Cadillac dostal zelenou! Proč ale byla zamítnuta žádost Andrettiho?

V roce 2026 se startovní rošt rozroste o další dvě volná místa díky příchodu Cadillacu. Jaké jsou ale důvody zamítnutí Andrettiho, když výrobce luxusních vozů dostal zelenou?

Štítky: Andretti Cadillac General Motors Zveřejněno 27. 11 2024 — Bára Goldmannová

Syn legendárního Maria Andrettiho, Michael, se snažil vstoupit se značkou Cadillac do formule 1. FIA sice v červenci loňského roku žádost odsouhlasila, nicméně vedení F1 ani vedení současných týmů F1 nepřesvědčil natolik, aby přijali dalšího soupeře mezi sebe, jelikož by údajně nezvýšil hodnotu či sportovní úroveň šampionátu.

“Nejvýznamnější přínos nového účastníka spočívá v tom, aby byl konkurenceschopný. Nevěříme, že by byl žadatel konkurenceschopným účastníkem,” stálo tehdy ve vyjádření FOM.

Byť v příští sezoně bude na startovní listině 10 týmů, tak už je jisté, že o rok později bude o jednoho účastníka a dva nováčky více. Kromě Audi, které převezme Sauber, rozšíří soupisku nováček z Ameriky. Cadillac, jenž je součástí koncernu General Motors, dostal v pondělí zelenou.

“Formule 1 dnes oznámila, že dosáhla s General Motors zásadní dohody o podpoře dostat GM/Cadillac coby 11. tým na rošt formule 1 v roce 2026,” stojí v oficiálním prohlášení šampionátu. Zdůrazňují, že možnost vstupu důkladně s GM a jeho partnery z TWG Global probrali: “V průběhu letošního roku dosáhli provozních milníků a dali jasně najevo svůj závazek označit jedenáctý tým GM/Cadillac a že GM vstoupí jako dodavatel motorů později. Formule 1 proto s potěšením pokračuje v tomto procesu podávání žádostí a včas poskytne další aktuální informace.”

Druhý americký tým podporovaný koncernem General Motors bude zpočátku zákaznickou stájí, přičemž bude nejspíše odebírat agregáty od Ferrari nebo Hondy, než v roce 2028 přejde na vlastní pohonné jednotky. Základním kamenem by měl být současný projekt Andretti Global s továrnou v Silverstone.

Prezident Liberty Media Greg Maffei podotýká, že přijetí dalšího týmu ze Spojených států přispěje na popularitě formule 1 – navíc, když se jedná o výrobce luxusních automobilů: “Vzhledem k plánům formule 1 na další růst v USA jsme vždy věřili, že přivítání působivé americké značky, jako je GM/Cadillas na startovní rošt, a GM coby budoucího dodavatele motorů, by mohlo tomuto sportu přinést další hodnotu a zájem.”

Mafrey dále vyzdvihuje připravenost GM/Cadillacu, což je pro ně velmi důležité a pomohlo to k dalšímu procesu přijmutí na soupisku. Jeho slova potvrzuje prezident a generální ředitel F1 Stefano Domenicali: “Závazek společností General Motors a Cadillacu k tomuto projektu je důležitým a pozitivním důkazem vývoje našeho sportu. Těšíme se na pokrok a růst této přihlášky, protože jsme si jisti, že zúčastněné strany budou plně spolupracovat a podporovat se.” Načež navazuje prezident FIA Mohammed Ben Sulayem, který ujišťuje, že skutečně budou všechny strany spolupracovat na hladkém průběhu celého procesu.

V General Motors jsou si vědomi toho, že “jakožto vrcholová soutěž motorsportu vyžaduje inovace  a dokonalost, které posouvají hranice.”, a příležitosti, být součástí takovéto série, si váží. Stejně tak generální ředitel divize motorsportu TWG Global Dan Towriss uvedl, že sestavují špičkový tým, který bude ztělesněním americké inovace.

Jaké jsou důvody přijetí Cadillacu a odmítnutí Andrettiho?

GM hraje do karet fakt, že si stihli už pod svá křídla natáhnout zvučná jména jako je Pat Symonds, jenž bude mít pozici technického poradce, nebo bývalý šéf techniky motorů Rob White, který se stal provozním ředitelem. Než byl povýšen, tak u Francouzů působil dlouhých 13 let jako technický ředitel. Kromě něj ulovil Cadillac také další zaměstnance Alpine – technického ředitele Nicka Chestera a vedoucího divize aerodynamiky Jima Tomlisona.

“Jsem rád, že mohu oznámit, že právě začínám u Andretti Global jako provozní ředitel,” napsal Angličan na sociální síti LinkedIn. Přesvědčilo ho především to, čeho GM doposud dosáhlo, a “těším se na výzvu, která mě čeká.”

Dalším důvodem jsou také změněné rámcové podmínky projektu GM/Cadillac, které byly zkrátka pro formuli 1 mnohem atraktivnější. Američané si také získali sympatie FIA tím, že se bude v budoucnosti jednat o tovární tým, zatímco stáj Andrettiho by byla pouze zákaznická.

Zajímavé je, že ve třístránkovém dokumentu FOM ke vstupu GM/Cadillacu nebyla ani zmínka o Andrettim. Jediným odkazem tak může být zmínka o parterech TWG Global, které převzalo Andretti Global. Přesto nevyjde Mario Andretti naprázdno. Mistr světa z roku 1978 byl totiž jmenován do role ředitele v představenstvu.

“Mojí první láskou byla formule 1, a i o 70 let později je paddock mým šťastným místem. Jsem naprosto nadšený z Cadillacu, formule 1, Marka Waltera a Dana Towrisse a že jsem ještě v tomto stádiu života součástí – musím se štípnout, abych se ujistil, že nesním.”

Na sociální síti X dodal: “Tým Cadillac F1 se skládá ze silné skupiny lidí, kteří neúnavně pracují na stavbě amerického továrního týmu. Velmi si vážím tvrdé práce, kterou odvádí, a gratuluji všem zúčastněným k tomuto dalšímu významnému kroku. Fandím vám!”