Chaos v Alpine: Oakes je čtvrtým vyhozeným šéfem od přebrandování týmu
Renault se do formule 1 vrátil v roce 2016, od té doby měl sedm šéfů, z toho čtyři se ve vedení prostřídali za poslední čtyři roky.
Fréderic Vasseur, Cyril Abiteboul, Marcin Budkowski / Davide Brivio, Otmar Szafnauer, Bruno Famin, Oliver Oakes a Flavio Briatore – to je sedm “statečných”, přičemž pět jich bylo nemilosrdně popraveno a jeden rezignoval kvůli rodinným problémům.
Návrat do F1 v roce 2016
Renault se v roce 2016 vrátil na startovní rošt, přičemž se k nim připojil i Fréderic Vasseur, který se v polovině sezony stal šéfem týmu. Tehdy spolupracoval s výkonným ředitelem Cyrilem Abiteboulem. Jejich cílem bylo dostat staronový tovární tým na výslunní.
Nicméně vztahy mezi Vasseurem a Abiteboulem začaly být napjaté především kvůli tomu, že se neshodovali ve vizích ohledně budoucnosti a vedení stáje. Na konci sezony tak došlo ke vzájemné dohodě a s okamžitou platností byla smlouva ukončena.
Následující rok otěže nad stájí z Enstone přebral Cyril Abiteboul. Ani pod jeho taktovkou však nepřišlo výrazné zlepšení. Ačkoliv Abiteboul ve funkci vydržel nejdéle – tři roky -, tak na konci sezony 2020 se musel poroučet, protože nesplnil nastavený cíl. Tým měl totiž teoretickou šanci umístit se mezi nejlepšími třemi, ale nakonec se musel spokojit s pátou příčkou.
Přebrandování týmu v roce 2021 – čtyři šéfové za čtyři roky
Do sezony 2021 vstoupil tým už pod novým názvem Alpine, což je značka vyrábějící sportovní vozy spadající pod Renault. Alpine zvolilo netradiční strukturu vedení a v čele tak byli hned dvě osoby – závodní ředitel Davide Brivio a výkonný ředitel Marcin Budkowski, přičemž jako šéf týmu byl spíše označován Brivio.
Jenže ani jeden si svou roli příliš dlouho neužili, protože dostali padáka, aby už v lednu 2022 je nahradil Otmar Szafnauer. Než se ale pořádně stihnul rozkoukat, tak se po 17 měsíčním stintu musel loučit. Jeho začátky vypadaly velmi slibně a nic nenaznačovalo, že by mělo dojít ke změně. Alpine se v roce 2022 umístil v Poháru konstruktérů za “svatou trojící” Red Bull, Mercedes a Ferrari na solidním čtvrtém místě.
Jenže v následujícím ročníku došlo k výraznému poklesu formy a Alpine se propadl na šesté místo. Szafnauerově reputaci nepomohla ani nechvalně proslulá aféra ohledně neexistující smlouvy Oscara Piastriho. To pravděpodobně přispělo k tomu, že po červencové Grand Prix Belgie se jejich cesty rozešly.
Novým šéfem týmu byl jmenován Bruno Famin. Přestože původně měl být šéfem jenom dočasně, tak kvůli nedostatku alternativ ve funkci setrval, přesto jeho působení mělo poměrně jepičí život. Po roce musel předat žezlo Oliveru Oakesovi.
Situace u nejmladšího šéfa týmu F1 je trochu odlišná než u výše zmíněných. Pod jeho vedením Alpine vloni zejména na konci sezony zářil. Byť je letos jejich forma tristní, nic nenasvědčovalo tomu, že by se nad ním měly stahovat mračna. To se ani nestalo. Podle slov Flavia Briatoreho nepanovaly mezi oběma stranami žádné spory. Oakes totiž nebyl vyhozen, sám se rozhodl rezignovat poté, co byl jeho bratr zatčen. Díky odstoupení Oakese formule 1 zažila drobné Déjà vu, protože jeho povinnosti přebral Flavio Briatore, který Renault vedl v mistrovských letech 2005 a 2006.
Jméno | Funkční období |
---|---|
Fréderic Vasseur | 2016 |
Cyril Abiteboul | 2017-2020 |
Davide Brivio | 2021 |
Otmar Szafnauer | leden 2022 - červenec 2023 |
Bruno Famin | červenec 2023 - červenec 2024 |
Oliver Oakes | červenec 2024 - květen 2025 |
Flavio Briatore | květen 2025 - ? |