Bývalý šéf McLarenu prolomil mlčení: F1 chybí pokora a ochota učit se od jiných

Martin Whitmarsh, bývalý šéf McLarenu, který v F1 už nějakou dobu nepůsobí, na konferenci FIA zavzpomínal a zhodnotil, co tomuto odvětví chybí. Podle něho je to hlavně schopnost integrace s ostatními sporty. Whitmarsh po svém odchodu z formule 1 jako by zmizel z dohledu. Není se co divit, natrvalo prchl za Atlantik, kde po něm a jeho zkušenostech…

Štítky: F1 FIA Martin Whitmarsh Zveřejněno 22. 06 2016 — Josef Nekvinda

Martin Whitmarsh, bývalý šéf McLarenu, který v F1 už nějakou dobu nepůsobí, na konferenci FIA zavzpomínal a zhodnotil, co tomuto odvětví chybí. Podle něho je to hlavně schopnost integrace s ostatními sporty.

Whitmarsh po svém odchodu z formule 1 jako by zmizel z dohledu. Není se co divit, natrvalo prchl za Atlantik, kde po něm a jeho zkušenostech sáhl jachtařský tým, jehož je teď generálním ředitelem. Svou účastí na sportovní konferenci pod hlavičkou FIA konající se v Turíně se nicméně k fenoménu F1 rád vrátil. Pochopitelně se nevyhnul srovnání obou sportovních odvětví. Natolik odlišných, až by někdo mohl namítnout, že nelze porovnávat hrušky se švestkami.

Jde. Martin Whitmarsh to ví a o své poznatky se podělil.

Největší rozdíl shledává v samotném přístupu lidí. Pochopitelně. Za vším hledej člověka. Ti v jeho současném zaměstnání jsou ale prý až neskutečně pokorní a ochotní se přizpůsobovat a hledat inovativní prvky v jiných oblastech, jako například ve formuli 1. Opačně to prý až tolik neplatí a právě na to královna motorsportu doplácí. „Byl jsem překvapen, jak ti lidé byli zapálení, ochotní se dozvědět něco o F1 a poučit se z ní. V motorsportu někdy tento pokorný přístup a ochota učit se z jiných odvětví sportu chybí,“ prozradil na úvod Whitmarsh.

„Zároveň ti lidé o integritě jejich sportu neustále dokola mluví, což pro mě bylo také celkem překvapení. V automobilových závodech se hodně diskutuje o financích nebo jiných věcech a právě toto téma se vytrácí. Měl jsem to štěstí, že jsem mohl v motorsportu strávit 25 let života. Ten sport jsem miloval, ne úplně každou minutu z těch pětadvaceti let, ale většinu času ano. Je to takové živé prostředí, ale myslím, že bychom si občas měli vzít příklad odjinud, učit se od jiných sekcí sportu, být trochu pokornější a přemýšlet o integritě závodění.“

Dle jeho mínění je na druhou stranu velmi často přehlížena účinnost moderních vozů formule 1 na úkor rychlosti. Rychlost vývoje je žádoucím prvkem v každé oblasti života, tudíž je zbytečné kritizovat současnou éru. „Lidé mluví o rychlosti. Ta je v životě, stejně jako v průmyslovém prostředí velmi důležitá. Je třeba si ale uvědomit, že rychlosti nelze dosáhnout bez toho, aniž by něco bylo neúčinné.

Myslím si, že účinnost současných aut formule 1 je velmi často opomíjena – efektivita v produkci výkonu, při vytváření přilnavosti. Snaha o účinnost něčeho je nesmírně důležitá ve všech profesích a jsou to výzvy i mimo oblast automobilových závodů,“ doplnil bývalý šéf McLarenu na konferenci FIA, které se účastnilo na 113 zástupců národních federací motorsportu, organizátorů, majitelů závodních okruhů, závodníků, ale i výrobců a dodavatelů.

Téma celé akce se točilo okolo možnosti využití zkušeností z předchozích let k vytvoření zářné budoucnosti. Nyní nezbývá než si počkat na to, zda Whitmarshova slova dopadla na úrodnou půdu.

„Nejsem jachtař, takže stěhování se do Amerického poháru pro mě samozřejmě byla zajímavá výzva. Nicméně tento sport je mnohem menším odvětvím než například motorsport. Byli jsme zvyklí na vývoj na vodě, ale to je velmi nákladný způsob jak se rozvíjet a navíc není dostatečně rychlý ani efektivní. Motorsport je již velmi vyspělý, přičemž má vyvinuté analytické a simulační techniky, které pomáhají celý proces urychlit, dělat věci lépe. To je něco, co jsme v našem šampionátu přijali za své a nyní se z toho učíme. Myslím, že to může hodně věcí změnit,“ uzavírá Whitmarsh.

Čtěte dále: Reakce FIA na pravidlo omezující rádiovou komunikaci? Jeho zrušení nečekejte!

Diskuse k článku

Napsat komentář