Automobilist.com

Když Carlos Reutemann testoval Ferrari F2004… v 62 letech!

Dokáže člověk v 62 letech uřídit novodobý monopost formule 1? Historie ukazuje, že ano! Dnes, v neděli 8. prosince, je to přesně patnáct let od návratu Carlose Reutemanna zpět do závodního kokpitu. Argentinec tehdy dostal příležitost projet se ve Ferrari F2004 na testovacím okruhu ve Fioranu.

Štítky: Carlos Reutemann Ferrari Historie Zveřejněno 8. 12 2019 — Lukáš Podstata

Carlos Reutemann, celým jménem Carlos Alberto Reutemann, je bývalý pilot Brabhamu, Williamsu, Ferrari a Lotusu. Reutemann je původem z části Argentinec a z druhé části Ital. Často byl také oslovován přezdívkou „Lole“, což je argentinská zkomolenina pro vepře, které často jako dítě musel na rodinné farmě krmit. S přezdívkami to měl vůbec zajímavé, jak vysvětlíme dále.

Jeho závodní začátky před formulí 1 jsou spojovány se stájí Brabham. V tomto týmu závodil v rámci evropské formule 2 od sezony 1970. Reutemann na sebe hned v premiérovém závodě dokázal upozornit, i když ne příliš pozitivně… V prvním kole na Hockenheimu totiž způsobil hromadnou havárii a kolidoval mimo jiné s Jochenem Rindtem – který se v té samé sezoně stal posmrtným mistrem světa formule 1. Tehdy bylo běžné, že piloti startovali vyjma formule 1 také v nižší sérii. Rindt Loleho počínání komentoval následovně: „Ten Indián by se měl vrátit zpět do pralesa, odkud přišel!“ A další přezdívka byla na světě…

Ovšem Reutemann i přes tyto problémy dokázal v závodě skončit na čtvrtém místě. Další ročník už byl nad jeho síly pouze Ronnie Petterson, Reutemann se tak stal vicemistrem.

Před sezonou 1972 prohlásil tehdejší šéf týmu Brabham Bernie Ecclestone, že se rozhodl angažovat mladého Reutemanna, který vytvoří jezdeckou sestavu společně s veteránem Grahamem Hillem. Stejně jako v prvním závodě ve formuli 2, tak i ve formuli 1 na sebe Reutemann strhl obrovskou pozornost. Tentokrát ovšem ne kvůli nehodě, ale díky tomu, že se Argentinci podařilo získat v kvalifikaci pole position. Tento počin se do té doby povedl pouze Mariovi Andrettimu. Závod ovšem kvůli špatné strategii dokončil Reutemann „až“ na sedmé pozici.

Carlos Reutemann a Carlos Pace v týmu Brabham.

Sezona 1973 přinesla Argentinci dvě postavení na stupních vítězů a celkové sedmé místo v pořadí jezdců. Pro sezonu 1974 byl monopost Brabham BT44 navržený slavným designérem Gordonem Murrayim, který se podílel i na silničních vozech McLarenu, a to znamenalo obrovské zlepšení na všech frontách.

Tým skončil na celkovém pátém místě v Poháru týmů. Samotný Reutemann dokázal zvítězit ve Velké ceně Jižní Afriky, Rakouska a Spojených států amerických. Carlos mohl slavit své první vítězství ve formuli 1 už během domácí Velké ceny Argentiny, ovšem nakonec skončil až na sedmém místě, protože chvíli před koncem mu začal stávkovat motor a v posledním kole došlo palivo!

„Už jsem si představoval ten jásot domácích fanoušků,“ smutnil tehdy Carlos, který také vyjádřil své obavy, že v Argentině už třeba nikdy nebude mít šanci vyhrát. A bohužel pro něj měl pravdu. Útěchou mu bylo alespoň, to, že britský tisk mu tehdy namísto Lole nebo Indiána přezdíval Big Carlos
– Velký Carlos.

Nejlepší ročník v Brabhamu nastal v roce 1975. Celkem šest pódiových umístění a konečné třetí místo v Poháru jezdců jsou toho jasným důkazem. Pro další sezonu se tým Brabham rozhodl přejít k dodavateli motorů Alfa Romeo.

Jak se ukázalo, nejednalo se o dobrý tah, protože spolehlivost těchto motorů byla opravdu na velmi špatné úrovni. Po sedmi Reutemannových odstoupeních a pouze jednom umístění na bodované příčce požádal Argentinec o rozvázání smlouvy a podepsal ještě na zbývající závody ročníku 1976 u Ferrari, které hledalo náhradu za zraněného Nikiho Laudu. Štace ve Ferrari ovšem nebyla příliš dlouhá, protože trvala pouze dvě celé sezony. Během nich si Argentinec připsal celkem pět vítězství a dvojici tvořil nejdříve s Nikim Laudou a později s Gillesem Villeneuvem.

Reutemann během GP Monaka 1978.

Poté Reutemann odešel „na skok“ do Lotusu. V tomto týmu strávil pouze jednu sezonu. První polovina se nesla ve výborném duchu, protože Argentinec získal čtyři pódiová umístění z prvních sedmi závodů. Druhá část sezony byl ovšem katastrofa. Pět odstoupení ze šesti závodů nejspíše zapříčilo poslední přesun v rámci formule 1 a tentokrát do týmu Franka Williamse.

Hned v první sezoně se ve Williamsu stal opět konkurence schopným díky monopostu FW07. Úvodní závody tomu ovšem nenasvědčovaly. Z prvního a druhého závodu totiž musel Argentinec odstoupit a nejspíše se obával dalšího promarněného roku. Poté se ale karta obrátila a přišlo několik pódiových umístění a vítězství během Velké ceny Monaka.

V sezoně 1981 dokonce Reutemann bojoval o mistrovský titul společně s Nelsonem Piquetem. V 17 kole posledního závodu v Las Vegas, kde se mělo rozhodnout o titulu mistra světa, předjel Piquet Reutemanna, a to nakonec znamenalo, že mistrem světa se stal Piquet a na Argentince „zbylo“ druhé místo. Po závodě evidentně skleslý Carlos prohlásil, že mu vyskakovaly rychlosti a úplně přišel o čtvrtý rychlostní stupeň. Šance na titul mu tak proklouzla mezi prsty…

Nikdo ovšem neočekával, jak se vyvine Carlosův konec kariéry ve formuli 1. Argentinec měl pokračovat ve Williamsu i v sezoně 1982. To se také stalo a Reutemann hned v prvním závodě skončil na druhém místě. Ovšem Válka o Falklandy a kvůli ní napjaté vztahy mezi Spojeným královstvím a Argentinou znamenaly, že Velký Carlos se rozhodl od týmu a celého seriálu distancovat a skončil.

Alespoň to tak tvrdil. Později však hlavní konstruktér Williamsu Patrick Head řekl, že Válka o Falklandy byla nejspíše jen záminka a důvod viděl někde úplně jinde. „Už v tom neměl žádné srdce.“

Nicméně po ukončení kariéry se Reutemann stal politikem, takže možná na tom přece jen bylo. Carlos byl guvernérem Santa Fe v letech 1991 až 1995 a 1999 až 2003. A právě pak přichází rok 2004. Carlos byl jeho bývalým týmem Ferrari, se kterým získal 12 výher, pozván do Fiorana, kde během rozhovorů vešla na světlo světa možnost projet se v monopostu F2004.

Tehdejší 62letý Reutemann tuto nabídku neodmítl, nasadil si helmu se svým zbarvením a dokončil celkem 17 kol, který pozdě nazval nezapomenutelným zážitkem. „Chci poděkovat celému Ferrari za organizaci jízdy, přestože jsou prázdniny. Cítil jsem spoustu emocí a užil si to. Auto je působivé, hlavně co do výkonu motoru. Je to úplně něco jiného, než co jsem řídil kdysi já. V televizi se mohou moderní vozy F1 zdát snadné na řízení, ale poté, co jsem si to vyzkoušel, mohu říci, že to tak rozhodně není.“

Reutemann zpět v kokpitu Ferrari.

Diskuse k článku

Napsat komentář