Byla první ženou v F1, ale smrt kolegů jí předurčila rychlý konec

Dnes by oslavila 93. narozeniny první žena, která závodila ve formuli 1. Byla jí Maria Teresa de Filippis.

Štítky: Historie Maria Teresa de Filippis Zveřejněno 11. 11 2019 — Lukáš Podstata

Maria Teresa de Filippis se narodila v Itálii, konkrétně v Neapoli. Byla nejmladším potomkem italského hraběte a španělské matky. Maria již od svého útlého věku tíhla k motorsportu a byla také vášnivou tenistkou.

Ve svých dvaceti dvou letech ale zvítězil nad tenisem motorsport a Maria započala svou motoristickou kariéru. Její dva bratři ji ale odrazovali s tvrzením, že bude příliš pomalá, a dokonce se s ní o to vsadili.

Nejspíše pak zpytovali svědomí, když Maria vyhrála svůj první závod v automobilu Fiat 500 v závodě na 10 kilometrů mezi Salernem a Cave de‘ Tirreni v roce 1948.

Maria Teresa de Filippis v monopostu Maserati 250F.

Roku 1954 se Maria Teresa de Filippis účastnila šampionátu sportovních automobilů, kde nakonec obsadila celkové druhé místo. Tento počin byl opravdu překvapující a samotného Alfieriho Maseratiho nadchl natolik, že ji přivedl do svého závodního týmu. Maria pokračovala v závodech sportovních vozů a čekala na příležitost ve formuli 1.

Ta nakonec přišla, a to konkrétně v roce 1958 při konání Velké ceny Monaka. Maria Teresa de Filippis ale nedokázala zajet stejně jako polovina startovního pole předepsaný kvalifikační čas a na závodní premiéru si tak ještě musela počkat.

Ovšem pouze do následujícího závodu v Belgii. Maria sice zaostala v kvalifikaci za nejlepším o 34 vteřin, ale díky ústupku tehdy nebylo nutné zajet kvalifikační čas, takže mohla do závodu nastoupit. Nakonec dokončila i přes fakt, že na vítěze v cíli ztratila celé dva okruhy. Obsadila konečné desáté místo, které bylo zároveň posledním, protože devět monopostů soupeřů nevidělo cíl.

Dalšího závodu, který se konal ve francouzském Reims-Guex, se Maria Teresa de Filippis nemohla zúčastnit. Italka řekla, že jí v účasti v závodu zabránila francouzská ředitelka závodu, která měla říci: „Jedinou helmou, kterou by žena měla nosit, je ta u kadeřníka.“

Vrcholem pro italskou závodnici byla její domácí velká cena Itálie, na kterou ráda vzpomínala. „Když jsem byla poprvé v Monze, tak mě Fangio vzal kolem okruhu, když jsme se dostali k Parabolice řekl: ‚Vidíš ceduli 300 metrů? Nebrzdi. Vidíš 200 metrů? Nebrzdi. Když uvidíš 100 metrů, tak také nebrzdi.’ Řekla jsem mu, jestli chce, abych byla mrtvá. On ale jen s ledovým klidem odvětil: ‚ Brzdi, jakmile začneš zatáčet.’ Tak jsem se o to také snažila,“ řekla Filippis.

Samotný domácí závod ale nebyl příliš povedený. Maria dokázala obkroužit 57 kol ze 70, poté ale musela kvůli problémům s motorem odstoupit.

V roce 1959 se Maria Teresa de Filippis připojila k týmu Porsche, ale po neúspěšné kvalifikaci na Velkou cenu Monaka a smrti několika svých přátel v sezoně 1958 a 1959 ukončila svoji kariéru.

Ačkoliv příliš dobré výsledky italská závodnice nikdy nezaznamenala, tak jí již nikdo neodpáře skutečnost, že byla první ženou, které se povedlo prosadit mezi nejlepší piloty světa.

Návrat do monopostu Masserati na okruhu v Monze.

Diskuse k článku

Napsat komentář