Cadillac oficiálně potvrzen jako jedenáctý tým. Horký kandidát Herta angažmá částečně “odmítá”!

General Motor dostal zelenou pro vstup Cadillacu do formule 1. Příští rok tedy bude startovní listina obsahovat 11. týmů, což je nejvíce od sezony 2016. Koho nováčci angažují?

Štítky: 2026 Cadillac GM Zveřejněno 9. 03 2025 — Bára Goldmannová

Jedenáct týmů bylo na soupisce naposledy před 10 lety. Tehdy ještě závodil skomírající tým Manor a debutoval nováček z Ameriky, Haas.

Podle pravidel je však ve formuli 1 místo pro dvanáct týmů. Byť se již objevila spousta zájemců, pokaždé jejich snaha ztroskotala na tom, že aktuální stáje nestály o další soupeře.

Nicméně po americké stáji se stala dalším úspěšným uchazečem o místo v královně motorsportu druhá americká značka, a to Cadillac z koncernu General Motors.

Od loňského listopadu média průběžně informovala o vývoji situace. Nejprve musel dostat zelenou návrh toho, že bude na startu o dva monoposty více, což se stalo. Posléze musel projít výběrovým řízením právě General Motors, který už buduje novou továrnu na výrobu motorů. Továrním týmem se chtějí stát do roku 2030, do té doby budou po Haasu a Sauberu třetím zákazníkem Ferrari.

Cadillac připravuje továrnu pro výrobu svých motorů

 

Zatímco Vstup Andrettiho byl zamítnut, společnost TWG Motorsport dostala zelenou. Generální ředitel šampionátu Stefano Domenicali uvedl: “Jak jsme řekli v listopadu, závazek General Motors přivést tým Cadillac do formule 1 byl důležitou a pozitivní demonstrací vývoje našeho sportu. Chci poděkovat GM a TWG za jejich konstruktivní spolupráci v průběhu mnoha měsíců a těším se na přivítání týmu na startovním roštu od roku 2026, což bude pro formuli 1 další vzrušující rok.”

Do čela týmu byl na konci loňského roku jmenován bývalý šéf Manoru Graeme Lowdon, který stojí za angažováním zvučných jmen do svých řad jako Pat Symonds nebo bývalý vedoucí motorářského oddělení Renaultu Rob White.

“Nemohu být pyšnější na úsilí, které dosud celý tým Cadillac vynaložil,” pochvaluje si  Lowdon. “Toto oznámení je dalším krokem k tomu, abychom se dostali na startovní rošt, a pokračuje v našem úsilí směrem k vybudování plnohodnotného továrního týmu. Během dlouhého a důkladného procesu podávání žádosti jsme nikdy neztratili tempo v plánování ani víru v naše poslání. Nemůžeme se dočkat, až budeme závodit a poskytneme fanouškům nový tým, kterému budou moci fandit.“

“Dnešek je přelomovým okamžikem a jsem hrdý na to, že mohu vést federaci v tomto progresivním kroku pro šampionát. Rozšíření šampionátu o 11. tým v roce 2026 je milníkem. GM/Cadillac přináší novou energii, která je v souladu s novými pravidly FIA pro rok 2026 a  otevírá vzrušující éru tohoto sportu. Přítomnost týmu Cadillac v paddocku bude inspirovat budoucí piloty a fanoušky. Jejich vstup posiluje naši misi posouvat hranice motorsportu na nejvyšší úroveň,” uvedl prezident Mezinárodní automobilové federace Muhammed ben Sulayem.

Generální ředitel TWG Motorsports Dan Towriss prozradil, že po vytvoření “pevných základů pro mimořádný vstup do F1” a následném schválení vstupu nezpomalují. Nadále rozšiřují své zázemí, zdokonalují nejmodernější technologie a pokračují v sestavování špičkových talentů. Momentálně pracuje na vývoji nového vozu přes 300 zaměstnanců.

Herta kandidátem. Proč by odmítal?

S jednou ze sedaček je spojován americký talent závodící v zámořské sérii Colton Herta. Čtyřiadvacetiletý závodník byl již v minulosti v hledáčku týmů formule 1. V roce 2021 o jeho služby usilovala Alfa Romeo (dnes Sauber), kde měl být pro následující sezonu týmovým kolegou Valtteriho Bottase. Podle Maria Andrettiho měl být během testů na simulátoru rychlejší než tehdejší dvojice Kimi Räikkönen a Antonio Giovinazzi. Následně se s McLarenem zúčastnil prvních tréninků na GP USA a GP Brazílie. Přes jeho působivé výkony ale k dohodě nikdy nedošlo.

Nyní se opět spekuluje o jeho možné budoucnosti ve formuli 1, tentokrát právě s Cadillacem. Co k této možnosti řekl Lowdon? “Existuje spousta velmi talentovaných jezdců, kteří jsou stále k dispozici. Nemohli jsme být na trhu jezdců, dokud nebyl vstup potvrzen. Když je nyní to potvrzeno, můžeme s tím pokročit.”

Devětapadesátiletý Brit ujišťuje, že ačkoliv zatím nemají žádný konkrétní termín pro oznámení pilotů, své jezdecké složení odhalí “včas”. “Určitě budeme angažovat závodníky na základě jejich hodnot.”

Lowdon nevidí důvod, proč by neměli v budoucnu angažovat americké jezdce, když jsou americkým týmem se sídlem v USA.

Sám Herta však spekulace bagatelizuje, protože nevidí důvod, proč by měl odcházet ze série, ve které se mu tak daří.

“Odešel bych od skvělé skupiny lidí, se kterými opravdu rád pracuji, takže to pro mě není zaručená věc. Není to jednoduché rozhodnutí ve stylu: ‘Dobrá, uvidíme se později.’ Vzdal bych se možnosti, že bych s nimi zase někdy pracoval.”