Chameleoni F1: Od Jordanu až po Aston Martin
Už počínaje sezonou 2021 vstoupí do F1 formálně nový tým – Aston Martin, který vzejde ze současného Racing Pointu. Britská automobilka se tak do šampionátu vrátí po 61 letech absence. Ve skutečnosti jde ale o stáj, která v královně motorsportu působí už pořádnou řádku roků…
Základy stejnojmenné stáje totiž položil už v roce 1991 Eddie Jordan, který vybudoval tým sídlící nedaleko britského Silverstone. Právě v Jordanu debutoval v belgické GP téhož roku jistý Michael Schumacher… Jordan byl rovněž známý jasně žlutým zbarvením, jeho vozy nasbíraly do sezony 2005 čtyři výhry, 19 umístění na stupních vítězů. Nejlepší byla sezona 1999, kdy Heinz-Harald Frentzen skončil celkově třetí v Poháru jezdců.
Kvůli finančním potížím, do kterých se tým postupně dostával, byl před sezonou 2006 prodán za 60 milionů dolarů společnosti Midland, která pod názvem Midland MF1 Racing a ruskou licencí převzala místo po Jordanu. Nula bodů a předposlední místo v Poháru konstruktérů však vedly k další změně majitele, kterým se stala nizozemská automobilka Spyker. Ta však v šampionátu vydržela rovněž jen rok, přestože měla smlouvu s aerolinkami Etihad Airways ze Spojených arabských emirátů.
V říjnu 2007 tak nastoupil z pozice nového majitele indický podnikatel Vidžaj Mallya, který Spyker odkoupil za 88 milionů dolarů. Od roku 2008 se tak začala psát úspěšné éra stáje Force India, která přešla pod indickou licenci, byť stále využívala původní zázemí Jordanu.
Zpočátku to na úspěchy nevypadalo, ale od GP Belgie 2009, kde získal Giancarlo Fisichella bez přehánění senzační druhé místo, šla forma pomalu nahoru. Od počátku nové turbo éry tým stabilně bojoval ve středu jezdeckého pole a sem tam dokonce dosáhl i na stupně vítězů, v roce 2017 získala Force India celkové čtvrté místo v Poháru konstruktérů.
Problémy nastaly, když se provalilo, že Mallya je zadlužený a své dluhy nesplácí. Před Grand Prix Maďarska 2018 tak byl tým z rozhodnutí vrchního londýnského soudu uvalen do nucené správy poté, co byl Mallya už dříve definitivně odvolán z jeho vedení. Paradoxně právě tehdy začala transformace do Aston Martonu. Tým totiž pod svá křídla přijalo konsorcium investorů v čele s Lawrencem Strollem, jehož syn Lance se trápil ve slabém Williamsu. Pod novým názvem Racing Point Force India tým mohl dokončit sezonu, po které se stal Racing Pointem, už s Lancem jakožto kolegou druhého jezdce Sergia Péreze.
Pozici Mallyi zaujal právě Lawrence Stroll, kanadský byznysmen, který rovněž investoval do britského Aston Martinu poté, co automobilka přiznala potíže s penězi. Stroll poslal do Astonu finanční injekci a odkoupil 20 % podílu, také zajistil minimálně čtyřletou sponzorskou dohodu mezi Aston Martinem (jehož logo zmizí z vozů Red Bullu, které doteď sponzoroval) a Racing Pointem.
Fakticky tak Racing Point nezmizí, jen se přejmenuje a přemaluje, jak to tato stáj za svoje působení v F1 zažila už mnohokrát… teď se ale navíc poprvé od éry Jordana dočká opět i britského majitele.
Domluveno: Racing Point se může jmenovat Aston Martin přinejmenším 10 let