuku, což je nádherná trať, ale s betonovými zdmi kolem bychom na ní jezdit nechtěli. Tahle trať (v Džiddě) je zbytečně dlouhá a připadáte si na ni jako slepý,“ zhodnotil Vettel.

Jezdci Ferrari Charles Leclerc a Carlos Sainz se k Vettelovým slovům přidali, oba uvedli, že v Džiddě je rozhodně hodně prostoru pro zlepšení a je potřeba udělat pár změn. Trať údajně nabízí několik míst k velkým nehodám.

Pilot AlphaTauri Pierre Gasly se k průběhu závodu také nevyjádřil bez výtek. „Závod byl snad ještě horší, než jsem očekával. V jednu chvíli jsem si začal i říkat, že polovinu závodu odjedeme jenom za Safety Carem nebo virtuálním Safety Carem.

Myslím, že pro nás bude bezpečnější, pokud by se více ‚otevřeli‘ zatáčky. Nyní je tam hodně slepých míst a rohů, za které nevidíme, což není úplně správné. Uvidíme, zda se něco změní do doby, než sem přijedeme znovu.“

K problematice saúdskoarabského okruhu se vyjádřil také šéf McLarenu Andreas Seidl, ten je ale toho názoru, že rizika, která okruh představuje, jsou zvládnutelná. „Je jasné, že v prvních závodech je riziko o něco větší, protože neznáme danou trať. Upřímně si ale myslím, že tato rizika jsou zvládnutelná.“