Chaotický a dlouhý závod v Monaku těsně vyhrál Pérez

Po hořkém Španělsku si mexický závodník spravil chuť a dojel si pro první vítězství v ulicích Monte Carla. Charles Leclerc konečně dokončil závod a prolomil své domácí prokletí, doplatil ale na strategii. Po opožděném startu závod přerušila velká nehoda Micka Schumachera.

Štítky: GP Monaka Sergio Pérez Zveřejněno 29. 05 2022 — Vašek Štěpánek

Ještě před samotným víkendem byl pro závod v Monte Carlu avizován déšť. To se projevilo už před startem, kdy týmy měly připravené pneumatiky do přechodných i mokrých podmínek a pár minut před zahřívacím kolem se skutečně pár kapek objevilo.

Déšť následně zesílil, ředitelství závodu se rozhodlo odložit start o deset minut. Což šlo nazvat zvláštním rozhodnutím, neboť se hovořilo o blížících se horších podmínkách a tím i menší šanci na následný restart závodu. Před startem byly k vidění i zmatky ohledně pneumatik.

Obavy ze silnějšího deště se naplnily a brzy začalo v Monte Carlu hustě pršet. Start závodu tak byl opět odložen, a to konkrétně o 16 minut. Zahřívací kolo započalo za Safety carem, podobně jako v roce 2016.

Za zpomalovacím vozem se ale odjela jen dvě kola. V monackém knížectví se skutečně hodně rozpršelo a po opakovaných připomínkách pilotů byly vyvěšeny červené vlajky a všech dvacet vozů se muselo seřadit do krátké a úzké boxové uličky.

Po dlouhých 45 minutách se v Monaku opět závodilo, první dvě kola se odjela za Safety carem. Restart závodu si Leclerc pohlídal a začal okamžitě ujíždět svému kolegovi Sainzovi. Red Bully se začaly trápit s přetáčivým vozem.

Trať začala rychle osychat a někteří jezdci situace využili a zajeli ke svým mechanikům pro přechodné pneumatiky. Kvůli charakteristice okruhu v Monaku se ale nejednalo o kdoví jak velkou výhodu – například Gasly se zasekl v hustém provozu.

Lewis Hamilton byl prvním z lépe umístěných pilotů, kdo zajel do boxů pro přechodné pneumatiky a okamžitě z toho začal těžit, než se zasekl za Estebanem Oconem. Strategii pilota Mercedesu začali následně aplikovat i jezdci na prvním místech.

Brzy přišly do hry i pneumatiky suché a pořadí se pořádně promíchalo – vedení se najednou ujal Sergio Pérez před Sainzem a Verstappenem. Domácí Leclerc se při druhé vlně pit-stopů propadl na čtvrté místo a Russell se dostal před Norrise.

Ve 27. kole průběh závodu narušila velká nehoda Micka Schumachera v sekci u bazénu. Němec neustál přetáčivý smyk a narazil do bariér, čímž se mu rozpůlil monopost. Na trať vyjel Safety car a poté byl závod opět přerušen – bylo potřeba opravit poškozenou bariéru.

Před restartem obdrželi piloti nové pneumatiky – drtivá většina sáhla po středně tvrdých žlutých pneumatikách, ale Ferrari se spoléhalo na rychlejší opotřebení a svým jezdcům nasadilo nejtvrdší bílou sadu.

Sergio Pérez si s přehledem pohlídal restart, udržel vedení a začal pomalu ujíždět druhému Sainzovi. Pořadí se od dalšího restartu nijak zvlášť neměnilo. Fernando Alonso zašpuntoval pole a držel za sebou ostatní jezdce.

Rychlost pilota Alpinu skutečně nebyla dobrá – Španěl ztrácel na šestého Norrise v každém kole přes dvě sekundy, někdy i přes tři. Tím vznikla během pár kol mezera přes půl minuty. V tu samou chvíli tempo ztratil také Sainz a poté i Pérez.

Konec závodu se blížil, kvůli atakování tříhodinového limitu byla pro týmy klíčová časomíra, nikoliv odpočet kol a zhruba deset minut před koncem závodu začal Red Bull doplácet na středně tvrdé pneumatiky, zejména lídr závodu Sergio Pérez.

První čtveřice byla velmi blízko sebe a Carlos Sainz se neustále snažil najít recept na první místo, které držel pilot rudých býků. Snaha španělského pilota ve Ferrari hned dvakrát málem přinesla kolizi, až takhle to bylo těsné.

Nicméně, Pérez dokázal odolat velkému tlaku a proťal cílovou pásku na prvním místě! Pilot Red Bullu si tak dojel pro své první vítězství v ulicích Monte Carla. Na podium jej doprovodili Carlos Sainz a Max Verstappen.

Čtvrté místo získal Charles Leclerc, domácí hrdina v úvodní fázi vedl, doplatil ale na dvojitý pit-stop Ferrari… i tak je to poprvé, kdy Leclerc dokázal dokončit závod v domácím prostředí, kletba je tak nejspíše prolomena.

George Russell se opět umístil v elitní pětce před Landem Norrisem a sedmé místo udržel Alonso před Hamiltonem. Ocon cílovou pásku proťal na devátém místě, kvůli penalizaci ale spadl do hloubi pole – devátý tak byl klasifikován Bottas a desátý Vettel.